Több biztonsági extrát tesznek kötelezővé az új autókban
A Telex és az autóMAGAZIN közös cikkben szedte össze, hogy melyek ezek a kötelező extra felszerelések.
Az idei évtől már nem kaphat uniós típusbizonyítványt az az új autó, amelyből hiányoznak az alábbi kiegészítő megoldások.
- Intelligens sebességasszisztens (ISA): ez a rendszer figyelmezteti a vezetőt az aktuális sebességhatárok túllépésére, például fényjelzéssel vagy a gázpedál pulzálásával. Az ISA ki- és újrakapcsolható, de még kikapcsolt állapotban is informál a sebességhatárokról.
- Eseményfüggő adatrögzítő (feketedoboz): az ütközések előtti, alatti és utáni adatokat rögzíti, mint például a jármű sebességét, fékezési adatokat és a biztonsági rendszerek állapotát. Az adatok anonim módon kerülnek tárolásra.
- Vészfékasszisztens: automatikus fékezést hajt végre veszélyes helyzetekben, akár a vezető beavatkozása nélkül is, érzékelők (pl. radar, lidar) segítségével.
- Sávelhagyásra figyelmeztető és sávtartó rendszer: a vezetőt figyelmezteti, ha akaratlanul elhagyja a sávot, és szükség esetén korrigálja az autó pályáját.
- Vészféklámpa: intenzív lassulás esetén villogó féklámpák jelzik a többi közlekedőnek a fékezést.
- Alkoholszondához kapcsolt indításgátló-előkészítés: minden új autót fel kell szerelni egy szabványosított csatlakozóval, amely lehetővé teszi egy alkoholszondával összekötött indításgátló utólagos beszerelését.
- Fáradtságra figyelmeztető rendszer: érzékeli a vezető koncentrációképességének csökkenését és figyelmeztet a szükséges szünetekre.
- Tolatási asszisztens: felismeri a jármű mögötti gyalogosokat vagy akadályokat, és figyelmezteti a vezetőt a tolatás közben.
- Biztonsági öv bekapcsolására figyelmeztető rendszer: minden ülésen figyelmeztet, ha a biztonsági öv nincs bekapcsolva.
Nyitókép: videókamerás sávdetektáló rendszer Fotó: Autótechnika
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.