Városi útfejlesztés: felújítás és építés
Minderről dr. Nemény András polgármester beszélt az újságírók előtt, kiemelve, hogy a tervezett munkálatokra a fedezetet az EU-s projektekre önkormányzati pénzből befizetett, majd az uniós alaptól tavaly visszaigényelt, összesen 774 millió forint jelenti.
Ahogy az ismert, az elmúlt években a város több projekthez is kiegészítő támogatást nyújtott, ugyanis az uniós forrásból elvégzett beruházások a tervezés és a kivitelezés között jelentősen megdrágultak. Így kellett több mint félmilliárd forintnyi (520 millió) önkormányzati pénzt beletenni a Vásárcsarnok felújításába, az új bölcsőde építéséhez is adott a város 200 millió forintot, a Maros és Pipitér óvodák energetikai korszerűsítése több tízmillióval többe került. A szombathelyi önkormányzat a rendkívül fegyelmezett gazdálkodásának köszönhetően a többlettámogatásként visszaérkező pénzeket, összesen 774 millió forintot, nem működésre, hanem fejlesztésekre fordítja idén is. Korábban ebből fizették a zanati kerékpárút építéshez megszavazott pluszpénzt (96 millió), illetve a szentkirályi Gyöngyös-híd felújításához érkező, ám nem elegendőnek bizonyuló központi forrás mellé ebből tett hozzá 206 milliót a város.
Dr. Nemény András elmondta, hogy a már lekötött összegeken kívül most 461 millió forint fejlesztésre tesz javaslatot a közgyűlésnek, még pedig a korábbi ígérteknek megfelelően utakra kívánja az önkormányzat felhasználni a visszakapott pénzt. A tervezet szerint az alábbi fejlesztések kerültek bele a csomagba.
1. A Hunyadi utca és Szent Gellért út körforgalmának, amely az egyik legrosszabb állapotban lévő (rendkívül rossz burkolatú) ilyen csomópont felújítása – 25 millió forint.
2. A Brenner Tóbiás és Körmendi út találkozásánál lévő, a pláza melletti körforgalom felújítása – 21 millió forint. Szombathely egyik különös közlekedési jelenségéről van szó: az út burkolata párás-esős időben gyakran válik csúszóssá, emiatt balesetek is történtek már, ezt a veszélyforrást szünteti meg a körforgalom rendbetétele.
3. A Vörösmarty – Szent Márton – Hunyadi csomópont felújítása – 150 millió forint. A nagy forgalmat bonyolító kereszteződés központi szerepet játszik a város közlekedésében, elhelyezkedése miatt rengetegen használják, az állapota a folyamatosan nagy terhelés miatt leromlott, a felújításra jelentős összeget költ a város.
4. Körforgalom építése a Markusovszky – Sugár út – Horváth Boldizsár-körút csomópontban a kórház mellett – 80 millió forint. Az intézmény is alapvetően nagy forgalmat generál, a Bartókon is sokan közlekednek, továbbá a közeli mentőállomás dolgozói is kérték az átépítést, mivel csúcsforgalom idején nem könnyű kijutni a körútra, így a kereszteződésben körforgalom épül.
5. Körforgalom építése a Jégpince utca és a Bartók Béla körút csomópontjában – 185 millió forint. A város nyugati részén elhelyezkedő új lakóterületek egyre nagyobb autós forgalmat generálnak, mind a Jégpince, mind a Homok út irányából gyakori a torlódás, nehéz a kikanyarodás, illetve az átjutás. A fejlesztés révén a Jégpince utcánál megépül a körforgalom, a Homok úti forgalmat is ebbe irányítják át – a Homok útnál nem lehet majd balra ráfordulni a körútra. A projekt részeként új útburkolati jelek kerülnek a kereszteződésbe.
A fejlesztéstől az önkormányzat jobb közlekedési feltételeket és jó minőségű útszakaszokat vár, a 461 millió forintba kerül projektek régóta húzódó problémákra jelentenek majd megoldást. Dr. Nemény András hozzátette, a beruházás komoly, önkormányzati tételt jelent, összehasonlításképpen a központi forrásból megvalósított utcafelújításokra (Paragvári, Nádasdy, Magyar L., Dozmat) bruttó 389 millió érkezett. A polgármester hozzátette, a jövőben is azt tervezik, minden rendelkezésre álló pluszpénzt a szombathelyi utakra, járdákra, parkolókra fordítanak.
Fotó: Nagy Jácint
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.