480 forintos üzemanyagár: az autósok örülnek, a kereskedők aggódnak
479,90 vagy 480 forintba kerül a benzin és a gázolaj is hétfőtől a benzinkutakon. November 15-től nem adhatják drágábban 480 forintnál, így tulajdonképpen megszűnt a versenyhelyzet. Míg korábban 20 forintos különbség is volt az egyes kutak árai között, most ez maximum 1-2 forint. A kedvezőtlen világpiaci folyamatok miatt eddig szinte hetente kétszer drágult az üzemanyag. Most 25-40 forinttal lett olcsóbb literenként, aminek az autósok örülnek.
Az olaj világpiaci árának növekedése miatt áprilisban csökkentették az üzemanyagok jövedéki adóját, a benzinét 5, a gázolajét 10 forinttal, a fogyasztói árból ez literenként 120 forintot tesz ki, az áfa pedig mintegy 135 forint, erre jön még a készletezési díj. Az üzemanyagok termelői ára 220 forint közelében mozgott októberben, ami kevesebb, mint az adók összege.
A kiskereskedelmi árrés az árak befagyasztása után nem éri el a nettó 10 forintot literenként. Ebből nehezen tudják kigazdálkodni a költségeiket, mondta el az SZTV híradójának kamerán kívül egy benzinkutas. Nyilatkozni azonban senki nem akart. A friss rendelet szerint nem tehetik meg, hogy ezentúl csak a prémium kategóriás üzemanyagokat forgalmazzák, amelyekre nem vonatkozik az árkorlát. Büntetés jár, ha 48 óránál tovább nem kapható a maximált áras benzin és gázolaj. A kereskedőknek a héten kell nyilatkozniuk arról, hogy vállalják a jogszabályi feltételeket. Aki megszegi az előírásokat, az hárommilliós bírságot és féléves bezárást kockáztat. Ha veszteséges az üzletág, akkor is kínálniuk kell az olcsó üzemanyagot, ellenkező esetben átadhatják az üzemeltetést egy másik vállalkozásnak. Szerdán újra drágul 5 forinttal a nagykereskedelmi ár, ami újabb pofon a kiskereskedőknek.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.