Büdzsé: Prioritások és újdonságok - Horváth Attila alpolgármestert kérdeztük
Melyek a költségvetés sarokpontjai, prioritásai, mely területekre koncentrál kiemelten?
Már az első, a 2020-as első költségvetés elfogadásakor három alapvető elemet határozott meg az akkor még új városvezetés: tömegközlekedés, közterületeink tisztasága, karbantartása, ezen belül prioritásként a fűnyírás, illetve az utak és járdák rendbetétele. Azt gondolom, hogy ez a három terület markánsan megjelenik a költségvetésben. Soha ennyi pénzt nem költött az önkormányzat parkfenntartásra, tömegközlekedésre, és a tavalyi félmilliárdos fejlesztés után idén 800 millió forintos útfelújítási programot is megvalósítanunk. Ekkora összeget még sohasem fordított az önkormányzat önerőből, kormányzati vagy uniós forrásból az utakra.
Milyen új elemek kerültek bele a büdzsébe?
Ebben a ciklusban volt Covid, minden önkormányzatot sújtó kormányzati elvonás, csak Szombathelyre jellemző adóoptimalizáció, háború, infláció, energiaárrobbanás. Az elmúlt évek szigorú gazdálkodásának, a tulajdonképpen alapműködéssé vált takarékoskodásnak, valamint a megnövekedett adóbevételeknek köszönhetően megjelentek olyan új elemek, amelyek alapján teljesen jogosan nevezte az idei év büdzséjét a gondoskodás költségvetésének dr. Nemény András polgármester. Az idei évben az önkormányzat hozzájárulásával lehetővé tesszük, hogy minden egyes olyan szombathelyi lakásba szén-monoxid-mérő kerüljön, ahol erre szükség van. Meg kell jegyeznem, hogy nekem személy szerint ez a legfontosabb. Pár hónap alatt is volt már rá példa, hogy nagy valószínűséggel életeket mentett az érzékelő, amelynek a megvásárlásához a város 15 ezer forint támogatást biztosított. Új elemként jelent meg a költségvetésben, hogy más városokhoz hasonlóan minden időskorú és egészségkárosodott szombathelyi 10 000 forint támogatást kap. Ezzel próbáljuk meg egy picit enyhíteni azt a hihetetlenül magas inflációs többletköltséget, ami leginkább ezeket az embereket sújtja. Úgyszintén új elem, hogy minden 16. életévét be nem töltött szombathelyi számára ingyenes lesz a tömegközlekedés.
Rekordbevétel, rekordelvonás
A város pénzügyi mozgásterét az iparűzési adó adja, amelyet a központi költségvetésbe befizetett, az úgynevezett szolidaritási adó csökkent. Hogyan alakultak az elmúlt években a bevételek, illetve miként változott az elvonás mértéke?
A város legfontosabb adóbevétele a helyi iparűzési adó, az úgynevezett hipa. A tavalyi adóévben rekordösszegű adót termeltek meg és fizettek be szombathelyi vállalkozások, de sajnos rekordösszegű elvonás is sújtja ezt a bevételt. Amíg 2017-ben az iparűzési adó mindösszesen 8,2 milliárd forint volt, azt összesen 500 millió forint szolidaritási adó terhelte. Ehhez képest az idei évben 11,4 milliárd forint adóbevételt tervezünk, de ezt az összeget 3,7 milliárd, azaz 3 700 millió forint szolidaritási adó csökkenti. Könnyű kiszámolni, az önkormányzat számára pontosan ugyanannyi összeg marad, mint 2017-ben. Úgy gondolom, nem kell elmagyaráznom senkinek, hogy milyen hihetetlen mértékben emelkedtek azóta a költségek, a bérek, és mennyivel lett drágább maga az élet. Sokan megkérdezik tőlem, hogy nagyságrendileg ugyanannyi pénzből, mint amennyiből az előző városvezetés gazdálkodott, ebben a hihetetlenül megdrágult világban hogyan tud az önkormányzat mégis ennyi saját forrást költeni fejlesztésekre, szociális juttatásokra, illetve béremelésre. Én azt gondolom, hogy erre az a válasz, hogy elképesztően takarékosan működünk. Hogy az előző vezetés miért nem az utakra, szociális intézkedésekre költötte a város pénzét, azt nem tőlem kell megkérdezni.
Előfordulhat-e az APTIV-hoz hasonló történet, hogy adóoptimalizálás miatt milliárdos tételtől esik el a város?
Az, hogy az APTIV nem Magyarországon fizeti be az adója nagy részét, hanem Írországban, az rendkívül sajnálatos fejlemény, ami a városnak éves szinten milliárdos kiesést jelent. Csak remélni tudjuk, hogy más cégek nem követik ezt a példát. Ebben a körben az önkormányzatnak mozgástere nincs, de azt mindenképpen hangsúlyozni akarom, hogy ez nem a szombathelyi dolgozók, vezetők döntése volt.
Milyen befektetők, beruházók érkezése várható még? Ide kapcsolódik az északi iparterület kérdése, milyen fejlesztések vannak folyamatban, illetve tervezve?
Az északi iparterület a város elkövetkező 10-20 évének legfontosabb és talán legérdekesebb kérdése. Folyamatosan fejlesztjük a közműveket, és egyeztetünk a kormányzati szervekkel annak érdekében, hogy új befektetők telepedjenek le a városunkban. Ebben a körben is teljesen egyértelműen fogalmaztunk, nem akarjuk, hogy súlyos környezetterhelésű üzem, elsősorban akkumulátorgyár, jöjjön Szombathelyre. Azt gondolom, hogy az akkumulátorgyár kérdésében a város lakossága ugyanazt gondolja, mint mi. Mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy a helyi Fidesz frakcióvezetője először számon kérte az önkormányzatot, hogy miért nem akar akkumulátorgyárakat, majd a fideszes képviselők nem szavazták meg az ilyen üzemek létrehozását tiltó határozatot. Aztán azt nyilatkozta, hogy fel sem merült, hogy ilyen gyár jöjjön Szombathelyre, majd a legutóbbi közgyűlésen ő is aláírta azt a nyilatkozatot, amely megegyezett a városvezetésnek azzal a döntésével, amely megtiltja, hogy akkumulátorgyár települjön Szombathelyre. Ezt a kiállást itt is köszönöm, de bennem és szerintem minden szombathelyiben jogosan merül fel az a kérdés, hogy vajon mit tenne egy fideszes városvezetés abban az esetben, ha Budapestről megérkezik az a parancs, amely szerint engedélyezni kell városunkban akkumulátorgyár létesítését.
A költségvetési vitában az ellenzék számos javaslatot felvetett – érkeztek-e végül módosító javaslatok a büdzséhez a részükről?
Nagyon büszke vagyok arra a szakmai munkára, amit a hivatal dolgozói végeznek. Különösen igaz ez a költségvetés területére. Az, hogy a büdzsé szakmailag mennyire rendben van, annak a legjobb bizonyítéka az, hogy a tavaly májusi közgyűlésen még az ellenzék is megszavazta annak az elfogadását. A mostani költségvetést hét bizottság tárgyalta, ebből a hét bizottságból négy bizottságban valamennyi fideszes delegált is támogatta a javaslatot. Egyetlen módosító indítvány sem érkezett a bizottsági viták során. Nyilván a közgyűlésen, a sajtó nyilvánossága előtt tettek indítványokat fejlesztésekre, de ezek igazából nem módosító javaslatok voltak, hiszen azt még a benyújtó képviselő sem gondolhatja komolyan, hogy a költségvetés legutolsó tárgyalásakor, az utolsó pillanatban bemondott javaslat alkalmas arra, hogy azzal bárki érdemben foglalkozzon.
A körút az körút
Az is elhangzott az ellenzék részéről, hogy a városvezetés különbséget tesz fideszes és nem fideszes körzetek között – az utóbbiak javára. Helytálló ez a felvetés?
Szerintem a különbség nem ott van az egyes képviselők között, hogy milyen pártállásúak. Vannak, akiknek az a fontos, hogy a rábízott körzet problémái megoldódjanak, míg másoknak nem a probléma megoldása a fontos, hanem az, hogy szerepeljenek. Van olyan fideszes képviselő, akivel heti szinten egyeztetek telefonon, gyakran jár az irodámban, és szerintem büszke lehet a körzetében megvalósult fejlesztésekre. Akad olyan fideszes képviselő, aki Facebook-posztokra adott lájkokban méri a sikert. De ha csak az idei útfelújításokat nézzük, abból is látszik, hogy nem a körzeti képviselők pártállása, hanem az utak állapota és forgalma volt a döntő. Szerintem a körút az körút. Teljesen mindegy, hogy melyik képviselő körzetén megy át.
Összefoglalva, hogyan jellemezné röviden az idei szombathelyi költségvetést?
Azt gondolom, hogy végre ebben a költségvetésben igazán meg tudtuk mutatni, hogy mit tartunk fontosnak. Gondoskodó, szociálisan érzékeny, és – ezzel együtt – soha nem látott méretű út- és járdafelújítási programot tartalmazó költségvetést fogadtunk el.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.