Rogán szankcionálásáról, a GYSEV-hez kerülő pályaszakaszokról és mesés újításokról is beszélt Lázár szerdai sajtótájékoztatóján
Sikeres utazásokat 2025-re – kezdte Lázár János építési és közlekedési miniszter a sajtótájékoztatóját, majd arról beszélt, hogy az állam mint megrendelő felelősséggel tartozik, hogy az emberek célba jussanak, mikor utaznak. Szerinte tavaly nagyon sokan voltak, akik a MÁV-ot, a Volánt és a HÉV-et használták, összesen 114 milliárd forintot keresett az állam a jegyvásárlásokból. „A magyar államvasút ellen példátlan lejáratókampány zajlik. Az elmúlt 30, sőt 100 esztendőben nem volt hasonló lejáratókampány a magyar közlekedés ellen” – tette hozzá.
Késési biztosítás: 20 perc után visszafizetnék a jegyár 50 százalékát
A miniszter kijelentette, tíz vállalást tesz 2025-ben. Ennek első eleme a „késési biztosítás” intézménye. Lázár szerint ma Magyarországon 4 vonatból 3 pontos, de ez nem vigasz azoknak, akiknek késik a vonata. Így a busz vagy vasúti menetjegyár felét visszafizetik annak, akinek a járműve 20 percél többet késik.
Ezt a rendszer június elejétől vezetik majd be. Az utasnak nem kell majd semmit bizonyítania, amennyiben megvan a 20 perc késés, akkor vita nélkül elismerik majd felelősségüket. Aki applikációban vette a jegyét, az bankkártyára kapja vissza a pénzt, a többieknek pedig a jegypénztárba kell bemenni, ahol visszaadják a jegy árának 50 százalékát.
2026 január elsejéig felújítják az összes mosdót a vasútállomásokon és a buszpályaudvarokon
Jelenleg 1000 mosdó van a MÁV-állomáson, ezek közül 700 majdnem használhatatlan, mondta 100 buszpályaudvart érint a vállalás. Lázár szerint olyan rendszer lesz, mint a Mol-kutakon, azaz fizetősek lesznek a mosdók, de az utasok ingyenesen használhatják azokat, ha van jegyük vagy bérletük.
A GYSEV-hez kerül több megye pályaszakasza és a MÁV-os dolgozók egy része
A hetedik vállalás az utaskomfortról szól. Lázár szerint jelenleg óriási különbségek vannak az ország keleti és nyugati fele között közlekedés szempontjából. A miniszter elmondta, hogy a kormány jelenleg felvásárolja a GYSEV-et, ahol már tőkét emeltek és fognak is. „Ez már nem egy osztrák vállalat, hanem magyar, szeretném, ha a GYSEV az országot szolgálná” – mondta.
Ezért a GYSEV-nek, mint arról már korábbi cikkünkben írtunk, átadnak egyes pályaszakaszokat: Győr, Vas, Zala és Veszprém megyékben a MÁV munkavállalói a GYSEV-hez kerülnek a MÁV-tól, ahogy a pályákat is átadják majd. Ez azt jelenti, hogy 500 kilométer pályát vesz át a GYSEV, emellett beforgatják a cég járműveit is. A GYSEV-nél 11 új Stadler motorvonatot rendeltek, ami 3000 férőhelyet jelent. A Budapest-Belgrád vonalon 2026 januárjától részben GYSEV mozdonyok fognak járni.
David Pressman messze kerülje majd el Magyarországot
Lázár Jánost arról is beszélt, hogy Rogán Antalt korrupcióra hivatkozva szankciós listára tette az Egyesült Államok. Lázár szerint nem lehet annak a kormánynak a véleményét komolyan venni, ami megbukott, és már csak két hétig van kormányon. Szerinte ez a magyar állam belügyeibe való durva beavatkozás, ami sérti a magyar-amerikai kapcsolatokat.
„Nem fogadjuk el, hogy Nyugatról vagy akár Keletről elmondják nekünk, hogy ki a bűnös vagy ki nem.”
Szerinte a korrupciós feltételezés hazugság, ezért mind a kormány, mind a Fidesz kiáll Rogán Antal mellett. Hozzátette: sokat hallja, hogy a 2026-os választás egyik feltétele, hogy a Fideszen belüli egység fennmarajdon. Ezzel egyetért, ezért is állnak ki Rogán mellett.
David Pressman távozó amerikai nagykövetnek azt üzente, hogy ez az ország soha nem lesz olyan, mint ő. „Azt tudom tanácsolni neki, hogy miután lejárt a mandátuma, azután messze kerülje majd el Magyarországot” – fogalmazott Lázár János.
(A sajtótájékoztató további részletei a Telex cikkében.)
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.