Váltócsere, új kitérők: megújul a szombathelyi vasútállomás, összevesztek a kommentelők
A hír kedden látott napvilágot, miután dr. Hende Csaba országgyűlési képviselő (Fidesz-KDNP) Facebook-oldalán közzétette az alábbiakat: "Szombathelyt ismét, most 1,4 milliárd forinttal fejleszti a Kormány, köszönjük! Fontos beruházásra nyílik lehetőség a Gazdaság-újraindítási Akcióterv keretében odaítélt összegből: megvalósulhat a szombathelyi állomás felújításának első üteme. A XXI. század a vasút évszázada lesz!"
A bejelentés nagyot futott a különböző hírportálokon (ki-ki elolvashatja a számára kedves oldalakon, a világszemléltének megfelelő tálalásban), és a váltócsere általában nem az a téma, amitől a különböző politikai oldalak kommentelői egymás torkát szorongatva cserélnek eszmét, most mégis ez történt. (A vita lényege, hogy akkor ki hozta, adta a pénzt, kinek köszönhető, ha jön, és kinek, ha mégsem adnak. Az egyelőre nagyon nincsen meg, hogy leginkább az adófizetőknek és a vállalkozásoknak, hiszen az állam bevételei tőlük származnak.) Az összefeszülés egyik oka lehet, hogy a lassan felpörgő ellenzéki előválasztási kampánnyal párhuzamosan a jövő évi választásra készülő Hende Csaba is magasabb üzemmódra kapcsolt. Szombathely ugyanis kétszer is kimaradt az iparűzési adó elengedése miatti bevételkiesés kompenzációjából, emiatt a kormánypárti politikus komoly kritikákat kapott elsősorban ellenzéki oldalról. (Egy friss közvéleménykutatás szerint a politikusnak hatékonyabban kellett volna fellépnie a szombathelyi források megvédése érdekében, ami mondjuk az ellenzék válaszadók esetében érthető, de azért az elgondolkodtató lehet, hogy a kormánypárti megkérdezettek 38 százaléka is inkább ezt a véleményt osztja.)
Ettől abszolút nem függetlenül Hende Csaba július végén jelentette be, hogy Szombathely több mint 1,2 milliárd forint kormányzati célzott támogatást kap fejlesztésekre (utak, zanati kerékpárút, Víztorony környékének rendbetétele stb.). Dr. Nemény András polgármester erre reagálva azt mondta, örülnek a forrásnak, de emlékeztetett arra, hogy a kormánypárti városok szabad felhasználású támogatást kaptak, továbbá senki nem kérdezte meg Szombathelyt, hogy melyek a legsürgetőbb problémák például az utak felújításánál.
Ilyen előzményei voltak a keddi bejelentésnek, ezért aztán némiképp érthető, hogy a hardcore kommentlovagok miért estek egymásnak élesre fent posztokkal. Akkora volt a zaj, hogy Hende Csaba külön bejegyzésben reagált a nép hangjaira: „A valóság pedig az, hogy a Kormány saját és nem EU-s forrásból létrehozta a Gazdaság-újraindítási Akciótervet. Ide pályázhatnak a cégek fontos fejlesztéseik megvalósításának támogatásáért. Ezt tette a GySEV Zrt. is. Mivel a kiírásnak megfelelő pályázat mindig több, mint a szétosztható pénz, ismét a Kormányon volt a döntés sora. A Kormány úgy döntött, hogy 1,4 milliárddal megtámogatja Szombathely vasúti közlekedésének korszerűsítését, fejlesztését. Ki másnak mondhattam volna köszönetet ebben az ügyben a Kormányon kívül?”
A GySEV-nél rákérdeztünk, hogy mit is jelent a felújítás - hátha vannak még olyanok, akiket ez is érdekel, és a fejüket csóválják amiatt, hogy A tanú című film örökbecsű mondatai ismét aktuálisak (Minden politika, fiam. Imádkozni fogok érted.). Rázó László, a vasúttársaság sajtószóvivője az alábbiakat közölte:
„A GYSEV Zrt. a szombathelyi vasútállomás teljes felújítását tervezi. Ennek első üteme ún. páros oldal megújítása, ez a vágányhálózat északi területe, amely azért kiemelten fontos, mert ezeken a vágányokon közlekednek a budapesti InterCity vonatok.
Vasúttársaságunk ezt a fejlesztést szeretné mihamarabb megvalósítani, ezért pályáztunk a Gazdaság-újraindítási Akcióterv forrásaira.
A munkálatok során elsősorban a kitérőket cserélik ki, több helyen motoros váltókat, új váltófűtést építenek be, emellett megújul a biztosítóberendezés az érintett területen.
Jelenleg a projekt tervezési fázisában vagyunk, a tervek leadásának határideje 2022 első negyedéve. A kivitelezési munkálatok a tervek szerint 2022 harmadik-negyedik negyedévében kezdődhetnek.”
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.