DigIT – AGORA: okos város, okos közösségek
Hangvezérléssel is működtető humanoid robot volt az egyik főszereplője a DigIT-AGORA Okos város, okos közösségek címet viselő programot bemutató sajtótájékoztatónak. A humanoid robothoz egy online programozói felület érhető el. A különböző menüpontokból vehetők ki a modul blokkok.
A következő másfél év színes programjainak köszönhetően többek között akár ezt is megtanulhatják fiatalok és idősebbek egyaránt. A gyorsan fejlődő gazdaságnak innovatív, gondolkodó és modern tudással rendelkező generációkra van szüksége.
Nemes József, az ELTE Informatikai Karának egyetemi docens elmondta, hogy a tankönyvekben nem lehet lefektetni, hogyan kell egy gondolkodást megváltoztatni, ehhez folyamatosan olyan szocializációra van szüksége a felnövekvő generációnak, amelyik belenő egy megváltozott műszaki, informatikai környezetbe. Ezt viszont azok tudják megtenni, akik nap mint nap foglalkoznak a gyerekekkel. Az iskolák, a család közössége tudja ezt az új gondolkodást megtenni.
A projekt keretében 85 egymásra épülő program valósul meg közösségi találkozók, interaktív játszó és ismeretterjesztő, oktató és kompetenciafejlesztő foglalkozások, work-shop, kreatív alkotóműhely és tematikus előadássorozat formájában.
Horváth Zoltán, az AGORA Szombathelyi Kulturális Központ igazgatója hozzátette, hogy kötelező közművelődési alapszolgáltatásnak számít a kulturális alapú gazdaságfejlesztés és az élethosszig tartó tanulás támogatása. Mind a kettő területen szeretnének erősíteni, ezeken a területeken tettek már előrelépéseket az elmúlt időszakban.
A közösség- és kompetenciafejlesztő programsorozat illeszkedik a Szombathely 2030 stratégiához – tette hozzá Bokányi Adrienn tanácsnok, majd így folytatta: „Mind a gazdaságfejlesztési céljainkhoz, gondoljunk csak az ipartelepítésre, az ipari digitalizációra, akár még az egészségipari fejlesztésekre is, illetve a városfejlesztési céljainkhoz is, ugyanis abba közösségfejlesztés és az okos város fejlesztés is beleértendő.”
A 6 programegységből álló projekt három eleme hamarosan indul. A Fantasztikus mindennapok digitális fejlesztéssel foglalkozik. Németh Zsolt, a Változó Világért Alapítvány projektvezetője kiemelte, hogy a smart city, az okos város, az okos eszköz együttműködéseket modellezi. Egyrészt ezzel tudják bemutatni a gyerekeknek, fiataloknak a smart city valóságát miniben, illetve ehhez kialakítanak egy oktató tematikát.
A programok jelentős részét az Agora kulturális központ valósítja meg, ezt már Kiss Andrea igazgatóhelyettes árulta el. „Ebből a Digitális Élménytér az, ami számomra talán a legkedvesebb,mert pont ez az, ami nagylétszámú csoportokat és a legtöbb résztvevőt fogja megmozgatni. Ez egy olyan kis szoba lesz, ahol a gyerekek kis foglalkoztatókban megtanulnak a robotikával alapszinten foglalkozni” – zárta gondolatait.
Október 30-án a sportház galériájában indul az Interaktív tudomány, amely 5 témakört dolgoz fel. Első alkalommal az érzékszervek világával ismerkedhetnek meg az érdeklődők.
Fotó: Nagy Jácint
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.