km/óra
  2024.10.05., szombat  •  Aurél napja
112: a Szombathelyi Hívásfogadó Központba tavaly több mint 1,8 millió hívás érkezett

112: a Szombathelyi Hívásfogadó Központba tavaly több mint 1,8 millió hívás érkezett

Az unió tagállamai 1991-ben döntöttek az egységes európai 112-es segélyhívó szám bevezetéséről, amely Magyarországon 1999-től érhető el. 2009-től pedig február 11. a napja, amely jó alkalom arra, hogy felhívja a figyelmet az Európa-szerte egységesen hívható szám fontosságára, helyes használatára. A Szombathelyi Hívásfogadó Központba tavaly több mint 1,8 millió hívás érkezett, egyre kevesebb olyan, amely nem igényel beavatkozást, de még mindig magas az indokolatlan, vagy az úgynevezett hecchívások aránya.

 

2014-ben kezdte meg működését a miskolci és a szombathelyi központ, azóta 36 millió hívást fogadtak, naponta legalább 12 ezret. Február 11-én ötödik éve mutatják meg, milyen munka folyik a központokban.


Hablicsek Nikolett, az ORFK ügyeleti főosztályvezetője elmondta, hogy a program célja egyrészt, hogy népszerűsítsék ezt a telefonszámot és tudatosítsák az emberekben azt, hogy ezt a számot mikor, milyen célból és hogyan kell hívni. Illetve felhívják figyelmet arra, hogy még mindig nagyon sok az olyan indokolatlan segélyhívás, amely feleslegesen tartja fel a hívásfogadóikat. A másik fő céljuk az, hogy felhívják a figyelmet arra, mennyire fontos az, hogy segítsünk egymásnak.


Korábban a beérkező hívások 70 %-a volt olyan, ami nem igényelt beavatkozást, nem segítséget és még csak nem is információt kért a telefonáló. Az indokolatlan használat büntetést vonhat maga után, de inkább a tájékoztatást választják. Ennek köszönhetően ez az arány mostanra 46,6 %-ra csökkent. A szombathelyi Hívásfogadó Központba tavaly több mint 1,8 millió hívás érkezett.


Balázs Zsolt, a Szombathelyi Hívásfogadó Központ vezető szerint a jelenlegi létszám elegendő arra, hogy minden segélyhívást rövid időn, 4-5 másodpercen belül kezelni tudjanak a kollégái, ugyanakkor nem unatkoznak, mert vannak olyan napszakok, amikor egy-egy hívásfogadó 100-120 hívást is kezel.


Hagyomány már, hogy az Egységes Európai Segélyhívószám napján megválasztják és jutalmazzák a műszakok legjobb hívásfogadóját, és a központ „Év operátorát”, ez a címet idén Nagy Péter nyerte el. Ezúttal különdíjat is átadtak. Megjutalmazták a 2021. legnagyobb kis hősét, a Bolla Noelt. A hőgyészi kisfiú ájult anyukájához hívott segítséget a 112-es számon. Az akkor 6 éves kisfiúnak a mentésirányító magyarázta el, mit kell tennie.


Az ünnepségen a társszerveknek és az együttműködő civileknek is köszönetet mondtak segítő munkájukért, a szervezetek egy-egy tagját pedig hagyományosan megjutalmazták.

 

Fotó: Nagy Jácint

Savaria Fórum 33. évfolyam 34. szám - 2024.10.04.
Savaria Fórum 33. évfolyam 34. szám - 2024.10.04.
tematikus oldalak