Beépül az árakba a fuvardíjak növekedése, és ezt a pénztárcánkon is megérezzük
Brutális drágulás
Akár az infláció ötszörösével is drágulhat a közúti fuvarozás 2024-ben, ami jelentősen növelheti a hazai inflációt, sőt ellátási gondokat is okozhat, erre figyelmeztet Lajkó Ferenc iparági szakértő. A drágulás részben már meg is történt, hiszen a DigiLog Consulting független tanácsadócég által publikált Közúti Fuvarozási Árindex 2023 III. negyedéves jelentésében 16-21%-kos költségnövekedést jelzett előre a közúti fuvarozásban, ami az ez évre várt 4-6%-os infláció ötszöröse is lehet. A költségek megugrásának több mint felét az útadók drasztikus emelése okozza, a másik felét pedig az inflációs környezet következtében fellépő általános költségnövekedés és az üzemanyagok jövedéki adójának emelése teszi ki. Az útdíjak soha nem látott mértékű növekedéséért a fajlagos díjak drasztikus emelése és az eddigi ingyenes szakaszok fizetőssé tétele együttesen felelős. „Fizetőssé vált az M0 körgyűrű eddig ingyenes, teljes déli szakasza, amely a hazai disztribúció legforgalmasabb útvonala”, emelte ki Lajkó Ferenc iparági szakértő. Az inflációkövető díjemelésen felül Magyarországon 2024. január 1-től, Németországban pedig 2023. december 1-től vezették be az úgynevezett külső költséget, amelyet a károsanyag-kibocsátás és a zajterhelés adójaként kell megfizetnie a fuvarozóknak.
A magyar útdíj átlagosan 50-60%-kal, a német pedig 70-83%-kal kerül többe 2024-ben, áll DigiLog Consulting elemzésében.
Kapacitáshiányhoz és ellátási gondokhoz vezethet
Az új díjak kiszámolása még komplett rakományoknál sem egyszerű, a disztribúciós feladatok esetében pedig kifejezetten komplikált feladat. A járművek típusán, környezetvédelmi besorolásán kívül az útszakaszok jellege is különböző díjszabást von maga után. A költségnövekedés megállapítása pedig nem végezhető el egyszerűen az átlagos emelés mértékének használatával, mert a szórás a hazai útdíj esetében 35-85% közötti értékeket mutat.
Az útdíjak emelése a termékek áraiba beépülve várhatóan jól látható mértékben növelni fogja a fogyasztói árakat, és felfelé tolja majd a nehezen leszorított hazai inflációt 2024-ben is. Fotó: illusztráció/Pexels
A brutális útdíj emelés gazdasági következményei súlyosak lesznek, figyelmeztet a szakértő. Egyfelől tovább nehezítik a 2023 harmadik negyedéve óta veszteségesen működő közúti fuvarozók helyzetét; akik nem tudják átvállalni a növekményt, kénytelenek lesznek továbbhárítani ügyfeleikre a megemelkedett adóterhet. Ha mégsem sikerülne teljesen áthárítaniuk az útadót, az tovább rontaná az eredményességüket, ami ellen csak kapacitásaik jelentős csökkentésével tudnának védekezni. Lecsökkent kapacitásuk pedig, a recesszió elmúltával – a makrogazdasági előrejelzések szerint akár már 2024 második felében – kapacitáshiányt és ellátási gondokat okozhat.
Szakértő: bedőlhetnek a kis cégek
Az általunk megkérdezett szombathelyi iparági forrás megerősítette a Lajkó Ferenc által elmondottakat, annyival pontosítva, hogy Németországban december óta 86%-kal kell többet fizetni az úthasználatért, mint 2023 első tizenegy hónapjában. "Mivel ekkora költségnövekedést a cégek teljes mértékben nem tudnak érvényesíteni az áraikban, ezért a kisebb vállalkozások közül többen be fogják dobni a törölközőt. Most inkább kivárás jellemzi a piacot, és nagyon nagy spórolás, ami nehéz, mert a bérek, a biztosítások, az autók beszerzési árai mind-mind növekedtek. A kisebb cégek a gépjármű állomány eladásával, a veszteséges fuvarok leépítésével tudnak még költséget csökkenteni, de ez egy negatív spirál. Összességében a piacon most mindenki arra törekszik, hogy a nyereséges fuvarjait megtartsa, a megnövekedett költségek egy részét pedig a végfelhasználókra terhelje", foglalta össze a szektor helyzetét egy Szombathelyen bejegyzett fuvarcég vezetője, aki kérte, hogy a nevét ne írjuk le.
A fentiekből is kiderül, hogy az útdíj emelés a termékek áraiba beépülve jól látható mértékben növelni fogja a fogyasztói árakat, és felfelé tolja majd a nehezen leszorított hazai inflációt 2024-ben is.
Logisztikai boom-ot akar a kormány
Az útdíj drasztikus emelkedése mellett is az maradt a Nemzetgazdasági Minisztérium célja, hogy a logisztikai ágazat nemzetgazdasági részesedését megduplázza, vagyis 2030-ra elérje a GDP 10 százalékát. A kormány szeretné, ha a hazai logisztikai vállalkozások minél nagyobb mértékben részt vennének a következő évek ipari és gazdasági bővülésében, ezzel megerősítve a magyar vállalkozásokat és növelve a gazdaság szuverenitását és önellátó képességét, áll a tárca közleményében, amit annak apropóján adott ki, hogy január végén több ponton módosultak a fuvarozási szabályok. A jogszabály-módosítás elsődleges célja a tisztességes piaci viszonyok megteremtése és a hazai fuvarozók védelme a külföldi, engedéllyel nem rendelkező fuvarozók versenyétől, közölték. A szabályozás bevezeti a minimális szolgáltatási díjak rendszerét, beleértve a minimális szolgáltatási alapdíjat, a rakodási és raklap válogatási díjat, valamint az állásidőre járó díjat, továbbá korlátozza a fuvarozásban részt vevő alvállalkozók számát.
Az útdíjak emelése a termékek áraiba beépülve várhatóan jól látható mértékben növelni fogja a fogyasztói árakat, és felfelé tolja majd a nehezen leszorított hazai inflációt 2024-ben is.
Fotó: illusztráció/Pexels
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.