Szombathelyi buszközlekedés: új járat, új menetjegy és bérlet
A Blaguss Agora Hungary Kft. jelezte az önkormányzat felé, hogy 2022. március 10-én 22:00 órától nem jogosult hatósági áron üzemanyag vásárlására. A rendkívüli üzemanyagár emelkedésre tekintettel a közgyűlés a 2023. január hónapban esedékes ellentételezési díj 60 százalékos mértékű, 60 millió forint összegű átütemezéséről döntött, áll az előterjesztésben. A Blaguss Agora Hungary Kft. az üzemanyagár drasztikus mértékű, előre nem látható megváltozása miatt kezdeményezi ezen összeg rendkívüli ellentételezésként történő biztosítását a 2022. évben, valamint további 40 millió forint üzemanyagkompenzációt.
A képviselők csütörtökön dönthetnek arról, hogy a korábban biztosított 60 millió forintot végleges ellentételezésként fogadja el a testület, valamint további 40 millió forintot átütemeznek-e 2022. december 15-ig azzal a feltétellel, hogy ezen összeg tekintetében a végleges döntést a társaság 2022. évi beszámolója alapján hozza meg a közgyűlés.
Változás várható a buszközlekedésben, új járat indulhat Herényből
A herényi és kámoni városrészen lakók 101 fő aláírásával ellátott megkeresést juttattak el Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzatának 1. sz. evk. önkormányzati képviselőjéhez a városrészeken közlekedő 12-es és 21-es járatok menetrendjének módosítására. A bejelentés szerint a városrészeken a reggeli buszjáratokon a 07:02-kor induló busz nagyon korai és zsúfolásig telített, szinte nem lehet felférni, a 07:32-kor induló járat folyamatos késéssel közlekedik. A gyerekeknek 7:45-re kellene a városrészen kívüli általános és középiskolába érniük. A 07:02-es busszal nagyon korán beérnek a gyerekek, annyira, hogy néhol külön ügyeletet kell kérni emiatt.
A Blaguss Agora Hungary Kft. a felmerült probléma kezelésére elkészítette szakmai javaslatát. A Herény városrészen 2013-2021. között a reggeli időszakban 20-25 perces követési idővel közlekedtek az 1C járatok. 2022. január 1-től az ütemes menetrend előnyeit szem előtt tartva, továbbá mérések eredményei alapján, 30 perces sűrűségű menetrendet vezettek be a városrészen. A reggeli iskolába tartó utasforgalom ugyanakkor kiemelkedő, így a Herény, Béke tér végállomásról 7:02-kor és 7:32-kor induló járatok nagy kihasználtsággal, esetenként zsúfoltan és a közúti forgalom okozta késéssel közlekednek. Az utasigényeknek eleget téve az iskolai előadási napokon, 7:17-kor Herény, Béke tér - Vasútállomás viszonylatban új 12-es járat bevezetését javasolják, ezzel igazodva a jelenlegi ütemes menetrendhez. A módosításnak köszönhetően a zsúfoltság várhatóan csökken és a kérelemben foglalt eljutási probléma megoldódik. A járat közlekedtetése egy napon 4,8 km-t jelent, ami éves szinten 902,4 km hasznos teljesítménynövekedéssel, 564 ezer forint többletköltséggel jár.
Időalapú jegyet és 30 napos bérletet vezetnének be
A közösségi közlekedéshez való hozzáférés egyszerűsítése, a díjtermékek kínálatának bővítése érdekében a Blaguss Agora Hungary Kft. javaslatot tett időalapú jegy és 30 napos bérlet 2023. január 1. napjától történő bevezetésére.
Mint írják, az időlapú jegy fő előnye az átszállások megkönnyítése, azonban nem célja az összes alkalmi (vonaljegyes) utazás kiváltása. Szombathelyen 30 perces időalapú e-jegy bevezetését javasolják, mely jeggyel 30 percen belül az utolsó utazás megkezdése lehetséges, ugyanakkor 30 percen belül az átszállások száma korlátlan, továbbá az utolsó járművel az utazás 30 percen túl is folytatható, ha a felszállás az időalapú jegy 30 perces érvénytartamán belül történt. A 30 perces időalapú jeggyel a jelenlegi menetrendben biztosított átszállások túlnyomó része megvalósítható.
A 30 napos bérlet tetszőleges kezdőnappal megvásárolható, hasonlóan a Szombathelyen már elérhető hetibérlethez. A 30 napos bérletek ára az általános havibérlet árával (6290,- Ft), illetve a tanuló havibérlet árával (1990 Ft) megegyező. A 30 napos bérlet értékesítése kizárólag a mobiljegy-applikációkon keresztül történik, mely csatornán az utasok bármely időpontban, bármely helyszínen hozzáférnek az újonnan bevezetett díjtermékhez.
Mindezekről a közgyűlés dönt majd.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.