Savaria Szimfonikus Zenekar: zenében sincs lehetetlen
A vendég karmester ezúttal a francia Rémi Durupt (1983) volt a Savaria Szimfonikusoknak az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvánnyal közösen adott koncertjén. A hangversenyt megtisztelte jelenlétével – nézőként – Eötvös Péter (1944) zeneszerző, zenepedagógus, karmester, aki a világ egyik legismertebb kortárs komponistája. Mint azt bizonyára sokan tudják, a róla elnevezett alapítvány programigazgatója Vajda Gergely (1973), aki a Savaria Szimfonikusok vezető dirigense.
Maurice Ravel (1875-1937) tánckölteménye nyitotta az estet. Bécsi keringők sorát, variációit gyúrta össze a zeneszerző, s tette ünnepélyessé, emelkedetté a La Valse (keringő/valcer) című kompozíciójában. Majd nagyot – napjainkig – ugrottunk az időben. Mikel Urquiza (1988) spanyol komponista speciális ütőhangszeres versenyműve csendült fel, amit honfitársunknak, Janca Dánielnek (1991) írt.
A szimfonikusokból és az Eötvös Alapítvány muzsikusaiból álló zenekar előtt elhelyezett seregnyi hangszert (dobot, cimbalmot, cintányért, xilofont s még mi minden egyebet!) szólaltatott meg Janca Dániel. Számtalan különleges hangzás – majdhogynem kaotikusnak tűnő hangzavar – közepette mégis kialakult valamiféle rendszer. Néhány másodpercre fölsüvöltött egy (hordozható) sziréna-gépezet. Mi más is villant volna be, mint a szomszédunkban a hazájukat védők függetlenségi háborúja. A koncerten szintén jelen lévő spanyol zeneszerző bár szokatlan, de megkapó alkotásának végkifejletét – hinni szeretnénk – úgy hívják: megtisztulás. Béke.
Szusszanás után Gabriel Fauré (1845-1924) kompozíciója négy tételben „beszélt” egy tragikusan végződő szerelmi történetről. Itt is van reménysugár: a kisded, a szerelem gyümölcse életben marad. Ő tiszta lappal indul.
Ravel leghíresebb műve – ki ne ismerné e világslágert? – a Bolero (1928), amiben a téma egyre nagyobb és nagyobb hangerővel ismétlődik, mindig újabb-újabb hangszereléssel. Miközben pergődob „felügyeli” a ritmus makacs állandóságát.
Varázslatos volt ez alkalommal is. A rendkívül megnyerő, nyitottságot, derűt sugárzó Rémi Durupt karmester eggyé forrasztott muzsikusokat s nézőket. Beethoven (1770-1827) örökérvényű megállapítása újra értelmet kapott: „A zene megváltoztathatja a világot”.
Szenkovits Péter
Fotó: Büki László
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.