Zanati kerékpárút: megérkezett a pénz, a kisajátítás után indulhat a kivitelezés
A rövid összefoglalóban ez áll:
"Örömmel tájékoztatjuk a zanatiakat és a szombathelyieket, hogy a zanati kerékpárút megépítéséhez ígért közel 300 millió forint támogatás megérkezett önkormányzatunkhoz. A kerékpárút terveit az jelenlegi városvezetés elkészíttette, a fedezet rendelkezésre áll, indulhat a beruházás!
Mostantól indulhat a kisajátítási eljárás, annak lezárultát követően pedig 10 hónap lesz a kivitelezés.
Köszönjük az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak a támogatást, Putz Attilának, az érintett körzet képviselőjének, aki kitartó munkájával hozzájárult a projekt sikeréhez és mindenkinek, aki segítette a folyamatot!"
A kerékpárút történetéről legutóbb szeptember elején írtunk:
13 évvel ezelőtt egyezett meg az ingatlanfejlesztéssel foglalkozó, liechtensteini székhelyű HORWAT Investment Kft. a szombathelyi önkormányzattal abban, hogy a vállalkozás a keleti városszélen fekvő ingatlanát belterületté nyilvánítja a közgyűlés. Ennek fejében a társaság vállalta, hogy 1850 méter hosszú bicikliutat épít Zanatig – így mindenki jól járt volna: az ingatlantulajdonosok megkezdhették az értékesítést, a városnak pedig nem kellett pénzt áldozni a bicikliút építésére. Az angol nyelvben win-win (mindkét fél győztes) szituációnak nevezik az ilyen megállapodásokat, de itt csak a befektetők nyertek.
Az egyezség óta áruház, gyorsétterem és kocsimosó is épült a területre, ennek ellenére a cég csak részben teljesítette a vállalását. Az önkormányzat tavaly megelégelte a társaság folyamatos ígérgetését és az időről-időre előbukkanó osztrák urak magyarázkodását, és úgy döntött, önerőből építi meg az utat. A kormányzati elvonások miatt az elhatározás veszélybe került, de aztán a választási kampányra készülő dr. Hende Csaba képviselő 1,2 milliárdos, célzott kormányzati támogatásokat tartalmazó pakkjában benne szerepel a világ leglassabban készülő bicikliútjára szánt összeg is, 300 millió forint érkezik erre a célra. Hogy mi vezetett a végtelenített szüttyögéshez, arra az önkormányzat is kíváncsi volt, így létrehozta a Zanati kerékpárút létesítését vizsgáló ideiglenes bizottságot, ennek elnöke, Putz Attila képviselő (ÉSZ!) összegezte a tapasztalatokat.
Ebből végül 225 méter szakasz készült a Zanati út déli felén a Varasd utca és a nagy körforgalom között, erős jóindulattal kerékpározható útnak minősítették a sportáruházhoz vezető Bálványkő utcát (ami egyébként menekülőútvonal a Zanat felől érkezőknek a reggeli dugók idején, és elég tempósan haladnak rajta az autósok), illetve a Külső-Zanati útra vezető, forgalom elől el nem zárt magánutat.
A projektben még meg kellene építeni a Zanatig tartó, csaknem 1 kilométeres részt, benne a vasúti átjáróval. A hiányzó szakaszhoz a Külső-Zanati út északi oldalán kellene területeket kisajátítani, az első tervek már 2012 elkészültek, azonban a további lépések megakadtak. Az évek során a Horwat Investment azt állította, készen vannak az engedélyes tervek erre a szakaszra is – de kiderült, nincsenek ilyenek. 2018-ban a cég a várostól kért segítséget a kisajátításokhoz, aminek a költségeit átvállalták volna teljes mértékben. Ehhez kértek egy szerződéstervezetet az önkormányzattól, ami valamiért elmaradt, de azért a kisajátításokat elindította az önkormányzat.
Az igazán nagy balhé tavaly tavasszal robbant ki az ügyben, ekkor az új városvezetés előszedte az agyonmódosított szerződést, hogy lássák, mi is a helyzet a választási ígéretek között szereplő kerékpárúttal. Ekkor derült ki, hogy az utolsó, 2018-as megállapodást a cég nem írta alá. Az önkormányzat új megállapodást készített (300 millió forint értékű fedezettel), ám ebből kihátrált a vállalkozás, így az önkormányzat úgy döntött, saját maga építi meg az utat, a költségeket pedig behajtja a cégen – az ügyből per lett, a bíróság dönt majd kérdésben. Az engedélyes terveket a jelenlegi városvezetés elkészíttette a sportáruház mögötti bekötő úttól Zanatig, a Külső-Zanati út mellett fekvő területek értékbecslése is zajlik, Putz Attila bizakodó, hogy a 950 méteres rész előkészítése és – szükséges körök után – a munka is megkezdődhet.
A pénz tehát megérkezett, a tervek közben elkészültek, megkezdődhet a kivitelezés.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.