Téma lett a szombathelyi villamos
A múlt héten a Smidt Múzeum kertjében, az utolsó szombathelyi villamoskocsi előtt tartott sajtótájékoztatót és a két szocialista politikus. Dr. Nemény András kiemelte: a Modern Városok Programja adta lehetőségeket nem megfelelően használta a jelenlegi városvezetés, példaként említette a tömegközlekedés elhanyagolását, mondván, egyre öregebb, környezetszennyezőbb, füstölgő buszok járnak Szombathelyen, az önkormányzat pedig évente meghosszabbítja a szerződést a szolgáltatóval, úgy, hogy gyakorlatilag semmilyen feltételt nem támasztanak vele szemben. A politikus aláhúzta: programjukban szerepel a tömegközlekedés megújítása, akár új buszokkal, vagy a villamos újraindításával. „A szombathelyi villamos 1974-ben szűnt meg, előtte évtizedeken keresztül működött, és jó megoldásnak tűnik”, tette hozzá dr. Nemény András.
Ipkovich György arról szólt, hogy még polgármestersége idején tervek készültek a villamos újraindítására, majd hozzáfűzte: reméli, hogy most talán sikerül. A trolibusz bevezetését is jó megoldásnak titulálta, kiemelve azt: „lényeg az elektromos közlekedés, ami nem szennyezi a környezetet”.
Nem sokkal a sajtótájékoztató után Balázsy Péter a Facebook-oldalán tett közzé bejegyzést.
„Imádom a villamost, ezért is indítottam útjára két évvel ezelőtt a Legyen újra villamos Szombathelyen oldalt és mozgalmat. Majd ha felújítottuk a város összes utcáját és járdáját, ha korszerűsítettük Szombathely valamennyi bölcsődéjét, óvodáját és iskoláját, ha csak új buszok járnak a városban, akkor minden lobbierőnket bevetve, a kormány segítségével újraindítjuk a villamost is! Minden más: üres és felelőtlen ígéret! ”
A villamos fejlesztésének terve nem másfél hetes történet. Negyvenöt esztendővel ezelőtt létezett egy forgatókönyv a hálózat bővítésére, ám ekkor a tanács végül a megszüntetése mellett döntött. 2009-ben készült egy tanulmány a villamos újraindításáról, igaz, az inkább a megyeszélhely agglomerációjának bevonását, a későbbiekben pedig Kőszeg, az ausztriai Felsőpulya és Alsópulya útvonal kiépítését tartalmazta.
A közösségi oldalakon jó néhány napig vitatkoztak a szombathelyiek, hogy vajon érdemes lenne-e visszaállítani a sárga kocsikat. Dr. Nemény András nemrég közzétett választási programjában a tömegközlekedés rendbetétele szerepel, környezetkímélő buszok beszerzésével.
KI
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.