A jövő héttől érintkezés nélkül kézbesítik az ajánlott leveleket a postások
A kialakult járványhelyzetre tekintettel - a 84/2020. sz. kormányrendelet alapján - a Magyar Posta a fertőzésveszély kockázatát csökkentő, úgynevezett érintésmentes küldeménykézbesítési eljárást alakít ki, amelyet április 6-tól vezet be.
Az eljárás lehetővé teszi, hogy a postai munkatárs és a címzett a küldemény személyes átadásakor elkerülje a közvetlen fizikai érintkezést. A rendelet alapján a veszélyhelyzet alatt az ajánlott leveleket a postás a levélszekrénybe kézbesítheti úgy, hogy ennek tényét rögzíti a készülékén.
A tértivevényes levél, a hivatalos irat és a csomag esetében az átvételt nem kell a címzettnek aláírással igazolnia, ehelyett a személyazonosságot igazoló igazolvány adatait egyezteti a kézbesítővel, lehetőség szerint mintegy 1,5 méteres távolságból. A kézbesítő ezeket az adatokat rögzíti az elektronikus készülékén, és átvettnek minősíti a küldeményt.
Hasonló módon járnak el a postákon is, vagyis postai küldeményátvétel esetén a postai munkatárs jegyzi be az átvevő igazolására alkalmas okmány típusát és számát, ekkor sem szükséges az ügyfelek részéről az aláírás. Könnyítést jelent az is, hogy a csomagot - a címzett kifejezett kérésére - alkalmi átvevőnek, akár a szomszédnak is átadhatja a kézbesítő, természetesen ebben az esetben is rögzíteni kell az átvevő adatait.
A kormányrendelet kitér a hatósági házi karanténnal érintett címeken történő kézbesítésre. Az érintett címeken a tértivevényes ajánlott küldeményeket, hivatalos iratokat, csomagküldeményeket és a kifizetési utalványokat a postás nem kézbesíti személyesen. A küldemények kézbesítését a karantén lejártát követően kísérli meg a posta, sikertelen kézbesítés esetén az értesítőn megjelölt őrzési ideig tartja (általában 10 munkanapig), és annak lejártát követően a kézbesíthetetlenség szabályait alkalmazza, azaz visszaküldi a feladónak. A karantén ideje alatt az ajánlott és a közönséges levélküldeményeket levélszekrénybe kézbesítik.
Magyar Posta a veszélyhelyzet kihirdetése óta számos intézkedést hozott, melyek célja minden esetben az volt, hogy csökkentsék a fertőzésveszély kockázatát a postai munkatársak és az ügyfelek egészségének védelme érdekében. A közvetlen ügyfélkapcsolattal rendelkező munkatársak számára védőfelszerelést biztosított a társaság, a postákon rendszeres fertőtlenítő takarítás van, a postai nyitvatartás a forgalomhoz igazodóan módosult, a nyugdíjasok számára az utalvány átvételhez egyszerűsített meghatalmazást biztosít, illetve ingyenes ismételt kézbesítést.
Azonban nem csupán a postások, hanem a címzettek, az állampolgárok is tehetnek azért, hogy óvják az egészségüket. Hogy egymásra is vigyázzunk, kérik:
- ha csenget a postás, akkor használjon az ember szájmaszkot, gumikesztyűt vagy tartson kb. 1.5 méteres távolságot
- ha csomagja vagy tértivevényes levele érkezik, legyen az embernél a személyi igazolványa, és adja meg adatait,
- ha online rendel webáruházból, és van a közelében csomagautomata, kérje oda a szállítást,
- csomagrendelés esetén használja az online fizetési módokat,
- ha csekket szeretne feladni, használja az iCsekk applikációt,
- a postai nyitvartások változhatnak, ezért kérik, tájékozódjunk, mielőtt elindulunk a postára.
A Magyar Posta Zrt. továbbra is folyamatos tájékoztatást nyújt az ügyfelek számára a veszélyhelyzeten meghozott intézkedésekről - közölték.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.