Új típusú működés a járványhelyzetben
Változott-e a hivatali felépítés, a szervezeti struktúra?
A választásokat követően felálló új testület rendkívül gyorsan, 2019. október 31-én változtatott a 2015-ben kialakított struktúrán. A korábbi tapasztalatok felhasználásával olyan szervezeti változásokat léptettünk életbe, amelyek hatékonyabb működést biztosítanak: csökkent az osztályszintű szervezeti egységek száma, az optimális működés biztosítása érdekében egyes feladatköröket átszerveztünk, később pedig a közterület-felügyelet is a hivatalhoz került. Komoly változtatás, hogy a közgyűlési, bizottsági munka során a papír alapú működésről áttértünk az elektronikusra, mindezt fennakadás nélkül valósítottuk meg. Jegyzőként folyamatosan figyelemmel kell kísérnem a hivatal működését, és ha szükséges, intézkednem kell a jogszerű, szakszerű működés érdekében, jelentsen ez korrekciót a napi rutinban, személyi vagy akár szervezeti változást. A Polgármesteri Hivatalban mindenkinek a közös célunkért, Szombathely fejlődéséért, a szombathelyiek segítéséért, egymással és más társszervekkel hatékonyan együttműködve kell dolgoznia. Ez a hivatalvezetői hitvallásom, amihez minden körülmény között ragaszkodom.
Milyen változást hozott a közterület-felügyelet integrálása?
Mielőtt 2020. január 1-én a felügyelet a Polgármesteri Hivatalhoz került, egy viszonylag kicsi, önálló költségvetési intézményként működött, az ilyen intézményekre általában jellemző korlátokkal. Azzal, hogy a hivatal szervezeti egysége lett, magas szintű informatikai, munkaügyi, pénzügyi, jogi hátteret kapott. Így a közterület-felügyeletnek kizárólag a saját szakterületére kell koncentrálnia, ami hozzájárul a szakmai munka minőségének emelkedéséhez. Egy év alatt sikerült megduplázni a közterületen jelen lévő felügyelők számát, így most hat páros járja Szombathely utcáit. Ha az előzőkhöz hozzávesszük, hogy a felügyeletnek online bejelentőrendszert biztosítottunk, amely gyorsítja az ügyek intézését, továbbá a vállalt polgárbarát intézkedéseket (például meghatározott idősávban a fogyatékos személyek közlekedésének segítése a 11-es Huszár úton), akkor eredményesnek és sikeresnek értékelem a felügyelet integrálását.
A járványhelyzet milyen kihívások elé állította a hivatalt?
A járványügyi helyzet alapjaiban változtatta meg a működésünket. Egyrészt a rendkívüli jogrendben valamennyi hatáskört a polgármester gyakorolja egy személyben. Erre az önkormányzatiság harminc éves történetében nem volt példa, így saját magunknak kellett kialakítani az új típusú működést, az új döntéshozatali mechanizmust a törvényes keretek között. A központi jogszabályok, valamint a járványügyi helyzet extrém gyors döntéseket követeltek. Mindezek mellett megyeszékhelyként a működésünk mintául szolgált más településeknek, ami külön felelősséget jelentett. Öröm, hogy a döntéseinek utólag is maradéktalanul kiállták a törvényesség próbáját. A járványügyi helyzet a hivatal mindennapjait is átalakította: szigorú higiénés szabályokat vezettünk be még az első veszélyhelyzet kihirdetését megelőzően, a személyes kontaktok csökkentése érdekében megváltoztattuk a kapcsolattartás formáit, kihasználva az információtechnológia adta lehetőségeket. Mindez érintette a hivatal ügyfélfogadásának rendjét is. E tekintetben fontos eredménynek tekinthetjük, hogy valamennyi ügytípusban folyamatos volt az ügyintézés.
A rendkívüli helyzet miatt nyilván a jövő év is kihívásokkal teli lesz.
Önkormányzatunk nehéz költségvetési év elé néz. A legnagyobb kihívás kétségkívül az, hogy az önkormányzat cégei, intézményei, így a Polgármesteri Hivatal is úgy biztosítsa legalább változatlan színvonalon a közszolgáltatásokat, hogy közben a megváltozott pénzügyi keretekhez optimalizálja a működését. Mindezek mellett fontos feladatnak tekintem az idei évben elindított, mintaértékű programok (például a Közösségi Bérlakás Rendszer vagy a Háziorvosi Életpálya Modell) menedzselését, új projektek kidolgozását, bevezetését.
kzs
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.