A SUMP-kérdőívet kitöltők közül hárman is nyertek
Milyen közlekedési eszközök vannak a háztartásában? Melyiket használja általában? Milyen problémákat lát a város közlekedésében, és milyen intézkedéseket javasol a megoldáshoz? Ehhez hasonló teszt jellegű és szabadszavas válaszra is lehetőséget adó kérdések szerepeltek abban a kérdőívben, amit június végéig tölthettek ki a szombathelyiek. 1151-en küldték vissza válaszaikat online vagy papír alapon.
A felmérés a Fenntartható Városi Mobilitási Tervhez kapcsolódik, melynek célja egy zöldebb városi közlekedés kialakítása. A várhatóan jövőre elkészülő koncepció sorvezető lesz a későbbi közlekedési célú fejlesztésekhez. Dr. Nemény András polgármester elmondta, fontosnak tartották, hogy a tervezésbe a helyieket is bevonják. A válaszokból kiderül például, hogy a szombathelyiek szeretnek kerékpározni, csaknem kétszer annyian pattannak rendszeresen biciklire, mint egy hasonló méretű városban, és elvárják, hogy legyen megfelelő kerékpárút-hálózat. Sokan jelezték a közösségi közlekedéssel kapcsolatos problémákat is, ami a Blaguss belépésével remélhetőleg megoldódik. A városvezetés szándéka, hogy tehermentessé váljon a belváros, és az emberek a tömegközlekedést vagy más környezetbarát eszközt válasszanak. Németh Ákos tanácsnok kiemelte, hogy a javaslatokat felhasználják a jövőre készülő koncepcióban.
„Az a cél, hogy a legtöbb hasznos javaslatot beépítsük, és a fenntartható városi mobilitási terv egy olyan dokumentum legyen, amit a jövőben tudunk használni, amikor már lebontjuk konkrét projekt szintekre” – tette hozzá.
A mobilitási terv minden nagyvárosban elkészül. A szombathelyiek különösen aktívak voltak, több mint kétszer annyian töltötték ki a kérdőívet, mint Győrben vagy Pécsett. A válaszadók között nyereményeket sorsoltak ki. Kántás János és Cvitkovits Norbert rollernek, Tóth Tímea kerékpárnak örülhetett.
"Mint helyi lakos, itt is születtem, fontosnak tartom, hogy a lakosok beleszólhassanak a közlekedés változásaiba, hogy mi a jó nekik. Ezért kitöltöttem. Jártam régen busszal, kerékpározom is, autóval is járok. Zanaton lakom, viszonylag messze, külterületen, de fontos, hogy úgy változzon minden, ahogy mi szeretnénk. A buszközlekedésben is fontos a mostani változás és a kerékpárutak fejlesztését én nagyon fontosnak tartom” – mondta Tóth Tímea.
A Fenntartható Városi Mobilitási Terv, az ún. SUMP dokumentáció ajánlásokat és terveket is megfogalmaz majd a döntéshozók számára például a közösségi közlekedés minőségi fejlesztésére, a gyalogos és kerékpáros lehetőségek bővítésére, az elektromos megoldások kiterjesztésére.
Fotó: Nagy Jácint
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.