Visszavihetők azok az ajándékok, melyek nem arattak osztatlan sikert karácsonykor
Karácsonyra sokan vásárolnak ajándékba próba nélkül különböző termékeket, így január első felében sokan keresik fel az üzleteket, hogy kicseréljék az ajándékokat, amelyek nem váltak be. Lehet hivatkozni arra, hogy nem jó a méret, vagy egyszerűen nem tetszik az adott darab, esetleg már több is van belőle otthon. Azt tudni kell, hogy nincs jogszabályi előírás arra vonatkozóan, hogy milyen állapotban, és hány napon belül vehetők vissza vagy cserélhetők a termékek, erről a kereskedők határoznak, és mindenhol más a szokás. Egyik kereskedő sem kötelezhető arra, hogy egy terméket visszavegyen, csak ha az meghibásodott. A csere feltételeiről érdemes már vásárláskor tájékozódni. Aki nem elégedett a termékkel, általában 30 napon belül intézkedhet. Az üzletek többsége készségesen áll a helyzet elé.
Bereczki János, a Hófehérke Divatáruház üzletvezetője az SZTV érdeklődésére elmondta, hogy természetesen mindig megkérik a vásárlókat, hogy az árcímke maradjon rajta a terméken, illetve használat után nem cserélnek vissza árut. Általában kompromisszumképesek, igyekeznek így eljárni a vevőkkel, de nyilván azért megvannak a feltételek.
Vannak, akik bizonyos értékhatár alatt visszaadják a pénzt, de erre egyik kereskedő sem kötelezhető. Gyakori, hogy az elköltött összeget le lehet vásárolni. A webáruházak helyzete más, itt már vannak konkrét előírások.
Dosztánné Császár Eszter, a VMK Fogyasztóvédelmi Osztály osztályvezetője a jogszabályi előírásokat ismertette: 14 napos indoklás nélküli elállási jogot biztosítanak a fogyasztók részére, mely a termék átvételétől számít. A webáruházat üzemeltető kereskedő természetesen ebben az esetben is hosszabb időtartamot adhat meg a jogszabályi határidőnél.
Ha kipróbálás után derül ki, hogy a termék nem működik, nem kapcsol be, akkor a fogyasztó kérhet javítást vagy cserét is. Ha nem sikerül megegyezni, a békéltető testülethez lehet fordulni, amely fogyasztóvédelmi ügyekben egy alternatív vitarendezési fórum. Cipőtől az autóig mindennel foglalkoznak, évente több mint 200 panasz érkezik a vasi testülethez – tette hozzá Kövesdi Zoltán, a Vas Vármegyei Békéltető Testület elnöke. Megpróbálják a vitát a felek személyes jelenlétében egyezséggel zárni, ha ez nem megy, érdemben eldöntik az ügyet. Egyezséggel az ügyek 30 százalékát zárják, érdemi döntéssel pedig a fennmaradó 70-et. A teljesítési arány az ajánlásokat figyelembe véve a cégek teljesítik a kötelezvények felét. Ez egy gyors, olcsó és hatékony rendszer.
Panaszt a bekeltetes.hu honlapon a Vas megyei linken keresztül, vagy személyesen az iparkamara Rákóczi utcai ügyfélszolgálatán lehet tenni.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.