km/óra
  2024.11.22., péntek  •  Cecília napja
E-sport I.: A leggyorsabban fejlődő sport

E-sport I.: A leggyorsabban fejlődő sport

Az e-sport növekedése gyorsabb ütemet diktál, mint bármely más hagyományos sportág. Ennek ellenére még mindig kiélezett vita folyik róla, hogy a klasszikusok közé lehet-e sorolni a virtuális versenyeket. Sorozatunkban utánajárunk, hogy mi is az az e-sport?

 

„Néhány kocka egész nap a gép előtt ül és sztárnak képzeli magát” – gondolják sokan erről a jelenségről, miközben a valóság ennél sokkal izgalmasabb. Rengeteg elérhető játék és játékmód, hihetetlenül nagy rajongói érdeklődés, illetve kőkemény felkészülés és kitartás az, ami az e-sportot jelenti.

A következő hetekben bemutatjuk, hogy hol tart jelenleg az e-sport a nagyvilágban és Magyarországon, illetve milyen lehetőségek állnak előtte. A szombathelyi szálra, és az eSport Szombathely Sportegyesületre külön kitérünk majd.  


Kezdjük az elején. Hogyan fejlődött a kezdetektől a számítógépes versengés, ami az informatikával karöltve nőtt fel? Mielőtt visszarepülnénk az időben, itt van egy kis ízelítő, milyen hangulat uralkodik egy  CS:GO világbajnokságon. Nagyon sok „klasszikus” sportág megirigyelné ezt a felhajtást.

 

 

Egy magazinnal kezdődött minden


Az első videójátékok – vagy még inkább a játékok őseinek – megjelenése nagyon gyorsan magával hozta azt, hogy az emberek egymás ellen is versenyezni akartak. Az első virtuális bajnokságra 1972-ben került sor, amikor a kaliforniai Stanford Egyetem diákjai küzdöttek meg egymással a Spacewar! űrharc szimulátorban a fődíjért, ami nem volt más, mint egy éves Rolling Stone magazin előfizetés. 


Néhány évvel később már tízezrek jelentkeztek a Space Invaders bajnokságra, ami elődjéhez hasonlóan ugyanúgy a csillagok közé repítette a virtuális asztronautákat. Ekkor 1980-ban jártunk, a videójátékok történelmének aranykorában: megjelent az Atari 2600 konzol, ami hihetetlen fordulópontot jelentett. A PS-ek és Xbox-ok őse lehetővé tette, hogy mindenki a saját otthonában, a saját televízióján is tudjon játszani az addig egyeduralkodó játéktermek mellett – ez akkoriban nagyon nagy szó volt!

 


Igazán gyors fejlődésről a kilencvenes évektől beszélhetünk. A Doom és a Quake PC-játékokkal egyre profibb offline versenyeket szerveztek. Azonban a nagy áttörés és az e-sport tényleges megjelenése az internet elterjedésével kezdődött. A korszakot a Counter – Strike multiplayer (többszereplős) csapatjáték dominálta, amiben választani lehetett, hogy a jófiúk (terror-elhárítók), vagy a rosszfiúk (terroristák) bőrébe bújva harcolunk egymással.


A technikai lehetőségek azonban nem azonos ütemben fejlődtek, mesélte el Szalai Ádám, az NGES – Nemzeti Gaming és E-sport Sportszövetség elnöke. „A nyugati és ázsiai országokban a „telefonos internet” és a következő generációs, ADSL hálózat is sokkal előbb jelen volt, mint Magyarországon, így előbb tudtak gyakorolni már.” 


Az első nemzetközi virtuális csatákról elmondta: „Úgy éreztük magunkat, mint azok, akik alig láttak focimeccset, de egyből beküldik őket a nagypályára játszani. Hiába akartunk mi Counter-Strikeozni, ha ők 10-ből 10-szer legyőztek minket. Szépen lassan jött el az az idő, amikor már együtt tudtunk fejlődni és hasonló technikai háttér állt nekünk is rendelkezésre.”


Érdekes visszatekinteni rá, hogy az e-sport ebben az időben egészen más keretek között fejlődött a két zászlóshajó régióban, Amerikában és Koreában. Nyugaton nagyon erős közösségfejlesztés indult el. A legjobb játékosok csapatokba szerveződtek, amik az üzleti és működési koncepciójukat a profi sportokról mintázták le.


Mellette Koreában az állam és a helyi média is felkarolta a virtuális játékokat. A korai tv közvetíteni kezdte az e-sport versenyeket, ami magával hozta, hogy még szórakoztatóbbá és látványosabbá tegyék a műsorokat, a játékosok mellett a nézők számára is. Ennek köszönhető, hogy az RTS (valós idejű stratégiai) játékok, a Warcraft és a Starcraft körül hihetetlen kultusz alakult ki.

 


Bíró Balázs, a HUNESZ – Magyar E-sport Szövetség elnöke szerint ez volt az az időszak, amitől már egy iparágról beszélhetünk. „A világ különböző részein más-más játékok mentén fejlődött ki az iparág. Ázsiában és azon belül az "e-sport Mekkájának" számító Dél-Koreában a Starcraft mentén, Európában és Amerikában az akció játékok mentén jelent meg a maihoz hasonló elektronikus sportélet. Viszont volt és a mai napig működik egy játék, ami ezt globális szintre vitte, ez pedig a League of Legends. Úgy vélem a LoL, ami olyan lökést adott az e-sportnak, amelytől kezdve iparágként lehet rá hivatkozni.”


A millennium után „berobbant a piac”, ugrásszerű növekedésnek indult az e-sport. Létrejöttek az első csapatok, ahol tárt karokkal és szponzorcégek egyre növekvő támogatásaival várták a profi játékosokat. Bajnokságok, ligák és divíziók alakultak ki és egyre nagyobb rajongótábor előtt folyt a harc. 


A játékos és a támogató közötti együttműködés mindkét félnek kedvező volt, hiszen a versenyző fejleszteni tudta az eszközeit és nagyobb tornákon tudott elindulni, amivel hírnevet, profitot és még nagyobb reklámfelületet szerezhetett a csapatának és a támogatóinak. Megjelent a Major League Gaming (MLG) és a Korean e-Sports Association (KeSPA), amik az e-sport UEFA-jának, vagy Nemzetközi Olimpiai Bizottságának is tekinthetőek.

 

Milliárd dolláros bébi


Bő negyven év alatt egy újság előfizetésnyi díjtól az e-sport eljutott oda, hogy éves szinten 1 milliárd dollárt megmozgató iparággá nőtte ki magát. A játék körül mára saját kultúra alakult ki. Újságírók foglalkoznak a virtuális küzdőtér aktualitásaival, a nagyobb versenyeket stúdióműsorok vezetik fel és kommentátorok közvetítik a meccseket. 


Sok sportcsatorna kínálatába is bekerültek a játékok, főleg most, a járvány-helyzet alatt. Az e-sportok népszerűségéhez nagyban hozzájárult az online streaming szolgáltatások megjelenése is. Naponta videósok ezrei közvetítik élőben a játékukat több millió nézőnek.

 

Forrás: Newzoo


Növekszik a játékosok köre, akik számára a versenyzés több lett, mint egy közös hobbi a haverokkal. A legmagasabb szinteken ez egy kőkemény elhivatottságot igénylő munka, amivel hírnevet és nagyon sok pénzt lehet elérni. Az egyre inkább elterjedő e-sport szervezetek mellett nagyobb sportklubok is kezdenek megjelenni a porondon. Az FC Barcelona, vagy itthon a Honvéd és az MTK is építik az online szakosztályaikat

 

League of Legends Világbajnok "Flash Wolves" csapat, 2015 

 

Csonka Attila
 

 

Savaria Fórum 33. évfolyam 40. szám - 2024.11.15.
Savaria Fórum 33. évfolyam 40. szám - 2024.11.15.
tematikus oldalak
legolvasottabbak
Miss Universe 2024: huszárruhában és turulszárnyakkal lépett színpadra a szombathelyi Kenéz Nóra
Extrém szettben vonult végig a színpadon az elődöntő nemzeti ruhás fordulójában.
Felnőtt háziorvosi rendelés Szombathely 2024: az összes rendelési idő egy helyen
A felnőtt háziorvosi rendelés biztosítása Szombathelyen 2024-ben is marad önkormányzati feladat. Néhány helyen változik a rendelési idő, cikkünkben az összes városi felnőtt háziorvosi rendelővel kapcsolatos fontos információt megtalálja.
Pokol Csöngén: egy matracon kuporgott az illegális állatszaporító, miközben zajlott az állatmentés
A beszámolók alapján több tucat, vagy akár száznál is több, rendkívül rossz körülmények között tartott kutyát és állati tetemeket találtak az állatvédők, akik a hatóságok kíséretében érkeztek a Vas vármegyében élő osztrák asszony házához.
Csöngei kutyaszaporító: osztrák papírjai voltak az állatoknak?
A Kronen Zeitung is beszámolt a hatóságok és az állatvédők csöngei akciójáról: egy osztrák nő ingatlanján száznál is több, rendkívül rossz körülmények között tartott kutyát és állati tetemeket találtak. 
Haladás VSE: köd és füst volt a nyugati rangadón, gól nem (képgalériával frissítve)
Az NB/III-as bajnokság Észak-Nyugati csoportjának 16. fordulójában a Sopron érkezett a Rohonci útra. A Hali-szurkolók remek hangulatot produkáltak, gólt azonban nem láttak.
legfrissebbek
Újra indulnak az otthonfelújítási támogatások
A kormány újra elindítja az otthonfelújítási támogatást, amely a családoknak jelent anyagi biztonságot és megerősödést – közölte a kulturális és innovációs miniszter egy budapesti sajtótájékoztatón.
Koronavírus: stagnált az örökítőanyag koncentrációja a szennyvízben
A múlt héten stagnált a koronavírus örökítőanyagának koncentrációja a szennyvízben – közölte a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) a honlapján.
Erős, viharos szél várható csütörtök estétől
Az érkező ciklon előtt és után is erős, viharos szél várható csütörtök estétől - írta a HungaroMet Zrt. a Facebook-oldalán.
Szombathely környékén 2-4 centi vizes hó hullhat
Az éjszakai órákban erősen felhős, borult lesz az ég. Nyugat-délnyugat felől az esti, késő esti óráktól csapadék érkezik. Ez eleinte eső, később a térség nagy részén havas eső, havazás formájában ér földet. A várható csapadék mennyisége 5-10 mm környékén alakulhat, olvasható a Kőszegi Időjárás Előrejelzés Facebook-oldalán.
Római és kora Árpád-kori sírok kerültek elő a Szent Márton utcában
Régészeti kutatómunka folyik a Szent Márton utcában: római és kora Árpád-kori temetkezések kerültek elő. Az egyik legszebb lelet egy gazdagon díszített római sírkő, amelyen jól olvasható az elhunyt neve, az ábrázolások pedig a halált és az örök életet szimbolizálják.