125 éve szelte át a várost az első villamos
Az egykori villamosvonal kezdőpontján, a mai Éhen Gyula téren gyülekeztek a séta résztvevői. Még egy régi megálló tábla is előkerült. Az érdeklődőket Spiegler Tibor kalauzolta, sok-sok érdekes történetet osztott meg a hallgatósággal. A csapat a Széll Kálmán utcán átsétált a múzeumkertbe, ahol rikkancsok várták őket. Az erre az alkalomra megjelent villamoslapot osztogatták, a kertben pedig fúvósok zenéltek.
A szombathelyi villamos 1897. június 4-én kezdte meg működését., mondta Spiegler Tibor helytörténeti kutató. Kétfős személyzettel működött, 36 fő szállítására voltak alkalmasak, ez 18 ülő és 18 állóhelyet jelentett. Amikor a villamos megtelt, a rendőri szabályozás értelmében ki kellett tenni a megtelt táblát.
A múzeumbarát egylet és a Zrínyi-iskolások eljátszottak egy tréfás biológiaórát, amiből kiderült, hogy a villamos árammal táplálkozik, és ha elfárad, a remízben pihen. Többen korhű ruhába öltözve figyelték a műsort. A szépítő egyesület, a könyvtár helytörténeti klubja, a Smidt Múzeumért Alapítvány és a Vasi Múzeumbarát Egylet idén ezzel az interaktív programmal emlékezett az évfordulóra.
Bődi Lívia, a Szombathelyi Szépítő Egyesület elnöke hozzátette, a villamos mindig népszerű téma. Amikor konferenciát szerveztek, akkor is szép számmal voltak résztvevők.
A résztvevők - követve a villamos egykori vonalát - a Király utcán át a Fő térre vonultak. Megtudhatták, hogy a szombathelyi tömegközlekedés az omnibusszal indult 1865-ben, szerepét bő 30 évvel később átvette a villamos, ami a vasúti pályaudvartól a Jókai parkig szelte át a várost. 1974-ben már évente 7,5 millióan utaztak vele.
Kalocsai Péter egyetemi docens, történész kiemelte, ami előnye volt, hogy 5-9 percenként jártak a villamosok, nagyon sűrűn. Ha egy elment, tudta az ember, hogy pár perc múlva érkezik a következő. Először az első világháború idején emelkedett egymillió fölé az utasok száma.
A Smidt Múzeum udvarán magát a villamos kocsit is meg lehetett nézni közelebbről. A mókás, verses előadásból kiderült, milyen sokfélék is a villamos utasai. A kalauz jegyet lyukasztott, és bárki felszállhatott egy kis nosztalgiázásra. A séta az egykori végállomás, a mai Szent István park felé folytatódott.
Fotó: Nagy Jácint
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.