Szükség lenne több gyermekpszichológusra – egy szombathelyi iskolai bántalmazási ügy margójára
Már az első héten komoly problémák adódtak az egyik fiú viselkedésével a szombathelyi Reguly Antal Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskolában, erről aggódó szülők számoltak be lapunknak. Mint közös levelükben írták: terrorban tartja osztálytársait és megfosztja őket a tanuláshoz való joguktól. Ha őt éppen nem érdekli egy órán a tananyag, akkor a többiek sem tudnak tanulni tőle, ráadásul nagyon agresszív, folyamatosan bántja a társait, többeket mentálisan is megvisel a mindennapos bántalmazás.
„Abban leli örömét, ha valaki sír”
„Első körben betudtuk annak, hogy gyerekek” – mondták, de ahogy telt az idő és durvult a helyzet, rájöttek: ez már nem a játék kategóriába tartozik. „Abban leli örömét, ha valaki sír. Nem válogat az áldozatai között, fiúkat és lányokat ugyanúgy bánt. Folyamatosan verekszik, mindig hátulról támad, ha gondol egyet, lelöki az osztálytársait a lépcsőn, arcon vagy szembe dobja őket kaviccsal, rájuk borítja a padot, széket vág hozzájuk. Horrort néz otthon a testvéreivel, és másnap újságolja, hogy a filmben valakinek átszúrták a kezét egy késsel, de neki nincs kése, marad a ceruza vagy az udvarról behozott, kihegyezett bot. Tényleg meg kell várni, hogy valami tragikusabb történjen? Már nem sok kell hozzá!” – írták.
A szülők elmondása szerint emellett rongálja és eltulajdonítja társai személyes tárgyait, ezzel jelentős összegű károkat okozva: eltöri a ceruzákat, összefirkálja vagy a kukába dobja a tolltartókat, iskolatáskákat, ruhákat, köpködi társait, elveszi az ételüket, vagy, ha úgy tartja kedve, evés közben addig bántja őket, amíg a földre nem esik az étel, majd rátapos. Azt mondják, többször próbáltak beszélni a fiú édesanyjával, de falakba ütköztek, az iskola vezetőségének pedig az osztályfőnök és a tanárok is többször jelezték a problémát, több esetben fotókkal bizonyítva.
A történtekkel kapcsolatban megkerestük az iskola igazgatóját. Unger Bernadett elmondta: első osztályos lévén a szeptemberi iskolakezdéskor nem rendelkeztek semmilyen információval arról, hogy beilleszkedési problémái lennének a fiúnak, mivel az óvodából nem hozott magával hivatalos szakvéleményt a Vas Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Járási Szakértői Bizottságától, annak ellenére sem, hogy egy osztálytársa, akivel ugyanabba az óvodai csoportba jártak, elmondta, már ott is voltak vele komoly problémák. Nem kapta meg a neki járó segítséget, ráadásul az iskola által szervezett előkészítő foglalkozásokon sem vett részt, így esélyük sem volt arra, hogy felmérjék a helyzetet és olyan oktatási formát javasoljanak, ahol jóval alacsonyabb a leterheltsége.
A pedagógusok ehhez kevesek
„Iskolánk panaszkezelési szabályzata szerint első körben egymás között kell megkísérelni a probléma megoldását az érintetteknek, amit tudomásom szerint a szülők meg is tettek. Ennek eredménye az lett, hogy a gyerek még frusztráltabban érkezett az iskolába, és agresszióját még kevésbé tudta kezelni. Első osztályfőnöki figyelmeztetését október 8-án kapta egy társa bántalmazásáért. Ezzel párhuzamosan a pedagógiai asszisztensünk munkaideje nagy részét ennek az egy gyereknek a kordában tartásával töltötte. Természetesen rajta kívül van más tanulónk is, aki tanulási és/vagy beilleszkedési segítségre szorul, tehát nem kizárólag őt kell felügyelnie az asszisztensnek. A problémáról az osztályfőnök természetesen értesített engem, és az iskola ifjúságvédelmi referense haladéktalanul felvette a kapcsolatot a Pálos Károly Szociális Szolgáltató és Gyermekjóléti Szolgálattal, hogy a gyermek megkapja mentális problémáira a megfelelő szakmai ellátást” – árulta el, hozzátéve:
óriási szükség lenne gyermekpszichológusokra az oktatási intézményekben, mert a pedagógusok nem rendelkeznek a mai gyerekek lelki traumáinak kezeléséhez szükséges szakmai háttérrel. A szakemberhiány miatt azonban erre sajnálatos módon nincs lehetőség.
Megtudtuk azt is, az ifjúságvédelmi referens „agresszív magatartás miatti hivatalos bejelentés” formájában jelezte az esetet. Ennek célja, hogy ők felvegyék a családdal a kapcsolatot és segítséget nyújtsanak abban, hogy a gyermek megkapja mentális problémáira a megfelelő szakmai ellátást.
Rendkívüli szülői értekezlet és dokumentált szülői meghallgatás
A szülők kérésére az osztályfőnök behívatta az édesanyát az október 21-i fogadóórára, de ő nem jelent meg. Közben egy szülőpár az igazgatóhoz is bement, majd kérésére még aznap írásban megfogalmazták sérelmeiket, rajtuk felbuzdulva még két szülő megtette a panaszbejelentést írásban, november 6-án pedig rendkívüli szülői értekezletet tartottak.
„Utolsó információm szerint október 25-én a gyerek megkapta második osztályfőnöki figyelmeztetőjét. A panaszkezelés következő lépéseként hivatalos, jegyzőkönyvvel dokumentált szülői meghallgatást kell tartanom. Hangsúlyozom: mind a sértett, mind a bántalmazó felek szüleire kiterjed ez a meghallgatás. Iskolánkban nem folytatunk koncepciós pereket. A másik félnek is joga van a(z) (ön)védelemhez. És főként a gyereknek az adekvát segítséghez. Nos, ha mindent összevetünk: 1,5 hét leforgása alatt lezajlik a hivatalos panaszkezelés. Amennyiben bármelyik szülő tud olyan intézményről, ahol ez az eljárás gyorsabban lefut, kérem, osszák meg velem, mert azonnal felveszem velük a kapcsolatot tapasztalatcsere céljából. Folyamatosan foglalkozunk az üggyel, felelős igazgatóként azonban végig kell járnom a hivatalos utat” – írta.
Információink szerint a fiút október 25-én elvitték az iskolából nagymamája és egy gyámügyes kíséretében. Ezt az igazgatónő is megerősítette részben: a gyereket a nagymama vitte el őszi szünet előtti pénteken. Azóta nincs hivatalos információm – közölte.
Czömpöl Bianka
Fotó: illusztráció/Savaria Fórum
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.