Tanulópénz volt a hitelválság
Annak ellenére, hogy az Európai Parlamentben a politikai ideológiák és pártok egész palettája harcol egymással, vannak olyan közös alapelvek, amelyekben mindenki egyetért, ha a kontinens gazdasági helyreállítása a kérdés?
Azt gondolom, hogy igen. Az alapokban egyet tudunk érteni mi is a parlamentben, és meg tudnak állapodni az állam- és kormányfők is. Ennek a végterméke az uniós válságkezelési alap volt, amivel kapcsolatban a télen elhíresült Magyarország és Lengyelország vétója. Kitartottunk amellett, hogy uniós pénzeket nem lehet ideológiai vagy politikai feltételekhez kötni. Úgy tűnik, az Európai Unió leszűrte a 2008-as hitelkrízis utáni elhibázott válságkezelés tanulságait., tehát új lendület és növekedés nem attól lesz, ha megszorítunk, és visszafogjuk a beruházásokat, hanem ösztönözni kell őket átgondolt és hatékony befektetésekkel.
Most, a helyreállítási eszközön keresztül 607,5 milliárd euróval tudják majd megtolni a tagországok a pandémia kiheverését, amiből bőven fog jutni az egészségügy korszerűsítésére, az elmaradottabb régiók fejlesztésére és oktatási reformokra is. Magyarországon is soha nem látott mértékben fognak rendelkezésre állni uniós források: összesen 16,8 milliárd euró – 6 ezer milliárd forint –, ami bődületes összeg. Ebből 7,1 milliárd euró támogatás, közel 10 milliárd euró pedig kedvező hitellehetőség, amit a kormány akkor vesz fel, ha úgy ítéli meg, hogy szüksége van rá az országnak.
A Gazdasági Bizottságból ki lehet, vagy ki kell zárni az aktuálpolitikai küzdelmeket?
Ez egy politikai testület, nem is akarjuk kizárni a politikát. Nekem például az a feladatom jelentéstevőként, hogy közös álláspontra hangoljam a kollégákat azzal kapcsolatban, hogy véleményezzük, az Európai Bizottság milyen kritériumok mentén ellenőrzi, hogy a tagállamok hogyan bánnak a közpénzeikkel, hogyan bonyolítják az adópolitikájukat, és ezen kívül is milyen gazdaságpolitikát folytatnak. Kicsit olyan ez, mint a bizonyítványosztás: össze lehet vetni, hogy az országok hogyan teljesítenek a pénzügyekben az európai közösség normáihoz képest.
A koronavírus-támogatások felügyeletét is ehhez a kritériumrendszerhez, az Európai Szemeszterhez fogják kapcsolni, szóval most igazán fontos lesz, hogy a Gazdasági Bizottságnak legyen erről egy közös véleménye, ajánlása. Nincs egyszerű dolgom, hiszen a válságkezelés egy tipikusan olyan terület, amiről mást gondolnak a néppártiak, a szocialisták, a zöldek vagy a liberálisok. Még nem előlegezném meg, hogy az erőfeszítéseim célba fognak érni, de azon vagyok, hogy legalább a politikai erők nagy részének legyen egy konszenzusa a közös alapokról.
Mivel foglalkozik a pandémia kellős közepén az EP Bor Munkacsoportja?
Bőven van tennivalónk a járványhelyzetben, mivel az áruforgalom bezuhanása ezt az ágazatot is letaglózta. Az európai borpiac egyébként egy nagyon izgalmas terület, egyszerre mezőgazdasági és kereskedelempolitikai lehetőségekkel. Egyértelműen látszik, hogy a kereskedelem teljesen átalakult, sokkal hangsúlyosabb lett az online eladás, amihez a termelőknek és a kereskedőknek is alkalmazkodnia kell.
Egyébként pont ebben a helyzetben futott bele a piac egy másik kihívásba is. Az unió és az Egyesült Államok között egy kisebb kereskedelmi vita zajlik egy repülőgép-beszerzési ügy miatt, aminek az egyik frontja, hogy az amerikaiak vámemeléssel vágtak vissza Európának, ami nem tett jót az exportra szánt boroknak. Ebben az ügyben kicsi a magyar érintettség, főleg a francia, spanyol és olasz termelőket érintette rosszul a döntés. A testületben nagyon jól együtt tudunk dolgozni az említett országok képviselőivel.
CsA
Címlapkép: Győri Enikő Facebook-oldal
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.