Pro scientia aranyérmes Szombathely fiatal pedagógusa
- A Pro Scientia Aranyérem kitüntetésben az a fiatal részesülhet, aki amellett, hogy folyamatosan kiemelkedő tanulmányi, konferencia részvételi és nemzetközi publikációs eredményeket ér el, a saját hivatásául választott szakterületén jelentős - a jövő számára társadalmi megújulást, jelentős innovációt is jelentő - tudományos teljesítményt nyújt. Mi ösztönöz huszonévesként erre a teljesítményre?
- Az egész azzal kezdődött, hogy gyerekkorom óta szenvedélyesen szeretem a társasjátékokat, hatalmas a gyűjteményem. Az önfeledt játék tapasztalataim szerint igazi közösségi élmény, amiben beszélgetünk egymással, csapatban küzdünk egy-egy célért, megtapasztalhatjuk a toleranciát, empátiát. Ezek pedig olyan kompetenciák, melyekre szerintem a jövő generációjának (is) óriási szüksége lesz a mindennapokban és a munka világában. Ezért, amikor 2018/22 között az ELTE BDPK tanító szakos hallgatója voltam, s gyakorlatom alatt találkoztam alsós tanítványaimmal, elhatároztam, hogy tanórákon is kipróbálom egy-egy társasjáték képességfejlesztő hatását.
Mindenképpen úgy akartam tanítani, hogy azt lássam a tanítványaimon, élvezik a tanulást, úgy fejlődnek, hogy közben az életkoruknak megfelelő tevékenységeket végeznek az iskolában. Saját magam készítettem egy közmondásokra épülő kártyajátékot, majd a Creativity Hub gyártó Sztorikocka játékát, majd a Fekete történetek junior nevű következtetésre épülő nyomozós játékot vittem be az anyanyelv és irodalom órákra. A játékos órákon a tanulóim motivációja, tanulási attitűdje jelentősen javult, emelkedett az egymással folytatott interakciók száma, sokkal türelmesebben kommunikáltak egymással. Úgy tűnt, érdemes ezen az úton maradni, s komolyabban foglalkozni a tanórák gemifikációs lehetőségeivel.
- 2021-ben különdíjjal, majd 2023-ban első helyezéssel és Pro Scientia Reménység díjjal tértél haza az Országos Diákköri Konferenciákról.
- Igen, ezek a konferenciák fantasztikus élmények, s fantasztikus sikerek az életemben, amik mutatják, hogy amit elkezdtem, az hasznos lehet a tanárok munkájában, segíthet megújítani az iskolákban alkalmazott tanítási módszereket. Dr. Koós Ildikó egyetemi docens a tudományos mentorom. Az ő szaktudása, tudományosan mély újabb- és újabb kérdései mindig arra sarkallnak, hogy lépjek ki a számomra ismert terepből, menjek el a határaimig…és még egy kicsit tovább is. Vele közösen dolgoztuk ki a kutatási terveket egy 2X30 órás társasjátékokat használó anyanyelvi foglalkozássorozathoz, aminek 2020-2023 közötti megvalósítása alatt különböző nyelvészeti mérőeszközökkel, nemzetközi standardizált mutatókkal mértük a tanulók szövegértési- és szövegalkotási képességének fejlődését.
Manapság rengeteget hallunk arról, hogy a net-generációs tanulóknak gyengül a szövegértelmezési képessége, nehezebben látnak a szó szerinti tartalom mögé, alig kommunikálnak élőszóban egymással, szívesebben ülnek magányosan az internet előtt. Azt mondhatom, tanárnőmmel büszkék vagyunk arra, hogy bizonyítani tudtuk, az alsó tagozatos oktatásban a társasjátékok alkalmazása sikeresen tud változtatni ezen a tendencián, miközben örömteli és izgalmas tanulási útvonalat is teremt a gyerekeknek.
-Mit jelent számodra a Pro Scientia Aranyérem?
- A Pro Scientia Aranyérem nem egy konkrét tudományos vagy művészeti eredmény jutalma, sokkal inkább a folyamatos, tudomány iránt elkötelezett hallgatói életút és a mentor életútjának közös elismerése. Ezért óriási felelősség, mert az eredményeink publikusak, általuk hathatunk mások, mindannyiunk életminőségére. S ez egyben lehetőség is. A Zeneakadémia Nagytermében Prof. Freund Tamás MTA elnöke és Prof. Weiszburg Tamás OTDT elnöke adta át az elismerést.
Mindketten hangsúlyozták, hogy az OTDK kutatások során olyan témát érdemes választani, ami számunkra izgalmas, ami érdekes és kihívásokat rejt. Abban benne van az egyéniségünk, az énünk. Azt gondolom, hivatásom a tanítás, ami jól akkor működhet, ha összhangban van a tanítványok és a környezet jövőbeli szükségleteivel. Számomra a tudományos út ennek az alapját adja, mert az érdekel, hogyan tudom a mindennapok iskolai munkájában az összhangzatot megvalósítani.
Szöveg: Dr. Koós Ildikó
Borítókép:Farkass Ábel
Fotó: A Zeneakadémia Nagytermébena díjátadón prof. Freund Tamás,az MTA elnöke, Zsiray Barbara, dr. Koós Ildikó és prof. Weiszburg Tamás, az OTDT elnöke
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.