Tisztább levegő, korszerűbb közlekedés: megérkeztek az új buszok Szombathelyre
Hello, Szombathely! Megérkeztünk. Ez a felirat állt az utastájékoztató rendszer tábláin, amikor felsorakoztak az új buszok.- egy órára lezárták a Rákóczi utcát, amikor begördültek a járművek.
–Tisztább levegőt és korszerűbb közösségi közlekedést ígértünk a választási kampányban, az új buszok beszerzése ezt a célt szolgálja. A nehéz gazdasági helyzet ellenére éltünk a lehetőséggel, s a hét csuklós busz most itt van. Bár a járműveket nem Szombathely számára gyártották, amint lehetett, lecsaptunk rájuk – fogalmazott dr. Nemény András polgármester. Az éves lízingdíj 56 millió forint, amit az önkormányzat saját költségvetésből biztosít.
A város vezetői láthatóan nagy lelkesedéssel tekintették meg a buszokat, végigjárták az utasteret, kipróbálták az üléseket, mindenkinek nagyon tetszett a modern külső-belső kialakítás. A járókelők közül is többen megbámulták, fotózták a buszokat.
– Bár én nem szoktam a városban busszal közlekedni, látom, hogy mennyire régi a szombathelyi járműpark. Nagyon kellett már ez a frissítés, tetszik a látvány, szépek a buszok, igazi új illatuk van. Biztosan sokkal kényelmesebb lesz velük utazni – vélekedett az éppen arra járó Fehér Erika. A sofőröknek – akik a bemutatóra hozták az új buszokat – nagy élmény volt vezetni, többségük soha nem ült még vadonatúj busz volánjánál.
A Mercedes-Benz Conecto G Next Generation típusú buszokat Euro 6-os környezetvédelmi besorolású dízelmotor hajtja, így jóval kevesebb káros anyagot bocsátanak ki. 121 férőhelyesek (37 ülő- és 84 állóhellyel), klimatizáltak, az utastérben kamerarendszer működik. Az alacsony padló megkönnyíti a felszállást, a buszon babakocsik és kerekesszékek számára alkalmas helyet is kialakítottak.
A Volán 49 darabos járműparkjának átlagéletkora 14 év, a 13 csuklós buszé még magasabb, 23 év. A legidősebb darab 31 esztendős, nagyon kellett tehát már a csere. Az új beszerzésnek köszönhetően leselejtezhetik a legöregebb Ikarusokat.
– Nagy siker, igazi mérföldkő ez a város közösségi közlekedésében. 2011 óta nem érkezett új busz Szombathelyre, akkor szóló kivitelű járművek jöttek, csuklós busz utoljára 2006-ban, Ipkovich György polgármestersége alatt került Szombathelyre – idézte fel Horváth Soma alpolgármester.
Súlyos problémát jelent a levegő minősége és a közlekedési rendszer leterheltsége, ezekkel a modern buszokkal enyhülnek a gondok, mondta el Németh Ákos. Cél egy olyan tömegközlekedés kialakítása, ami valós alternatívája lehet az autózásnak. A tervezett Busz Plusz kampányt, amit a diákok buszra történő átszoktatása érdekében indítottak volna, a járványhelyzet és az iskolabezárások miatt egyelőre felfüggesztették, de az elképzelést nem adták fel.
A közösségi közlekedés sok pénzbe kerül: jövőre az eddigi 400 millió forint helyett várhatóan 700 milliót kell majd költeni rá, központi támogatást pedig nem kap a város. Elvonják ugyanis azt a 26 millió forintot, amit eddig e célra kapott az önkormányzat. A kormány előírta, hogy a városok az iparűzési adóbevételből finanszírozzák a tömegközlekedés költségeit, ezért is lenne óriási érvágás az adónem felfüggesztése – tette hozzá dr. Nemény András.
Az új buszok a bemutatkozást követően visszatértek a Volán telephelyére, másnap reggel pedig már hadrendbe is álltak. A reggeli és délutáni csúcsidőszakban a munkába, iskolába igyekvők és az onnan hazafelé tartók komfortosabb közlekedését segítik ezentúl.
kzs
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.