Bajnoki manőverek a családi napon
Nagyon erős, szovjet tervezésű volt az a gép, amellyel Vári Gyula vitte fel az érdeklődőket: az egytonnás, légcsavaros gép közel 300 km/h-s végsebességre képes. Amikor e cikk írója megérkezett a szombathelyi repülőtérre, éppen a levegőben forgott fejjel lefelé a pilóta és utasa. A megdöbbentő jelenség füsttel, zuhanással, “megfogott” repülőgéppel, függőleges siklásokkal folytatódott. Fejjel lefelé is repültek. Földbegyökerezett a földön álló nézők lába, de a szombathelyi Schermann Dorina utasként is kipróbálta mindezt.
– Igen, már én is repültem vele, és nagyon élveztem, nagyon imádom, adrenalinfüggőknek szerintem tökéletes. Egyáltalán nem volt bennem félelem, nagyon élveztem, főleg a hirtelen átfordulásokat, dobálásoklat nagyon!
A lány ragyogó tekintettel követte a bravúrosan közlekedő gépet, majd elmondta, hogy ő is pilóta lesz. A klub által szervezett tanfolyamon vesz részt, és nagyon várja a gyakorlati oktatást, a levegőbe vágyik.
Megtudtuk, hogy a világbajnok vadászpilóta folyamatosan tájékoztatja a vele utazót arról, hogy mi fog történni, mit kell tenni az adott helyzetben – ezzel biztonságot ad a vele utazóknak.
– Mi mindig beszélgetünk, állandóan, és elmondom nekik, hogy mit fogok éppen csinálni, illetve mi lesz az a manőver, amit megpróbálok megmutatni, sőt, olyan is van, hogy–- ha valakinek van előképzettsége, akkor – odaadom neki a botkormányt odafent, így akkor kipróbálhatja ő is a műrepülést – nevetett Vári Gyula.
Szerinte ez azért veszélytelen, mert vannak olyan módszerek, amelyekkel helyesen kezelhető minden esetleges hibahelyzet. A vadászpilótát arról is megkérdeztük, hogy nem lenne-e könnyebb, jobb most vadászgépben ülnie. Vári azt mondja, kiváló repülőn ül – érezhetően büszke is rá. A Jak-52-est a bajnok be is mutatta nekünk:
– Ezzel a géppel a műrepülés majdnem minden figuráját meg lehet csinálni, csak a nagyon bonyolult, összetett műrepüléseket nem. Ez egy kiképző repülőgép, kilenchengeres csillagmotor van benne, közel 400 lóerővel, és ennek a percenkénti fogyasztása műrepüléskor 3,1 liter, percenként.
Az egyik legnépszerűbb látványosság a földön a Soproni Huszár Hagyományőrző Egyesület performansza volt, háborúk korabeli öltözetét, fegyvereit mutatták be táborhelyükön. Az elnök, Németh Balázs, a Szombathelyi Repülőklub elnöke a Magyar Honvédség Pápai Bázisrepülőterén működő katasztrófavédelmi és ejtőernyős század bemutatóját is kiemelte: egy MI-17-es helikopterből ugrott ki néhány profi. A Szombathelyi Repülőklub évente egy, legfeljebb két alkalommal szervez bemutatkozó céllal repülőnapot.
Simán Klára
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.