Tovább tart a vita a kórház melletti parkolókról
Az történt ugyanis, hogy az eladás után három hónnappal aláírásgyűjtés indult azért, hogy inkább parkolók épüljenek a területen, a civil kezdeményezés után kezdődtek egyeztetések az önkormányzat és a vállalkozó között. A részletesen dokumentált történetben az események és a felek odáig jutottak, hogy a város által eladott területet a vállalkozó hajlandó visszaadni az akkori áron (a költségei megtérítése mellett), de garanciát kér, hogy erre a forrás legyen meg március 31-éig, és erről szerződés szülessen. Ha ez megtörténik, akkor az ingatlan visszakerülhet az önkormányzathoz, a továbbiakban a beruházó kimaradna a politikai csatározásokból.
Pedig az lett az ügyből: már rég nem a civilek és a kórházi szakszervezet kéréséről (legyenek parkolók) szól az egész, hanem arról, hogy milyen előny kovácsolható a történetből. Az újraválasztásáért ringbe szálló kormánypárti képviselő, Hende Csaba is beleállt az ügybe – ellenfele, az ellenzéki jelölt dr. Czeglédy Csaba azon állásponton van, hogy megválasztása esetén támogatja a közakaratot, és megszerzi a parkolók építéséhez szükséges kormányzati támogatást. Az eltelt egy hétben ismét több fordulat történt, ezeket igyekszünk rekonstruálni.
Úgy indult az újabb fejezet, hogy Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter egy múlt csütörtöki konferencián azt mondta Szombathelyen, hogy a kormány vállalja a volt strand területén kialakítandó parkoló költségeit, csupán arra van szükség, hogy az önkormányzat mielőbb vásárolja vissza a hozzá már befolyt vételárból az eredeti áron az ingatlant, terveztesse meg a parkolót, és folytasson le egy feltételes közbeszerzési eljárást, hogy ismertté váljanak a kivitelezés költségei – részletezte a miniszter. Az állam így ezeket a konkrét költségeket át tudja vállalni. A sajtóbeszámolók szerint ugyanezeket ismételte meg Hende Csaba is.
Ha van akarat, van megoldás
Erre dr. Horváth Attila alpolgármester levélben reagált, ebben ezt írta: „ezen a héten jelent meg Hende Csaba azon nyilatkozata, amely valamilyen feltételes közbeszerzési eljárás lefolytatásához köti a parkoló megépítéséhez szükséges állami forrás biztosítását. Hende Csaba ezzel beismerte, hogy teljesen súlytalan a magyar kormány szemében, beismerte, hogy nem tud pénzt szerezni, beismerte, hogy a kórházi parkolóval kapcsolatos nyilatkozata nem más, mint olcsó kampányfogás. Ezzel a feltétellel Hende Csaba csak az időt húzza, és próbálja leplezni az alkalmatlanságát. Tudjuk jól, soha nem volt kormányzati támogatás előfeltétele akár feltételes vagy akár tényleges közbeszerzési eljárás lefolytatása. Amíg a támogatási szerződést nem kötjük meg, addig nem is tudjuk, milyen közbeszerzési eljárást kell lefolytatnunk. Emlékezhetünk rá, hogy nyáron a Belügyminisztérium úgy utalt át városunknak 905 millió forintot, hogy akkor még azt sem döntötte el az önkormányzat, hogy konkrétan melyik utak felújítására fogja fordítani. Ebből is látszik, hogy ha van szándék és akarat, akkor van megoldás is. Egy hónapja van az országgyűlési képviselőnek arra, hogy megoldja a problémát. Eddig Hende Csaba csak újabb és újabb kifogásokat keresett. Ideje lenne dolgoznia”, zárta levelét az alpolgármester.
Ennyibe kerül
Az önkormányzat a hét elején összesítette a várható költségeket: dr. Nemény András március 7-én írt levelet Hende Csabának, ebben az szerepelt, hogy a képviselő többször megígérte, hogy a terület visszavásárlásához és a parkolók megépítéséhez szükséges központi költségvetési forrás biztosítása érdekében eljár. A polgármester tájékoztatta a képviselőt, hogy az ügylet költsége körülbelül bruttó 383 millió forint (ebből 283,5 millió a parkolók kialakítása). Az önkormányzat vállalta, ha a megvalósítás végül többe kerül, akkor saját erőből állja. Ha kevesebbe kerül, akkor a különbözetet a megyei kórháznak támogatásként átutalja. A polgármester azt kérte, hogy a költségvetési forrás március 31-ig érkezzen meg – a határidő a vállalkozó kérése volt.
Hende: pontos összeg kell
A kormány kedvező ajánlatot tett a volt városi strand területén kialakítandó parkolók ügyében, kész fedezni a visszavásárlás, a tervezés és kivitelezés teljes költségét, mondta el a témában megtartott keddi sajtótájékoztatóján dr. Hende Csaba. Az országgyűlési képviselő hangsúlyozta, hogy a kormány olyasmiben vállal kötelezettséget, ami tisztán önkormányzati feladat lenne, hiszen a parkolási problémák megoldása a város dolga. Állami intézményeket nem lehet parkolóépítésre kötelezni, szerinte ezért sem volt jogszerű és észszerű a városvezetés eredeti koncepciója, ami a kórházat is bevonta volna a projektbe. Üdvözölte, hogy a városvezetés ettől végül elállt.
Dr. Hende Csaba felhívta a figyelmet arra, hogy ismerniük kell a költségek – visszavásárlás, vállalkozó többletköltsége, tervezési díj, kivitelezés – konkrét összegét, akkor lehet kormányhatározatba foglalni. S mivel a balogunyomi kerékpárút esetében látszott, hogy a becslések mennyire pontatlanok lehetnek, javasolta ún. feltételes közbeszerzés kiírását. Arra kérte dr. Nemény András polgármestert, hogy a pontos összeg megállapításához szükséges lépéseket tegye meg. Ha ez nem történik meg, azt kell feltételeznie, hogy a városvezetés valójában nem is akar parkolókat építeni. A képviselő hangsúlyozta, hogy a kormány ajánlata nyomán az ingatlan a városé marad. A kormányhatározatba nemcsak ez a tétel kerülne be, hanem a zanati utcák felújítására szánt 35 millió és a zanati temetőhöz vezető út rendbetételére ígért 5 millió forint is.
Mint mondta, a sajtótájékoztató előtti percekben kapta meg dr. Nemény András levelét, melyben a becsült összeg 383 millió forint. A vállalkozó pedig írásban nyomatékosította, hogy március 31-ig igazoltan legyen meg a fedezet, különben nekilát a lakások, üzletek építésének.
– Gulyás Gergely kancelláriaminiszter már nyilatkozta, hogy a szükséges összeg rendelkezésre áll. Javaslom, hogy további ötletek és levelezés helyett polgármester úr járjon el úgy, ahogy miniszter úr kérte, ez az egyedüli korrekt megoldás – zárta szavait dr. Hende Csaba.
Kedden dr. Nemény András Pintér Sándor belügyminiszterrel tárgyalt, a parkolók dolga az egyeztetésen is szóba került.
– A belügyminiszter úr azt tudta ezzel kapcsolatban ígérni, hogy tájékozódik, mivel eddig erről neki nem volt információja – mondta el a polgármester. – Pozitívan állt a kérdéshez, de az biztos, hogy ez a mostani időszakban még nem tud megvalósulni. Én biztos vagyok benne, hogy ha a későbbiekben erre lehetőség lesz, akkor az ő támogatását bírni fogjuk.
Ismét nem kap kompenzációt a város
A múlt héten derült ki az is, hogy Szombathely ismét csak nem kap támogatást a kis- és középvállalkozások megfelezett helyi iparűzési adója miatt. Ahogy az előzetes egyeztetések alapján várható volt, a kormány egy főre jutó iparűzési adóerő-képesség átlagához kötötte a kompenzációt, ami 67 622 forint/fő. Azon 25 ezer fő feletti települések, amelyeken ennél magasabb a mutató, alapon nem kapnak támogatást – Szombathelynek a 94 ezres átlaggal esélytelen volt a bármilyen központi juttatásra. Budapestet egyszerűbben intézte el a rendelet: „a huszonötezer főnél nagyobb lakosságszámú fővárosi és kerületi önkormányzat nem részesül támogatásban” – márpedig a kerületek döntő hányadának (ha nem az összesnek) magasabb a lakossága.
Dr. Horváth Attila alpolgármester egy bejegyzésben kommentálta a döntést. "Sajnos a magyar kormánynak semmit nem jelent a szombathelyiek véleménye, semmit nem jelent több mint 7000 szombathelyi aláírása, és nem érdekli, hogy a szombathelyiek milyen utakon járnak, milyen a város kulturális és sportélete. A kormány döntése ezekről a területekről von el pénzt, olvasható dr. Horváth Attila alpolgármester közleményében."
Mint írja, ha megkapták volna azt az 1,4 milliárd forintot, amit a fideszes városok, akkor végre lenne a városnak pénze utak felújítására, és lenne pénz többek közt a kórházzal szembeni területen parkolók létesítésére.
Az alpolgármester lapunknak nyilatkozva arra hívta fel a figyelmet, a városok, így Szombathely adóerő-képességének megállapításakor a 2020-as adatokat vették figyelembe, ekkor még az egyik legnagyobb szombathelyi vállalat, az APTIV a városnak fizette a helyi iparűzési adót, ám a cég időközben Dublinban új céget alapított, amelyen keresztül a pénzforgalmát bonyolítja, és ott is adózik. A lépés miatt Szombathely több mint 1,2–1,5 milliárd forint helyi iparűzésiadó(hipa)-bevételtől esik el. Az alpolgármester beszámolt arról is, hogy az adóerő-képesség megállapításánál csak a hipa-adatokat veszik figyelembe, az egyéb adónemeket nem. Utóbbiakból eleve kevés van Szombathelyen (nincsen például kommunális adó), így az ebből származó bevétel sem túl magas, más városok, amelyek többféle adónemet is bevezettek, ezekből az adófajtákból nagyobb bevételre tesznek szert.
Dr. Nemény András polgármester annyit tett még hozzá, hogy a magas iparűzésiadó-bevétel kétszeresen is sújtja a várost: emiatt nem kap kompenzációt Szombathely, másfelől szolidaritási adót kell fizetni belőle, ami 2,7 milliárd forintot jelent. A városvezető a hét elején tette közzé a közösségi médiában, hogy ígéretet kapott az ellenzéki miniszterelnök-jelölttől arra, hogy választási győzelem esetén működési támogatást kap a város. „Az Éljen Szombathely! aláírásgyűjtése során 7 227 szombathelyi kérte, hogy a többi megyei jogú városhoz hasonlóan mi is is kapjuk vissza a kormánytól az 1,4 milliárd forintos működési támogatást. Márki-Zay Péter, az összellenzék miniszterelnök-jelöltje ígéretet tett arra, hogy amennyiben ők alakítanak kormányt április 3-a után, akkor városunk is megkapja ezt a kompenzációt, amiből az 1 500 szombathelyi kérésének megfelelően a parkoló is megépülhet a Markusovszky kórházzal szemben”, olvasható a bejegyzésben.
Zanat: volt már felújítás
A zanati temetőhöz vezető út dolgában Horváth Soma alpolgármester szólalt meg. Közleményében ezt írta: „Egy kampányfórumon Hende Csaba azt ígérte, hogy 5 millió forintot biztosít a zanati temetőhöz vezető út megépítésére a kormány. Azt javaslom a térség jelenlegi országgyűlési képviselőjének, hogy előbb tájékozódjon, mielőtt üres, meggondolatlan kampányígéreteket tesz. Az előző két önkormányzati ciklusban is lett volna lehetősége a fideszes városvezetésnek és Hende Csabának is az út rendbetételére, ám érdemben semmi sem történt. A jelenlegi városvezetés, a körzet képviselőjének, Putz Attilának a javaslatára 2020-ban közel 3 millió forintot költött arra, hogy a zanati temetőhöz vezető út deltáját teljesen felújítsa, az utat pedig zúzalékkal teljes hosszúságban javíttattuk fel. Azt nem tudom, hogy Hende Csaba mikor járt a zanati temetőhöz vezető úton, de ha egyeztetett volna szakemberekkel, akkor szembesült volna azzal, hogy ennek az útnak csak a teljes pályaszerkezeti felújítása a jelenlegi építőipari árakkal számolva csaknem 40 millió forintba kerülne. A városvezetés az idei költségvetésben már elkülönített összeget a zanati temetőhöz vezető út karbantartására.
Ha Hende Csaba nem csak üres ígéreteket akar pufogtatni és valóban segíteni akar, akkor más országgyűlési képviselőkhöz hasonlóan közreműködhetett volna abban, hogy a többi megyei jogú városhoz hasonlóan a szombathelyiek is visszakapják az 1,4 milliárd forintos működési támogatást. Ebből a zanati temetőhöz vezető út teljes felújítását el tudná végezni a város.”
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.