Szombathely a kötelezőnél több pénzt fordít az egészségügyi alapellátásra
Egészségügyi alapellátás
Intézményünk egyfelől az önkormányzat kötelező közfeladatát, a város egészségügyi alapellátásának biztosítását látja el. Ide tartozik a felnőtt háziorvosi, a házi gyermekorvosi ellátás, a fogászati alapellátás és a fogászati ügyelet, az iskola-egészségügyi ellátás és a védőnői szolgálatok. A fogászati alapellátás tekintetében harminc, a laborjárat működtetésével hetven településsel állunk kapcsolatban, a szombathelyi járás területét ellátó Egészségfejlesztési Irodával a városon kívül harminckilenc település lakossága számára is biztosítunk ellátást.
Működtetője vagyunk egy fogorvosi praxisnak, ahol a fogorvos és az asszisztens is közalkalmazott, és két iskola-egészségügyi körzetnek is. A megüresedő háziorvosi praxisok további működtetése is a feladataink közé tartozik. Ez azt jelenti, hogy addig sem maradhatnak ellátás nélkül a körzethez tartozók, amíg az üres praxisokat vállalkozó orvosok betöltik, ezért az egészségügyi szolgáltatást helyettesítéssel biztosítjuk. Jelenleg egy felnőtt és négy gyermek háziorvosi praxis működtetője vagyunk, mi gondoskodunk a szakszemélyzetről, mi kötjük meg a szerződést a finanszírozóval. Az örömteli, hogy két praxis gazdára talált ebben az évben, amihez nagyban hozzájárult az önkormányzat Háziorvosi Modellprogramja is. A központi háziorvosi ügyelet 2020. december 31-én 16 órától tartozik majd hozzánk, az új háziorvosi ügyeleti központ kialakításának az előkészítése a közreműködésünkkel zajlott, az engedélyek megszerzése, a szerződések megkötése, a működési rend kialakítása feladatunk volt. A rendelőegységekben a vérvételi helyek, a betegirányítási rendszer, az Anyatejgyűjtő Állomás és a Humán Civil Ház működtetője is intézményünk.
Kulturális intézmények és a vásárcsarnok
2015-ben bővült az intézmény feladatköre, amikor a város – egy jogszabályi kötelezettségnek eleget téve – gazdasági szervezetet alapítva megbízott minket azzal, hogy feladatellátási megállapodás alapján a Mesebolt Bábszínház, a Savaria Szimfonikus Zenekar, az Agora – Szombathelyi Kulturális Központ, Berzsenyi Dániel Megyei Hatókörű Városi Könyvtár, a Szombathelyi Városi Vásárcsarnok, majd 2017-től a Savaria Megyei Hatókörű Városi Múzeum gazdálkodási feladatkörét lássuk el. Ezek önálló költségvetési intézmények, a számviteli, pénzügyi és további gazdálkodással kapcsolatos feladataikat viszont a GESZ végzi, szorosan együttműködve az intézményvezetőkkel.
A székhelyünkön 22 munkatársunk látja el a fent felsorolt feladatokat, az ellátási formák zavartalan működéséhez biztosítjuk az intézmények számára a megbízható gazdálkodási hátteret. Nem kis feladat ez, hiszen a különféle tevékenységekre más-más jogszabályok vonatkoznak. Mára kialakítottunk egy egységes rendszert, a gazdálkodással kapcsolatos szabályzatainkat kiterjesztettük ezen intézményekre. Az eltelt időszakban összecsiszolódtunk, elmondhatjuk, hogy jó a munkakapcsolatunk valamennyi érintett intézménnyel.
Intézkedések járványhelyzetben
Amikor az év első felében berobbant a járvány, és a kormány meghozta a szigorú intézkedéseket, az orvosi rendelőkben még hiányoztak a vírusvédelemhez szükséges speciális védőfelszerelések. A megoldás érdekében az önkormányzat tette meg az első intézkedéseket, majd a kormányhivatal. A szükséges eszközök beszerzését és kiszállítását a GESZ végezte. A rendelőkbe csengőt, fertőtlenítő készüléket szereltettünk fel, tájékoztató feliratokat helyeztünk ki, plexit vásároltunk, megrendeltük az ózonos fertőtlenítést, melyeknek pénzügyi fedezetét az önkormányzat biztosította. Azokban a rendelőkben, amelyekben az orvos vagy az alkalmazott megfertőződik, a város továbbra is vállalja az ózonos fertőtlenítés költségét.
Amikor a vérvételi helyeket be kellett zárnunk a személyes találkozások elkerülése miatt, az önkormányzat felvállalta egy vérvételi hely biztosítását az Agora épületében.
Kialakítottuk a feltételeket, a helyszínen a GESZ alkalmazottjai és egy kórházi alkalmazott dolgozott, a rend fenntartásában pedig polgárőrök segítettek. Amikor nyáron feloldották a korlátozásokat, és újra működött a vérvétel a háziorvosi rendelőkben, akkor arról döntöttünk, hogy a csoportosulás elkerülése érdekében vérvételi előjegyzést vezetünk be – ez most is így zajlik: a központi telefonvonalon a hat vérvételi helyre időpontot kell kérni, így elkerülhető a csoportos várakozás, csökkenthető a kockázat. (Időpontfoglalás előjegyzéssel hétfőtől-péntekig 9 órától 15 óráig a 94/900-879 telefonszámon.)
Az mindenképpen említésre méltó, hogy Szombathely az országos intézkedéseknél szinte mindig egy lépéssel előbbre járt, csak egy példa erre a városlakókhoz eljuttatott, helyben varrt maszk. A napokban pedig kézhez kapnak a háziorvosok pulzoximétereket – összesen 150 darabot –, amelyet az önkormányzat vásárolt meg, ezzel is segítve a koronavírusos betegek ellátását.Tagja vagyunk az Országos Alapellátási Szövetségnek, ahol a kollégák gyakran emlegetik mintaként Szombathely város önkormányzatát, hogy a kötelező feladatellátáson túl sokat áldoz az egészségügyi alapellátásra.
A város vezetőivel, a járási tisztifőorvossal, a vezető háziorvosi testülettel, a fogorvosokkal, a kórház képviselőivel jelenleg is folyamatosan egyeztetünk az alapellátás szakszerű és hatékony működése érdekében; a GESZ igazgatója részt vesz a Védekezést Segítő Tanács ülésein is.
Betegirányítás
A betegirányító rendszer a pandémia idején kiemelten fontos lett. Szerepük felértékelődött azzal, hogy a telemedicina elfogadott eljárássá vált, az ott dolgozók közreműködésével tud a beteg a háziorvosával kommunikálni. Egy-egy műszakban négy-öt telefonvonalat kezelnek kolléganőink, napi ezer-ezernégyszáz hívást fogadnak – a leterheltségük óriási. Nemrég szerveztünk számukra lelki egészséget támogató kurzust is, hiszen a hívók kéréseivel, problémáival ők szembesülnek először – ami a járványhelyzetben fokozott kihívást jelent a betegirányítóknak. Ez a rendszer a háziorvosok válláról jelentős terhet vesz le, hiszen több idő jut a szakmai feladatellátásra.
Fejlesztések
Európai Uniós forrásból energetikai korszerűsítés történt a Jáki és Váci utcai rendelőegységben. Az épületeket szigetelték, megújult a fűtési rendszerük, napelemeket szereltek be, a Jáki úti rendelőben az akadálymentesítés is megvalósult. Fejlesztettük és egységesítettük a háziorvosi informatikai rendszert a MedMax dokumentációs program bevezetésével, amely lehetőséget ad az ügyelettel való kommunikációra is. Vagyis az orvos tájékozódhat azokról az ellátásokról, amelyeket a beteg az ügyeleten vett igénybe. Az egészségügyi ellátást segíti az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér is, amely tartalmazza a beteg valamennyi egészségügyi ellátásának a dokumentációját – ezt egyébként természetesen a beteg is láthatja az ügyfélkapun keresztül.
A központi háziorvosi ügyelet ellátását a város ez év december 31-én délután négy órától visszaveszi az Országos Mentőszolgálattól. Szombathely, Sé, Nárai, Gencsapáti, Perenye és Vép lakói a 11-es Huszár út 6. alatt kialakított új központban vehetik igénybe ezt a szolgáltatást, vagyis a Mentőállomásról ide költözik az ügyelet, amely hétköznapokon 16 órától másnap reggel 8-ig, hétvégén és ünnepnapokon pedig reggel 8 és másnap reggel 8 óra között működik. Az új központ kialakításához, felszereléséhez szükséges forrást és egy új elektromos ügyeletes autó beszerzését – utóbbit pályázati finanszírozásból – a szombathelyi önkormányzata biztosította.
A legnagyobb beruházás is lassan a végéhez ér: a kórházzal szemben – uniós és önkormányzati támogatásból – felépült az Egészségügyi Alapellátó Központ. A most még a régi SZTK-ban dolgozó négy háziorvos és tíz fogorvos, illetve a Wesselényi utcában működő fogászati ügyelet költözik majd az új, ezer négyzetméteres épületbe. Itt megvalósulhat az egy orvos-egy rendelő alapelve, és a betegforgalom gyorsítását itt is segíti majd betegirányító. A tervek szerint február elején nyitjuk, a kor követelményeinek megfelelően felszerelt központ várja a körzetekbe tartozókat. Ennek a projektnek a keretében valósult meg a Kiskar utcai felnőtt háziorvosi rendelő belső felújítása és az alapellátáshoz tartozó valamennyi fogászati kezelőegység cseréje is.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.