Az iparűzési adó mellett a többi helyi adónemtől is megfosztaná az önkormányzatokat Parragh László
A kamara elnöke kiemelte: egyértelművé téve az MKIK korábbi javaslatát, nem az adónem felfüggesztését, hanem a kötelezettség teljes elengedését javasolják a kormánynak. A 2020-ban már befizetett feltöltési kötelezettségekre is vonatkozik a javaslat, így ezek „lelakhatóvá” válnának a jövőben, mivel nem társul majd hozzájuk adófizetési kötelezettség.
Ha a kormány egyetért a javaslattal, a vállalkozások mintegy 97 százaléka kapna komoly segítséget a járvány okozta károk mérséklésére.
– Javasoljuk emellett a kormánynak a további, önkormányzati hatáskörbe tartozó adónemek mértékének befagyasztását. Idetartozik egyebek mellett az ingatlanadó, az idegenforgalmi adó, az építményadó, valamint a kommunális adó. Javaslatunk célja, hogy az iparűzési adóból származó bevétel kiesését az önkormányzatok ne az egyéb adónemek emelésével pótolják, ezzel is garantálva, hogy valóban mérséklődjenek a kkv-k terhei.
A telex.hu fideszes vezetésű önkormányzatokat is megszólaltatott, az ötlet nem aratott tetszést a kormánypárti nagyvárosokban.
Cser-Palkovics Andárs székesfehérvi polgármester szerint látni kell, hogy ma az iparűzési adó a települések működésének alapja. A kamara javaslata ráadásul szakmailag is rossz a polgármester szerint. Az iparűzési adó mértéke, szabályozása okán erőteljesen függ az adott vállalkozás gazdasági teljesítményétől, azaz egy válságban, a válság által valóban érintett cégek iparűzési adófizetési kötelezettsége automatikusan csökken.
Azaz a kamara javaslata a válságba került gazdasági szektoroknak (például: vendéglátás, turizmus) nem nyújt segítséget, tehát felmerül a kérdés: kiknek is szeretne valójában kedvezni a kamara? – közölte a polgármester.
Ma újabb interjú jelent meg országos sajtóban Parragh Lászlóval, a Kereskedelmi és Iparkamara elnökével. Ha röviden...
Közzétette: Dr. Cser-Palkovics András – 2020. november 17., kedd
Vélemény: nem ötlet, tudatos stratégia
A kamarai elnök már korábban belengette a javaslatot, amivel az önkormányzatok mozgástere még tovább csökkenne, hiszen azokat a bevételeket vinné el a kormány, amelyekkel még a települések rendelkeznek. Szombathelyen ez körülbelül 10 milliárd forint körül van, ami harmada a város költségvetésének. Nem véletlenül fogalmazta meg dr. Nemény András polgármester, hogy ekkora tétel einstadnja, vagy felfüggesztése a város végét jelentené.
A kormányzat régóta gondolkodik - és dolgozik is az önkormányzatiság átalakításán, ami az önállóság végét jelentené. A cél a bevételek központosítása és újraosztása - hogy milyen alapon, az nagyjából látható is: a gyakorlatilag átfésült Kádár-rendszer épül újra, több orosz elemmel, mint például az állami pénzen felemelkedő oligarchák. Ebben a berendezkedésben nyilvánalóan nincsen helyük és szerepük a települési önkormányzatoknak - amelyeket egyébként valaha elsőként a szabad és vállalkozó polgárok hoztak létre. A tavalyi helyhatósági választások pedig jelezték, helyben verhető a rendszer.
A legfőbb vezető nem felejtette és nem is felejti el ezt: elég látványos Vas megyében, hogyan kapnak különböző nagyságrendű (tízmilliós, millárdos) pénzeket a városok, de Szombathelyt csak nem akarja eltalálni egy ilyen mentőcsomag. A megtorlás ezúttal nem a központból érkezik, hanem más módon: a kamara elnöke házalta végig a médiát az ötlettel, hogy meg kellene menteni a kis- és középvállalkozásokat a koronavírus-járvány következményeitől.
Hogy egy hanyatló, migránsoktól már félig elfoglalt országban ezt hogyan csinálják? A történelemben már bevált válságkezelési módon: Ausztriában az állam lesz a megrendelő, nem csak saját projektekkel, hanem az önkormányzati beruházásokat is átvállalja a településektől, hogy a helyi cégeknek legyen munkája. A cégeket és a gazdaságot a megrendelések tartják mozgásban és életben, annyira nem bonyolult, hogy a pénz önmagában nem elegendő, megbízásokra van szükség.
A magyar modell a helyi adókat hagyná a vállalkozásoknál, ennek járulékos vesztesége az önkormányzatiság. Úgy tűnik, két dolgot elintézne a kormány egyetlen húzással: a nem megfelelően szavazó településeket (meg a kormánypártiakat is, ha nem folyatja vissza oda az elvont pénzeket, amire azért van esély), illetve letudná a vállalkozásoknak szánt mentőcsomagot (vagy annak egy részét) is.
És mindehhez még a kincstárba se kellene benyúlni, hiszen Parragh László egyértelművé tette, a korábbi javaslat nem ötlet és elszólás volt, hanem határozott irány.
Borítókép: üres tanácsterem a Városházán - pénz híján megszűnne a városok mozgástere Fotó: Bonyhádi Zoltán/szombathely.hu
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.