A Volánbusz 2023-as mérlege Vas megyében: 15 új, korszerű busz
A Volánbusz 2018 óta Vas megye 161 darabos állományának már több mint 30 százalékát lecserélte: idén tavaszig 34 új autóbusz érkezett a flottába, mely június és október között tovább frissült újabb 15 dízelüzemű, a legkorszerűbb Euro 6 környezetvédelmi besorolású motorral hajtott járművel.
A legutóbbi beszerzésnek köszönhetően a járműállomány csaknem 10 százaléka megújult, átlagéletkora 11,5 évről 9,6 évre csökkent. Az új buszok nettó beszerzési értéke több mint egymilliárd forint.
A szóló kivitelű Credobus Econell 12 típusú buszok Körmend és Szentgotthárd vonzáskörzetében álltak forgalomba:
A Vas megyébe, Körmend térségébe érkezett 9 darab Credobus Econell 12 típusú jármű a Harasztifalu–Egyházasrádóc, Egyházasrádóc–Körmend, Körmend–Szombathely, Körmend–Pinkamindszent, Körmend–Szentgotthárd, Körmend–Döröske, Körmend–Telekes, Körmend–Halogy, Vasvár–Sárfimizdó, Vasvár–Körmend, Telekes–Vasvár, Körmend–Halogy, Körmend–Pankasz, Halogy–Nádasd, Hegyhátszentjakab–Őrimagyarósd, Őrimagyarósd–Zalalövő, Körmend–Zalalövő, Körmend–Felsőmarác, Felsőmarác–Csákánydoroszló, Csákánydoroszló–Körmend, Zalalövő–Őriszentpéter, Őriszentpéter–Hegyhátszentjakab, Kisrákos–-Őriszentpéter, Őriszentpéter–Körmend, Vasvár–Sárvár, Körmend–Döröske, Körmend–Pankasz, Pankasz–Kisrákos, Körmend–Kisrákos, Körmend–Rábahídvég, Körmend–Zalaegerszeg, Körmend–Rábagyarmat viszonylatokon állt forgalomba. Szentgotthárd térségében 6 új járművel találkozhatnak az utasok a Kondorfa–Őriszentpéter, Őriszentpéter–Bajánsenye, Bajánsenye–Szentgotthárd, Szentgotthárd–Őriszentpéter, Őriszentpéter–Csörötnek, Csörötnek–Bajánsenye, Kétvölgy–Szentgotthárd, Orfalu–Szentgotthárd, Szentgotthárd–Körmend, Szakonyfalu–Szentgotthárd, Szentgotthárd–Apátistvánfalva, Szentgotthárd–Felsőszölnök, Szakonyfalu–Felsőszölnök, Szentgotthárd–Csörötnek viszonylatokon közlekedik. |
A hazai gyártású járművek légkondicionáltak, elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti kamerarendszerrel, kerekesszék, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított speciális férőhellyel és a felszállást segítő rámpával, valamint USB-csatlakozókkal rendelkeznek. Az autóbuszokat a minél kevesebb károsanyag kibocsátásával járó, hatékony és biztonságos üzemeltetés érdekében az Euro6 emissziós előírásoknak megfelelő dízelmotor hajtja.
A járműveket tartós mikrobiológiai védelemmel látták el, azaz járványvédelmi megelőző kezelésen is átestek. A belső tér felületkezelése egy magyarországi kémiai fejlesztésen alapuló fotokatalitikus védőbevonattal történt, mely a fény segítségével éri el a kívánt hatást. Az eredmény egy magas szintű higiénés környezet, amely megóvja a társaság utasait és munkavállalóit az egészségügyi kockázatoktól. A kezelést egy év múlva megismétlik.
A 2022 decemberében indult és idén áprilisban eredményesen lezárt közbeszerzési eljárásnak köszönhetően a Kravtex Kft. 2023-ban 200 darab Credobus Econell 12 típusú, kéttengelyes, alacsony belépésű, szóló autóbuszt szállított a Volánbusznak összesen 14,3 milliárd forint értékben. Az első 27 jármű Vas, Bács-Kiskun, Baranya, Somogy, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Békés, Jász-Nagykun-Szolnok, Nógrád és Borsod-Abaúj-Zemplén megyében már nyár eleje óta közlekedik. A további 173 autóbusz októberben és novemberben érkezett a társasághoz, és szinte valamennyi vármegye helyközi közlekedésében megjelentek.
Hazánknak ma már nincs olyan járása, ahol ne tűnnének fel a társaság új buszai. A MÁV-VOLÁN-csoport jármű-fiatalítási programjának keretében – az eddig lezárt beszerzéseknek köszönhetően – megérkezett a két és fél ezredik új autóbusz is a Volánbuszhoz, így az elmúlt 5 évben a közel 6000 darabos járműállomány már több mint 40 százalékát lecserélte a közlekedési társaság.
Folyamatosan megújuló és korszerűsödő járműállományával a Volánbusz 2022-ben csaknem 540 millió utazást bonyolított le országszerte. Vas megyében több mint 8,2 millió utazásról gondoskodott 113 autóbuszvonalon. A térségben szolgálatot teljesítő 281 autóbusz-vezető éves szinten 445 ezer helyi és helyközi járatot közlekedtet a megye útjain.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.