Az új autóipari korszak itt kezdődik
– Vállalati elhatározás – közgyűlési döntés – tervezés – kivitelezés, ment minden, mint a karikacsapás – fogalmaz Lakézi Gábor városi főépítész, akivel a megyeszékhely egyik meghatározó fejlesztéséről beszélgettünk.
– Az idő pénz, szokták mondani. Talán hatványozottan igaz ez ma, mikor oly gyorsan változnak a gazdasági folyamatok, a szereplők pedig erős versenyben állnak egymással.
– A Schaeffler Savaria Kft. nagyon hatékonyan szervezte meg beruházásának előkészítését, mi pedig nagyon jól együtt tudtunk működni a vállalattal. 2 milliárd forintért vásárolták meg Szombathelytől a Söptei út melletti iparterületen azt a 30 hektárnyi ingatlant, ahol már áll is az új gyáregység. A város szerződésben vállalta, hogy létrehozza az ehhez és a működéshez is szükséges infrastruktúrát. Utat építettünk, biztosítottuk a víz-, szennyvíz, gáz- és villamosenergia-ellátást. A gyár teherforgalmi bejáratához pedig szükséges még egy több mint 400 méternyi út, amelynek most a kivitelezési közbeszerzési szakaszában vagyunk. Ezen kívül besegítünk abba, hogy az új üzem személyi bejáratának megközelítése a Söptei útról biztonságossá váljon, ott kiszélesítésre lesz szükség.
– Az egybefüggő 600 hektáros iparterület fejlesztése befektetés a jövőbe?
– Természetesen igen. Idén sikerült megegyeznünk Söptével abban, hogy a város tulajdonában álló, de a falu közigazgatás határán belül fekvő területek több lépcsőben átkerülnek Szombathelyhez, így az iparterületen megtelepedő cégek iparűzési adójának megállapodás alapján nagyobb része a megyeszékhelyet gyarapítja majd. Fontos ez azért, mert a termelő tevékenységhez szükséges infrastruktúrát jelentős erőforrás befektetésével mi teremtjük meg.
– A Schaeffler-beruházás a kezdete lehet egy kedvező folyamatnak?
– Korábban itt az önkormányzati társulás által uniós forrásból létrehozott hulladékválogató működött csak. TOP-forrásból elkezdtük ugyan a közművesítést, de a Schaeffler nagyberuházása sokkal nagyobb fejlesztést tett lehetővé. Az iparterület kedvező adottságokkal rendelkezik: hatalmas egybefüggő és sík, tisztán önkormányzati tulajdonú terület. A 87-es főút Szombathely előtti körforgalma régóta vár arra, hogy a negyedik ága is megépüljön. Ezen keresztül közvetlen kapcsolat jön létre az osztrák és a magyar gyorsforgalmi utak között. Az iparterületen megépülő közlekedési csomópontba becsatlakozik Bucsu felől a 89-es és a Kőszeg irányából tervezett 2x2 sávos új út is, ezzel könnyen elérhető válik az A2-es és az M86-os, az osztrák és a magyar autópálya-hálózat is a közúti szállítás számára. Közben tárgyalásokban állunk a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vel és a GYSEV Zrt.-vel is, ugyanis fontos szándék, hogy az iparterület vasúti kapcsolattal, iparvágánnyal is rendelkezzen.
– A Schaeffler új gyáregysége mindenféle ünnepség nélkül bújt ki a földből.
– Nem volt alapkőletétel, és bokrétaünnep sem, de remélhetőleg tavasszal már ünnepélyesen kezdheti meg működését hivatalosan is a gyár. Az új üzem gyártó területe 15 ezer négyzetméteres lesz, a régi Zanati úti gyártól mindössze 3 km-es távolságban zöldmezős beruházás keretében épül meg, melyhez az állam 5 milliárd forintos támogatást nyújtott. A cégnek már elkészült a további fejlesztéseire is a koncepciója, a tavaly novemberben aláírt szerződés újabb területre vonatkozó elővásárlási jog is szerepel. Folytatásban pedig még több vállalat idetelepülését reméljük, hiszen már most vannak érdeklődők.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.