Tankokat szállító konvojt láttak Szombathely határában
Czeglédy emiatt levélben fordult a szombathelyi polgármesterhez, ebben az alábbiakat írta:
Tisztelt Polgármester Úr, Kedves András!
Te is értesültél róla, hogy tegnap éjjel és ma hajnalban nem tudni pontosan kik, hova és milyen célból harckocsikat szállítottak át Szombathely közigazgatási területén.
Nem tudjuk, hogy a NATO vagy esetleg egy másik ország fegyverszállítmánya volt-e vagy éppen magyar tankok, azt sem tudjuk, hogy a szállítmány a keleti határunkra tartott vagy másik országba.
Az biztos, hogy a szállítás ténye rombolja a szombathelyiek biztonságérzetét, sokakban ebben a borzalmas időszakban félelmet keltett. Tisztelettel és határozottan kérlek, tegyél meg mindent annak érdekében, ragadj meg minden jogi eszközt, hogy amíg háború dúl a szomszédos országban, semmilyen fegyverszállítmány ne haladhasson át városunkon.
Tegyünk meg mindent annak érdekében, hogy Szombathelyt semmilyen módon ne sodorhassák bele a konfliktusba!
Szombathely biztonsága az első!
Válaszában dr. enmény Andárs polgármester ezt írta:
"Köszönettel vettem a levelet. Polgármesterként és a Megyei Védelmi Bizottság tagjaként több közigazgatási szervnél is próbáltam tájékozódni a városunk területén történő harckocsik szállításáról.
Ezen eseményről a helyi közigazgatás szereplői közül senki nem kapott információt, mivel erre a Kormány 1120/2022. (III. 7.) Korm. határozata vonatkozik, ami az ukrajnai válsággal összefüggő csapatmozgásokról és egyes kapcsolódó feladatokról szól.
Ebben többek között a Kormány:
1. engedélyezi a NATO reagáló erők Magyarország területén szárazföldi és légi úton történő áthaladását, illetve
Magyarországra -ezen belül többek között Vas megyére- történő települését;
2. az Ukrajnába történő áthaladás esetét kivéve engedélyezi a szövetséges fegyveres erőknek az 1. pont alá nem tartozó, a NATO döntésén alapuló, Magyarország területén szárazföldi és légi úton történő áthaladását, valamint
szükség szerint Magyarországra (Dunántúlra) történő települését, ideértve a gyakorlatokon és kiképzési feladatokon történő részvételt is.
Azaz ezek a katonai mozgások a Honvédelmi Minisztérium döntési kompetenciája alá tartoznak.
Teljesen egyetértve abban, hogy Szombathely városának minden háborúhoz kapcsolódó eseményből ki kell maradnia, amire mind a múltban a városunkat érő háborús pusztítás, mind a jelenben a családjaink, ezen belül különösen gyermekeink védelme elegendő okot ad, azt kezdeményezem az illetékes szerveknél, hogy a jövőben Szombathely területén semmilyen katonai mozgás ne legyen.
Maximálisan osztom Képviselő Úr azon gondolatát, hogy számunkra Szombathely és a szombathelyiek biztonsága a legfontosabb!"
Az említett rendelet alapján a fegyverek tartozhattak a Dunántúlra települő vagy más országba (Románia) induló NATO-csapatokhoz. Az Euronews így foglalta össze az említett rendelet lényegét - a szabályozás érdekessége, hogy a kormány korábban azt közölte, nincs szükség további NATO-erőkre Magyaországon.
Megjelent a Magyar Közlönyben az a kormányrendelet, amely az "ukrajnai válsággal" kapcsolatos feladatokról és csapatmozgásokról rendelkezik.
A nyolc pontból álló jogszabálynak már a címe is érdekes, hiszen válságnak nevezik azt, amit Oroszországon kívül a legtöbb ország háborúnak nevez. Az első két pont a NATO-erőkre vonatkozik: a magyar kormány engedélyezi, hogy a NATO reagáló erők, illetve más NATO-csapatok áthaladjanak Magyarországon földi vagy vízi úton, illetve azt is, hogy Magyarországon belül a Dunántúlra telepítsék ezeket - vagyis a telepítésnek földrajzi korlátot szab. Itt gyakorlatokat is végezhetnek és kiképzési feladatokat is elláthatnak. (A NATO-csapatok eleve a Dunántúlon voltak eddig is.) A kormány eddig azt kommunikálta, hogy nem kívánja a Magyarországon állomásozó NATO-csapatok létszámának felduzzasztását.
A 3., 4. és 5. pont az uniós fegyverszállítmányok, illetve nem halálos, de hadi célra felhasználható felszerelések átengedéséről szól. Fegyvereket Magyarországon át Ukrajnába nem lehet szállítani ebben a programban, ugyanakkor a nem halálos hadi felszerelés, védőeszköz szállítását közvetlenül Ukrajnába is lehetővé teszi a jogszabály, és a fegyverszállításokat sem lehetetleníti el, mindössze azt a megszorítást közli, hogy ezek nem léphetnek át Ukrajnába közvetlenül Magyarországról. Vagyis Magyarország az uniós fegyverszállítmányokat is átengedi - egy másik uniós tagállamba, ahonnan már eljuthat Ukrajnába is.
Az előző két kategóriába nem eső humanitárius és egészségügyi szállításokat Magyarország korlátozás nélkül engedélyezi a 6. pontban, míg az utolsó két pont technikai jellegű és a kormányon belüli feleadatkiosztást tartalmaz.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.