Vásárolj tudatosan!- helyi termékek fogyasztására ösztönöz a kamara
Vas megyében számos olyan kisvállalkozás működik, amely a térség gasztronómiáját színesíti. Termékeiket azonban kevesen ismerik, emiatt kevesen is fogyasztják. Az pedig, hogy egy-egy rendezvényen találkozunk ezekkel, megkóstoljuk, de a mindennapokban nem keressük, nem elegendő ahhoz, hogy az ezeket előállító vállalkozások megéljenek vagy fejlődjenek, növekedjenek.
Az utóbbi évtizedekben nálunk is szokássá vált, hogy bevásárlásaink nagy részét valamelyik nagyáruházban végezzük: kényelmes, gyors és praktikus megoldás, hogy az élelmiszertől a ruházatig mindent egy helyen szerzünk be, csakhogy ezzel egyetlen helyi kisvállalkozást sem támogatunk. Az is jellemző hazai szokás, hogy sokszor a külföldi terméket részesítjük előnyben, szemben például a szomszédos osztrákokkal, akik ennél sokkal tudatosabban vásárolnak, és kifejezetten keresik a helyi, régiós terméket, még ha az kicsit drágább is, mert tudják, hogy jobb minőségű árut kapnak, és a térségükön is segítenek. Hasonló a helyzet a szép számú vendéglátóhellyel és szállodával is, ahol szintén ritkán találkozni helyi termékekkel. Kiss András, a Kőszegi Sör alapító-tulajdonosa szerint a helyi vállalkozások termékei nehezen tudnak bekerülni a nagyáruházak polcaira, a vendéglátóhelyekkel, szállodákkal pedig a nagyipari gyártók igyekeznek kizárólagos szerződéseket kötni. Ezért is lenne fontos, hogy a fogyasztók és az üzletek, hotelek is nyitottabbak legyenek mindarra, ami a helyi kínálatot színesíti, vagyis a közelben megtermelt és előállított termékekre.
Hasonlóan látja a helyzetet Völler László, a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnökségi tagja, aki maga is vendéglátós. Úgy véli, a térség borai gyakran nem szerepelnek a kínálatban, országos nagykereskedő cégek látják el a helyi szálláshelyeket, éttermeket, ismertebb hazai vagy külföldi borfélékkel. Most, a járványhelyzetben a térség beszállítói is bajba kerültek, a korlátozott nyitvatartás, a szállodák csökkent kapacitással való működése miatt a konyhákra alapanyagot szolgáltató mezőgazdasági termelők sem tudják hova tenni terményeiket. A helyzetet tovább nehezíti, hogy a tavasztól őszig tartó időszakban elmaradnak a rendezvények, amelyek pedig jó lehetőséget kínálnának a helyi termelők és termékeik bemutatkozására, és ilyenkor a vendégek is nyitottabbak a helyi ízek kipróbálására. De nem pótolható veszteséget jelent a ballagások és a tavaszi-nyári lakodalmak elmaradása is – tette hozzá.
A Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara szeretné tudatosabb vásárlásra ösztönözni a szombathelyieket és a Vas megyében élőket. Ezért is keresik a kapcsolatot a vállalkozásokkal és az önkormányzattal, akik nyitottak az együttműködésre. Első lépésként támogatják a Facebookon elindult kommunikációs kampányt: a „Vásárolj tudatosan Vas megye” elnevezésű oldalon gyűjtik azon vállalkozásokat, amelyek a térségben működnek, és amelyek termékeinek megvásárlásával mi is segíthetjük őket. Hangsúlyozzák: ha pénzünket a helyi vállalkozásoknál költjük el, azzal a helyi cégeket támogatjuk, akik helyben adóznak, helyi munkaerőt alkalmaznak, bevételüket helyben költik el, vagyis a helyi gazdaságot erősítik. A Kamara törekvései a szombathelyi önkormányzat szándékaival is találkoznak: a gazdasági élet újraindítását célzó Restart Program egyik alappillére nem véletlenül a „Vegyél helyit!” gondolata.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.