A Fő tér maradjon a gyalogosoké
A májusi közgyűlésen dr. Takátsné dr. Tenki Mária (Fidesz), a belváros képviselője hozta fel témaként, hogy a Fő téri kerékpározás problémájával kellene valamit kezdeni. Lapunk érdeklődésére a képviselő asszony megerősítette: az ott élők közül többen keresték meg azért, hogy az érvényben lévő szabályokat a lehető legszigorúbban tartassák be a hatóságok.
– Több idős ember és sok kisgyermekes családos is azzal a kéréssel fordult hozzám az elmúlt hetekben, hogy tegyünk valamit a Fő téren keresztül-kasul hajtó kerékpárosok ellen. Azért is tettem szóvá a legutóbbi közgyűlésen, a téma majd a szakbizottság elé kerül. A magam részéről nem látom indokoltnak egy újabb biciklis sáv létrehozását, szerintem ez veszélyes lenne a Fő téren sétálókra nézve – nyilatkozta lapunknak dr. Takátsné dr. Tenki Mária.
A közgyűlésen Koczka Tibor (Pro Savaria) is hozzászólt a témához, a politikus szerint itt az ideje annak, hogy megvalósítsák a bicikliseknek a Fő téren a Kelet-Nyugat irányú közlekedését. A képviselő azt kérte, hogy szakemberek bevonásával dolgozzanak ki erre javaslatot a következő ülésre. Horváth Gábor (Fidesz) ezzel szemben úgy látta: nagy veszélyt jelentene a gyalogosoknak, ha megvalósulna a Fő téren egy újabb bicikliút, amely kimondottan balesetveszélyes lehet a tér Ferences templom felőli végén. Ágh Ernő (Fidesz) arra emlékeztetett: most van egy szabály, ennek érvényt kell szerezni. Egyetértett vele Melega Miklós (Fidesz) is, Kelemen Krisztián (Éljen Szombathely) pedig arra kérte képviselőtársait, hogy a témát ne a közgyűlésen vitassák meg. A vitát Dr. Nemény András (Éljen Szombathely) azzal zárta le: érdemben kivizsgálják a Fő téri kerékpáros közlekedés kérdését.
Hétköznap délután, kellemes napsütéses idő, a Fő téren osztálykiránduló csoportok, több, kisgyermekes család a szökőkút mellett pihen. Nyugdíjasok trécselnek az egyik padon – biciklisnek nyoma sincs ebben a negyed órában. Egy fiatalabb apuka tolja át a bringáját az Uránia udvar irányába, de mint mondja, esze ágában sincs felszállni rá.
– Ezt a százötven métert kibírom, vagy, ha sietek, akkor elgurulok másik irányba. Ha mindenki itt rallizna, akkor a lányaimmal nem tudnék nyugodtan fagyizni esténként a Szentháromság-szobor tövében. Eszement ötlet lenne feloldani a jelenlegi korlátozást – jegyezte meg a férfi, aki aztán tovább is sétált jobbján a kerékpárjával.
Unger József, közlekedésbiztonsági szakember is értesült a témáról, és neki is markáns véleménye is van a kérdésről.
– Több érvem is van az ellen, hogy a Fő téren Kelet-Nyugat irányban is engedélyezzék a kerékpározást. Ami – sajnos – tán a legfontosabb, a magyar közlekedési kultúra nem tart ott, hogy a biciklisek a szabályok betartásával közlekedjenek. Erre számos példát lehetne hozni akár itt a városban is. Néhány méterre a Fő tértől, a Kőszegi utcában van kerékpárút, amelyet a biciklisek csak a könyvtár irányába használhatnának. Ezzel szemben azt tapasztaljuk, hogy sokan össze-vissza hajtanak. De ugyanez a tapasztalatom például a Szelestey utcában is – hangsúlyozta Unger József, majd hozzátette: a Fő téren meglátása szerint nincs helye kerékpárosoknak.
– A tér egy ikonikus helye városunknak. Szökőkutak, kerthelyiségek, padok egymás mellett. Élénk a gyalogosforgalom, azaz a kerékpárosok, elektromos rolleresek valós veszélyt jelentenének az ő biztonságukra. Aztán, meglátásom szerint, nincs is annyi kerékpáros, amely ennek az útnak a kialakítását indokolttá tenné – érvelt a szakember, majd hozzátette: egyre több a rendezvény a belvárosban, ilyenkor pedig végképp zavaros lenne a helyzet, ha a biciklisek is használnák a teret.
Természetesen megkerestük az üggyel kapcsolatban a Vas Megyei Rendőr-főkapitányságot is. Seffer Lilla c. r. őrnagy, a Vas Megyei Rendőr-főkapitányság megbízott sajtószóvivője a következő válaszokat küldte meg kérdéseinkre.
„Mikor történt legutóbb baleset kerékpárosok miatt a Fő téren?”
A szombathelyi Fő téren 2022. évben és 2021. évben kerékpáros által okozott közlekedési baleset miatt nem történt rendőri intézkedés.
„Milyen gyakran kell intézkedni renitens biciklisekkel szemben? Ilyen esetekben mekkora a büntetési tétel?”
Amennyiben a rendőr kerékpáros által elkövetett szabálysértést észlel; a szabályszegő kerékpárost figyelmeztetheti, – ötezer forinttól ötvenezer forintig terjedő – helyszíni bírságot szabhat ki vele szemben, illetve szabálysértési eljárást kezdeményezhet.
„Szakmailag, közlekedésbiztonsági szempontból kivitelezhető lenne-e egy kerékpársáv kialakítása a keleti-nyugati irányban, vagy ez valóban nagy veszélyt jelentene a gyalogosokra? Más, hasonló adottságokkal rendelkező városokban milyen megoldásokkal találkozhatunk?”
A kerékpárút létesítéséről az adott közterület kezelője – önkormányzat – dönthet.
Krilov István
Fotó: Nagy Jácint
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.