10 évesek a GYSEV első FLIRT motorvonatai
A 2013 decemberében felavatott járművek a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonal korszerűsítése projekt részeként kerültek a vasúttársaság állományába, és tíz év alatt csaknem 18 millió km-t futott a FLIRT 1-es flotta.
10 éve avatták fel az első GYSEV FLIRT motorvonatot Sopronban. A gyártó Stadler a járműveket a tervezetthez képest korábban leszállította, így 2013 decemberében két új zöld-sárga FLIRT is útjára indulhatott a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd szakaszon. A FLIRT kategóriájának egyik legsikeresebb és legkiforrottabb terméke, zöld-sárga színvilágában nagy tetszésnek örvendett mind az utazóközönség, mind a munkavállalók körében. A modern motorvonatok az utazást és a fedélzeten szolgálatot teljesítő munkatársaknak is kényelmesebbé, vonzóbbá és digitalizálttá tették.
A GYSEV Zrt. a 2013-as átadást követően folyamatosan bővítette FLIRT-flottját: a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd nagyprojekt keretében négy járművet szerzett be a GYSEV. Ezután egy MÁV-START Zrt.-vel közös projektnek köszönhetően újabb hat FLIRT került a GYSEV-hez. A vasúttársaságnál 2019-ig újabb tíz villamos motorvonat állt forgalomba – ez utóbbiak már a FLIRT 3-as generációt képviselték. Jelenleg így 20 darabos a GYSEV FLIRT-flottája, amelynek köszönhetően a vasúttársaság regionális forgalmait kizárólag ezekkel a modern járművekkel bonyolítja a villamosított szakaszokon.
Németh Lajos GYSEV-es mozdonyvezető gyakran vezeti az első generációs, 10 éves FLIRT-öket és nagy lelkesedéssel fogadta a felkérést a második generációs FLIRT motorvonatok futópróbáztatására is. Elmondása szerint óriási a különbség egy régebbi mozdony és egy teljesen új, automatizált, komfortos, kényelmes, dinamikus és nem utolsó sorban gyorsabb zöld-sárga FLIRT motorvonat között.
„Teljesen más világ egy régi, retro Szili mozdony (V43) és a FLIRT motorvonat, ahol egy számítógép vezérel mindent. Vezetés-technikailag nincs nehéz dolgunk mozdonyvezetőknek, de egy felmerülő hiba esetén az újraindításon kívül nincs sok lehetőségünk a probléma elhárítására zárt rendszerük miatt. Össze sem lehet hasonlítani egy 12 órás szolgálatot: FLIRT esetében számunkra fontos szempont, hogy egy kulturált, tiszta, ápolt vezetőfülke fogad bennünket” – mondta el Németh Lajos mozdonyvezető.
A zöld-sárga FLIRT 1-es villamos motorvonat flotta az elmúlt 10 év alatt - a legfrissebb adatok alapján - csaknem 18 millió km-t futottak már, a nyugati régió közösségi közlekedésének fontos részévé váltak.
A GYSEV szakemberei szerint a személyszállításban rendkívül komoly előrelépés volt a villamos motorvonatok szolgálatba állítása, amely számos szempontból könnyíti meg, és teszi kényelmesebbé és komfortosabbá az utazóközönség közlekedését. Az utasszámok növekedése is bizonyíték lehet arra, hogy egyre többen választják az alacsonypadlós, biztonságos, esztétikus, kényelmes, kulturált, csendes és tiszta FLIRT motorvonatokat közlekedési eszközként.
Fotók:GYSEV Zrt.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.