Vasárnap ismét öröm volt a zene Szombathelyen – feltörekvő zenészek mutathatták meg magukat a Végállomás klubban
Április 21-én, vasárnap délután rendezték meg ismét Szombathelyen, a Végállomás klubban az Átjáró-Öröm a Zene tehetségkutató versenyt, ahogy az elmúlt években, úgy idén is ismét a legnagyobb helyi összefogásban. Az Átjáró-Öröm a Zene Tehetségkutató a könnyűzenei területen alkotó, feltörekvő előadóknak, zenekaroknak nyújt bemutatkozási és előrelépési lehetőséget. A versenyre saját dalokkal lehetett jelentkezni, a fináléban pedig 2-3 saját produkciót mutathattak be a döntősök.
A zsűri elnöke, mint mindig, most is Andrásik Remo zenész, a Hangszeresek Országos Szövetségének főtitkára volt, akinek segítségére volt Sümeghi Tamás dobos, zeneszerző, tanár, több aranylemez tulajdonosa, listavezető dalok szerzője, társszerzője, valamint Takács Roland „Kanóc” zenész, basszusgitáros, az Ocho Macho, az Alapi Power Band és még rengeteg zenekar tagja. A műsorvezetői szerepet pedig Prieger Szabolcs zenész, szervező az Anima Sound System egyik alapítója és az AnimaSongS tagja vállalta magára.
Ezúttal kilenc, főként helyi kötődésű zenekar és előadó mutatta meg magát, de jöttek Győrből és Budapestről is bandák.
A bulit a 2022-ben alakult, fiatalokból álló alter zenekar, a Negyed4 robbantotta be, szó szerint. Ahogy ugyanis a zsűri is mondta, van bennük kraft és nagy gratuláció illeti őket, hogy vasárnap délután 1 órakor akkora hangulatot csináltak, hogy még a székből is majdnem kiestek. Megdicsérték őket a dalszövegekért, a dobszólóért is és elmondták, biztosak abban, hogy évek múlva a legnagyobb színpadokon is találkozhatunk majd velük.
Másodikként a 2018-ban alakult Visionless Humanity lépett színpadra, akik már kétszer is megjárták az Öröm a zene országos döntőjét és most sem okoztak csalódást, pedig az egyik legnehezebb műfajt hozták el.
„Srácok, megmondom őszintén, most nagyon furcsán érzem magam, mert alapvetően egy tehetségkutatóra hívtak és van ebben egy olyan sztereotip érzés, hogy akkor lesznek itt ilyen kis aranyos zenekarok, akik ellötyögnek, mondunk nekik szépeket, jókat. De ehhez képest két olyan produkciót hallhattunk, ami után megmondom őszintén, hogy szinte félve megyek majd ki Szombathely Fő terére eljátszani az Ocho Machóval a Jó nekemet” – mondta nevetve Kanóc.
Majd még jöttek a dicséretek, mert mint mondta, a műfaj, amit hallhattunk, hihetetlen zenei felkészültséget igényel, rengeteg munkaóra, gyakorlás, iszonyatos koncentráció, fegyelem és elhivatottság van mögötte, a dalszövegek is tökéletesen illeszkednek a zenei világhoz. Ez így, ahogy van, tökéletes – tette hozzá, és kollégái is csak egyetérteni tudtak vele: bármely nemzetközi színpadon megállnák a helyüket és már rég nagyszínpadon lenne a helyük.
Utánuk az avEEva következett, akik szintén rutinosak már a szombathelyi színpadon. Akusztikus formációként kezdték, majd kibővültek és 2020-ban megjelent első kislemezük is.
A zsűri szerint könnyen befogadható, slágeres, popos, könnyen emészthető zenét játszanak, ami remekül oldotta az előző zenekar által keltett „feszültséget. A szövegek tökéletes szimbiózisban vannak a zenével, ezért csillagos ötös jár, főleg, hogy sokat fejlődtek tavaly óta ezen a téren.
Hozzátették, eszméletlenül jól áll az énekesnőnek, Évának, amikor megőrül a színpadon és a legjobb, hogy a srácok is követik, ilyenkor pedig az egész zenekar 200 százalékkal sokkal jobb. Úgyhogy azt tanácsolták neki, legyen bátrabb és ha ezt sikerül elsajátítani, a zenészek pedig előbújnak a hangszerek mögül, a határ a csillagos ég.
Majd egy szólóprodukció jött: Zsiros Peti egyszál gitárral állt színpadra, ami viszonylag ritka műfaj az ilyen tehetségkutatókon. Peti bejárta a világot, most éppen Kőszegen él és komoly zenei múlttal rendelkezik.
A zsűri szerint nehéz műfajt választott, hiszen az ilyen produkciókkal kapcsolatban mindig az a kérdés, hogyan tudják fenntartani az érdeklődést, mennyire tud változatos lenni, hiszen nem lehet a zenekar mögé bújni. Ezért is óriási kihívás ez, de nagy plusz, ha olyan elképesztően jó orgánuma van valakinek, mint Petinek.
Az elképesztő hang mellé pedig szerintük érdemes lenne még néhány zenésszel kiegészülnie, így sokkal változatosabb lenne a produkciója. Sokfelé el lehet indulni, maradhat akusztikus, de elektronikus világban is el tudnák képzelni ezt a zenét, ráadásul úgy nem csak rajta lenne a teher, hanem eloszlana.
Aztán a 2023-ban alakult szombathelyi Sons Left Behindé volt a terep. A srácok bár még egy éve sincsenek együtt, számos koncertet adtak már és nemrég megjelent egy kislemezük is.
Igazi hullámvasútra pattantunk velük, olyan atmoszférát teremtettek érzelmekkel teli dalaikkal, hogy elég nehezen találta a szavakat a zsűri. De mint Kanóc mondta, „iszonyatosan átjött az a brutális érzelem, az a kincs”, ami bennük van, sikerült egy az egyben átadni, ami a lelkükben rejlik.
„Elképesztően egyedi és hiánypótló”, amit alkottak, az énekes hangjában pedig brutális erő van és tökéletesen megmutatja, hogy nem kell ordítani ahhoz, hogy óriási energiákat átadjon egy énekes. Nagyon ígéretesek, az viszont érződött rajtuk, hogy még nincs elég színpadi rutinjuk így együtt, ezért azt a tanácsot kapták, hogy próbálják ki magukat minél több helyen, különböző színpadi körülmények között, illetve még javasolták nekik azt is, hogy szerezzenek egy basszusgitárost.
Utánuk a budapesti Dani projekt következett. A frontember a 21 éves Nagy Dániel Antal, dalszerző, szövegíró, előadó, akinek stílusát a progresszív rocktól, a versköltészeten át sok hatás érte.
Produkciójukba a zsűri szerint nem nagyon lehetett belekötni, kétségtelen, hogy briliáns a zenei tudásuk, a lehető legjobb helyen tanulnak, de a titkos összetevő hiányzik: nem mindegy, hogy hogyan játsza el az ember a dalokat, interakcióba kell lépni a közönséggel, ezt nagyon hiányolták tőlük.
„Nem baj, ha az ember befelé fordul, de nem szabad teljesen, mert azért mégiscsak a közönségnek szól ez. De egyébként jó úton jártok, jó helyen vagytok és csak így tovább, mert egy nagyon értékes, különleges dolgot csináltok” – mondta Andrásik Remo.
Hetedikként a körmendi Holttér zenekar lépett fel, akik szintén gyakori vendégei az Öröm a zene tehetségkutatónak és mint azt már lapunk is megírta, saját, magyar nyelvű, dallamos rockzenét játszanak balladisztikus dalokkal, pörgős, hard rock és metal elemekkel, alternatív betétekkel fűszerezve.
A zsűri annyit jegyzett meg, hogy kicsit több az intró, mint kellene, de két nagyon-nagyon jó dalt hallhattunk, jó irányba haladnak, viszont nem éreztek akkora nagy változást a korábbi évekhez képest.
A Túlzásnak sem ez az első rodeója és most sem hazudtoltá meg magukat a srácok, óriási bulit csaptak, dalszövegeiktől konkrétan sírva nevetett a közönség és a zsűri is nehezen jutott szóhoz.
„Mit lehet most mondani? Van, aki tanulja a szórakoztatót, és van, akinek a zsigereiben van. Hát azt tudom mondani, hogy ebből a szempontból leiskoláztátok az egész mezőnyt. Gratulálok! Eljátszottam azzal a gondolattal, hogy összefogunk a srácokkal, és csak azért is továbbjuttatunk benneteket, hogy ezt az élményt Budapesten is megtapasztalhassák. Maradjatok együtt és ha valami csoda folytán mégsem jutnátok tovább, akkor remélem, jövőre ugyanitt találkozunk és remélem, nem látunk tőletek túl sok fejlődést” – mondta nevetve Kanóc.
Remo pedig csak annyit tett hozzá megfontolt szakmai véleményként: „Ne menjetek össze, maradjatok szét. Mit tudnék még hozzátenni... Gratulálok, mert így korrupt.”
A legnagyobb meglepetést kétségkívül az utolsó zenekar, a budapesti Divent tartogatta. A zúzós zenéhez egy fiatal lány párosult, mint a zsűri is mondta, tipikus popénekesnős hanggal, akiből aztán előbújt a kisördög és majdnem lehörögte a tetőt is a Végállomásról.
A zsűri szerint kétségkívül ő a zenekar sava-borsa és bár egyértelmű volt, hogy egy újonc csapatról van szó, ennek ellenére tökéletes, sötét, borongós hangulatot teremtettek, nagyon izgalmas technikai összjátékkal mozogták be a színpadot.
„Nyilván még az út elején jártok és kell még rutin, gyakorlás, de meglesztek” – mondta Sümeghi Tamás, akivel kollégája is csak egyetérteni tudott: „Figyeljetek ide! Engem felnégyeltetek, megettetek, aztán kiköptetek. Köszönöm. Ez nekem csillagos ötös volt.”
Parázs viták után aztán a nap végére megszületett a végeredmény. Az első helyezett a Visionless Humanity lett, így ők képviselik a szombathelyi válogatót az Öröm a Zene országos döntőjében. A második a Negyed4 zenekar lett, a harmadik helyezést pedig a Sons Left Behind érte el.
A legjobb hangszeresnek járó Újfalusi Gábor-díjat a Divent zenekar gitárosa, Kusinka Márton kapta.
Ami pedig a különdíjakat illeti, számtalan fellépési lehetőséget ajánlott fel a város. A szombathelyi Utcaművészeti Fesztiválra az avEEva kapott meghívást, a Szentkirályi Napokon a Túlzás léphet fel, Zsiros Peti az EgySzálFeszt színpadán játszhat majd, a Végállomás klub különdíját pedig a Holttér és a Sons Left Behind kapta.
CzB
Fotó: Pataki Gergő
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.