Zanati bicikliút: 12 év elszelelt
2008 a lichtensteini székhelyű HORWAT Investment Kft. éve volt. Az ingatlanfejlesztő cég megegyezett a szombathelyi önkormányzattal. Ennek értelmében a cég zanati körgyűrű melletti ingatlanát belterületté nyilvánították, cserében pedig a vállalkozás arra kötelezte magát, hogy megépíti a 1850 méter hosszú bicikliutat Zanatig. Azóta áruház, gyorsétterem és kocsimosó is épült a területre, ennek ellenére a cég csak részben teljesítette a vállalását.
Több mint tíz év alatt mindössze 763 méternyi szakaszt sikerült a kerékpárosok szolgálatába állítani. (Két szakaszban 225 és 138 méter készült el, illetve nagyvonalúan egy utat is beleszámoltak a leendő bicikliútba.) A az előző két ciklusban összesen nyolc határidő-módosítás történt, de a többszöri haladék ellenére sem történt előrelépés – vagyis a legfontosabb szakasz nem készült el.
Miután a kampányban az Éljen Szmbathely koalíció megígérte az utat, az új városvezetés idén tavasszal előszedte az utolsó, 2018-as szerződést, hogy lássák, milyen feltételekkel kell elkezdeni a munkát. Ekkor derült ki, hogy a megállapodást a cég nem írta alá, így az abban szereplő jelzálog (ami nemteljesítés esetére került bele) sem érvényes – ez utóbbi egyébként 10 millió forint értékű szántóra vonatkozott volna, ami a költségek töredékére lenne elég. Az önkormányzat új megállapodást készített (már jóval nagyobb értékű fedezettel), azonban ebből a szerződésből kihátrált a vállalkozás, így az önkormányzat úgy döntött, saját maga építi meg az utat, a költségeket pedig behajtja az időről-időre felbukkanó osztrák urak cégén.
A körzet képviselője, Putz Attila (ÉSZ!) elmondta, azóta belefogtak az előkészületekbe. - Már aláírtuk a szerződést a tervezőirodával, majd engedélyeztetni kell a terveket, és ki kell írni a közbeszerzést, így 2021 elején kezdődhet el az érdemi munka – mondta. - Csoda kellene hozzá, hogy jövőre el is készüljön a bicikliút. Reálisan 2022 elejére fejeződhet be a projekt.
Putz Attila elnököl a 12 éves történet részleteit feltáró bizottságban, amelyet a közgyűlés állított fel. A testület tagjai Takátsné Tenki Mária és Illés Károly a Fidesz-KDNP-től, Horváth Attila az Éljen Szombathelytől! és Koczka Tibor a Pro Savaria képviseletében.
- Az első bizottsági ülésre munkatársaink előkészítették a beszámolókat az utóbbi 12 év fejleményeiről. Az volt a célom, hogy ez alapján meg tudjuk fogalmazni azokat a kérdéseket, amelyeket meg kell majd tárgyalnunk – mondta Putz Attila.
Illés Károly szerint a beruházás kritikus pontja az volt, hogy a hiányzó szakaszokon elmaradt az ingatlanterületek közérdekből való kisajátítása, ami nélkül nem indulhat el az építkezés. A képviselő hozzátette, hogy a kisajátítás nem az aktuális városvezetés asztala, hanem egy teljesen operatív feladat.
Tisztázatlan, hogy miért nem került aláírásra az utolsó, 2018-as szerződésmódosítás a cég részéről. Illés kiemelte, hogy az előző városvezetés előkészítette és elküldte a szerződést a vállalkozásnak, amely nem írta alá a dokumentumot, de egy jognyilatkozatban minden feltélt magára nézve kötelezőként vállalt. A bizottság fideszes tagja bízik benne, hogy sikerül megtalálni a felelősöket.
A frakcióvezető egyébként egyetért Horváth Attila alpolgármesterrel, aki kijelentette, hogy több ilyen megállapodást nem ír alá a városvezetés. - Láttuk, hogy nagyon sok esetben, például lakópark-beruházásoknál – tisztelet a kivételnek – nem valósultak meg a vállalt fejlesztések és felszívódtak a cégek – közölte Illés. Hozzátette: - A legtisztább az, ha a város végzi el a feladatokat és a beruházó fizeti ki azokat.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.