Új üzemet adott át a TDK: hőmérsékletérzékelők készülnek Szombathelyen
A pénteken megtartott avatón mások mellett részt vettek: Szijjártó Péter, külgazdasági és külügyminiszter, Hende Csaba, Magyar Országgyűlés alelnöke, Nemény András, polgármester, Takács Balázs és Tihanyi Attila, a TDK Hungary Components Kft. ügyvezető igazgatói, Majtényi László, a Vas vármegyei közgyűlés elnöke, Balázsy Péter, megyei főjegyző.
A több mint 26 milliárd forintos beruházásnak köszönhetően a vállalat mintegy 12 ezer négyzetméteren egy új gyártóbázist hoz létre, miközben jelenlegi, mintegy 2200 fős saját állományban foglalkoztatott munkatársi létszáma 250 fővel bővül majd.
Szenzorok autókba és gépekbe
A május 31-én átadott beruházással a vállalat elsősorban az autóipari érzékelők gyártásához hoz létre gyártókapacitásokat. A fejlesztés olyan új alkatrészek gyártását célozza, mint az elektromos járművek akkumulátorhőmérsékletének érzékelése, belsőégésű járművek motor- és sebességváltó olaj hőmérsékletének érzékelése, valamint a légkondicionáló rendszereket szabályozó hőmérsékletérzékelők. A szombathelyi TDK hőmérséklet- és nyomásérzékelő üzletágának termékei az autóipari felhasználások mellett háztartási alkalmazásokba kerülnek beépítésre, mint a mosó- és szárítógépben, mosogatógépben használt hőmérsékletérzékelők, hűtőszekrényekben és fagyasztókban használt érzékelők, valamint fűtési, szellőzési és légkondicionáló rendszerekben használt hőmérsékletérzékelők.
A szombathelyi TDK Hungary Components A TDK Hungary Components Kft. a világ egyik vezető elektronikai konszernje, a tokiói székhelyű TDK csoport tagja. A szombathelyi TDK Hungary Components Kft. a nemzetközi TDK csoport egyik legnagyobb európai fejlesztő- és gyártóközpontja az elektronikai alkatrészek és rendszerek területén. A 30 éve működő szombathelyi telephely az induktivitások és alumínium elektrolit kondenzátorok versenyképes fejlesztő- és gyártóközpontja, Európában és világszerte rendkívül sok autóipari megrendelő számára szállít termékeket. Szombathely egyik legnagyobb munkáltatójaként jelenleg mintegy 2200 főt foglalkoztat. |
A nagyléptékű fejlesztési projekt hátterében az áll, hogy ezt megelőzően az érintett termékcsoport az Európai Unióban nem rendelkezett gyártó telephellyel, a konszernen belüli indonéziai telephely pedig a közeljövőben eléri kapacitásának korlátait. A vállalatcsoport a jelenleg tapasztalható trendek alapján jelentős igénynövekedést valószínűsít a szenzorok üzletágában.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter az ünnepségén arról számolt be, hogy az állam 6,7 milliárd forinttal támogatta a fejlesztést, így hozzájárulva 250 új munkahely létrehozásához.
– Számunkra megtisztelő, hogy a világ egyik legnagyobb elektronikai vállalata olyan termékeket fog itt előállítani, amelyeket Európában még nem gyártanak, és ezeket a szenzorokat a világ összes autógyártójához szállítják – mondta. – Ennek a beruházásnak tehát nem csak szombathelyi, nem csak magyar, hanem nemzetközi jelentősége is van.
Szijjártó: forradalmi megújulás
Szijjártó Péter hangsúlyozta, hogy a világgazdaság az utóbbi időszak súlyos válságai nyomán hatalmas változásokon megy keresztül, öt éven belül ugyanis kétszer is teljesen a feje tetejére állt az addigi rend. Azonban ez sem tudta megakasztani az autóipar forradalmi megújulását, amely politikai döntésekből mára gazdasági realitássá vált.
– Magyarországra is egyre több olyan beruházás érkezik, amely már az autóipar új korszakához kapcsolódik. És nemcsak, hogy a sorban állunk, hanem a sor elején állunk. Nagyon régen volt olyan, hogy egy technológiai forradalomban Magyarország nem a követők között, hanem az élbolyban volt található. Márpedig most, mindenfajta túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a globális autóipar elektromos alapokra történő átállásában Magyarország a világ éllovasai közé tartozik – szögezte le.
Világszinten is egyedülállónak nevezte, hogy Magyarországon a három német prémium autómárka mellett a világ tíz legnagyobb elektromosakkumulátor-gyártó vállalatából öt is jelen van.
Majd hangsúlyozta, hogy a magyar autóipar termelési értéke tavaly átlépte a 10 ezer milliárd forintos „csodahatárt”, félmillió jármű gördült le a gyártósorokról.
– És hogyha mindazok a beruházások, amelyek most zajlanak, befejeződnek, akkor egymillió autót fogunk tudni gyártani Magyarországon. Ma a világon öt ilyen ország van –tette hozzá.
A miniszter végül arra is kitért, hogy jelenleg kétszáz japán vállalat működik Magyarországon, összesen mintegy harmincezer embernek adva munkát. Szavai szerint ezek a legmagasabb technológiai színvonalat képviselik, magas hozzáadott értékkel bírnak, így jelentősen hozzájárulnak a hazai gazdaság dimenzióváltásához.
Beszélt arról is Vas megye kiválóan teljesített az elmúlt években, ugyanis az utóbbi tíz év során kormányzati támogatással 55 nagyberuházást hajtottak végre, összesen 490 milliárd forintos értékben, ezzel háromszorosára emelve a helyi ipari teljesítményt.
A TDK konszernről
A TDK innováción alapuló, széles körű portfóliója magában foglalja a passzív elektronikai alkatrészeket, úgy mint kerámia-, alumínium-elektrolit és fóliakondenzátorok, de beletartoznak a mágneses, nagyfrekvenciás, piezo- és védelmi funkciót ellátó termékek is. A termékspektrum részét képezik továbbá az olyan érzékelők és érzékelő-rendszerek is mint a hőmérséklet-, nyomás-, mágneses mező és MEMS-szenzorok.
Ezeken túl a TDK áramellátó rendszereket, valamint elektromos energia tárolására szolgáló egységeket, mágnesfejeket és egyéb termékeket is gyárt. A konszern termékeit TDK, EPCOS, InvenSense, Micronas, Tronics és TDK-Lambda márkanevek alatt értékesíti. A TDK a fejlett piacokra koncentrál az autóipar, az ipari és fogyasztói elektronika, valamint az információ- és kommunikációs technológia területén.
A vállalat Ázsiában, Európában, Észak- és Dél-Amerikában rendelkezik fejlesztő és gyártó telephelyekkel, valamint értékesítési irodákkal. A 2023-as gazdasági évben a TDK 16,1 milliárd USD árbevételt ért el, és mintegy 103 ezer munkavállalót foglalkoztatott világszerte. |
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.