Nincs több módosítás: önerőből építi meg a város a zanati kerékpárutat
2008 óta kellene megépítenie a HORWAT Investment Ingatlanforgalmazó Kft.-nek a Szombathely és Zanat közötti, 1850 méter hosszú bicikliutat. Az önkormányzat ugyanis akkor ezzel a feltétellel vonta belterületbe a cég tulajdonában álló, a körgyűrű melletti ingatlant, amelyre azóta áruház, gyorsétterem, kocsimosó épült.
A szombathelyi székhelyű, azonban liechtensteini többségű tulajdonossal rendelkező vállalkozás azonban eddig csak részben teljesítette a vállalását (két szakaszban 225 és 138 méter készült el, illetve egy utat is beleszámoltak a leendő bicikliútba). A városvezetés most jelzálog-szerződéssel megerősített megállapodást szeretett volna kötni, amely arra kötelezte volna a céget, hogy a többi részt is megépíti. Utoljára 2018-ban állapodott meg az építkezésről az önkormányzat és a vállalkozás (kilenc év alatt ez volt a nyolcadik kontraktus), azonban, jelentette be dr. Nemény András, a Horwat Investment nem írta alá a két évvel korábban készült dokumentumot.
- A kampányban bejelentettük, hogy a kerékpárútnak meg kell épülnie. Most városvezetői pozícióból néztük meg a kérdést, úgy tűnt, végére tudunk járni az ügynek. Azt hittük, létezik élő szerződés, amit 2018-ban módosítottak utoljára, azonban ezt a cég soha nem írta alá, így nem volt mit biztosítani a május 31-én lejáró jelzálognak, ami egyébként 10 millió szántón van. Ezekről mi nem tudtunk.
A polgármester úgy fogalmazott, hogy mindez az előző városvezetés, különösen Illés Károly alpolgármester felelőssége. (Illés Károly, korábbi alpolgármester az SZTV-nek nyilatkozott, hogy nem tudja, milyen szerződésről van szó. Hangsúlyozta, az előző városvezetés érdeme, hogy két szakasz megvalósulhatott, emiatt folyamatosan nyomást kellett gyakorolni a cégre, amely a teljes kerékpárút megépítésére ígéretet tett.)
Nemény András azt mondta, egy végső szerződéssel szerettek volna pontot tenni az ügy végére. Ennek az aláírását szerették volna bejelenteni csütörtökön, elő is készítették a szükséges iratokat, meg is állapodtak a céggel és magyar képviselővel is, jelezte a polgármester.
A több mint 1 kilométer hosszú, hiányzó szakaszon kivilágított séta- és kerékpárútnak, illetve egy vasúti átkelőnek kellene megépülnie – a tervezett költsége 150-200 millió forint. Az önkormányzat megelégelte az időhúzást, és olyan megállapodást készített elő, hogy a HORWAT Investment két nagy értékű, 300 millió forint értékű ingatlanára jelzálogot jegyeztetett volna be Szombathely. Ha mégsem épült volna meg az út határidőre, akkor ezek eladásából tudta volna a város a szükséges költségeket előteremteni.
A cég azonban az utolsó pillanatban kihátrált a szerződésből, egy osztrák, a cégiratokban nem szereplő úriember kért egyeztetést a várostól, és külön megállapodást szeretett volna kötni, azonban a polgármester ezt elutasította.
- Nem lesz több éves halogatás, a városnak nincs dolga a céggel, a mögöttük álló osztrák urakkal. A bíróságon találkozunk velük, a kerékpárutat pedig a város saját költségen megépíti – jelentette be dr. Nemény András.
Putz Attila képviselő (Éljen Szombathely!) elmondta, hogy eredetileg összesen 1850 méter hosszú szakasznak kellett volna megépülnie. Ebből elkészült 225 méter a Varasd utca és a körgyűrű között, a Bálványkő utca 400 métere és 138 méter hosszú, magánkézben lévő bekötőút. Az igazán nagy tétel a hiányzó 1090 méter, erre született a jelzáloggal biztosított szerződés, amibe a Horwat Investment végül nem ment bele. Putz Attila úgy fogalmazott, hogy a zanatiak hosszú évtizedekig úgy érezték, háttérbe szorulnak, a fejlesztéseket mindig később hajtották végre a városrészen. A város által finanszírozott kerékpárút azonban jelzi, a városvezetés a peremkerületekben élőkre is ugyanakkora figyelmet fordít.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.