Polgármesteri jogok vészhelyzetben: visszavonták a törvénytervezetet
Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes péntek éjjel benyújtott egy salátatörvény-tervezetet, amely alapján számos jogszabály módosítását tervezi a kormány a veszélyhelyzetben. A katasztrófavédelmi törvényt például úgy változtatnák meg, hogy a választott önkormányzatok, polgármesterek ne dönthessenek önállóan a veszélyhelyzet ideje alatt – vette észre az Index.
Egészen pontosan úgy egészítené ki a katasztrófavédelmi törvényt a törvénytervezet, hogy abba az alábbi szöveg kerüljön:
"A polgármester, a főpolgármester, illetve a megyei közgyűlés elnöke (4) bekezdés szerinti döntéséhez szükséges a megyei, fővárosi védelmi bizottság előzetes jóváhagyása. A megyei, fővárosi védelmi bizottság az előzetes jóváhagyás tekintetében a döntési javaslat beérkezését követő 5 napon belül köteles dönteni, amely határidő jogvesztőnek minősül."
Ez azt jelenti, hogy a városokat, településeket, kerületeket vagy akár a fővárost érintő kérdésekben ezentúl nem a választott vezetők dönthetnének, ezt a jogot a többnyire fideszes politikusok által irányított fővárosi és megyei kormányhivatalok vezetői, valamint a Védelmi Bizottságban ülő honvédségi, katasztrófavédelmi és a rendvédelmi szervek vezetői vennék át.
Amennyiben a koronavírus-törvény által időkorlát nélkülivé tett veszélyhelyzetben a parlament elfogadja Semjén javaslatát, a polgármesterek a jövőben gyakorlatilag semmiről nem dönthetnének önállóan.
Gulyás Gergely: változatlanok maradnak a polgármesterek jogosítványai veszélyhelyzetben
Továbbra is az eddigiek szerint lesznek gyakorolhatók a polgármesterek jogosítványai veszélyhelyzetben, a kormány eltekint az erre vonatkozó módosítási szándékától - nyilatkozta Gulyás Gergely szerdán az MTI-nek.
A Miniszterelnökséget vezető miniszter azt közölte: az elmúlt hetekben éppen az ellenzék részéről érték kritikák azt a gyakorlatot, amely a polgármestereket jogosítja fel arra, hogy veszélyhelyzetben a védekezés érdekében a képviselő-testület jogaival éljenek.
A kedden benyújtott törvényjavaslat ezt a helyzetet kívánta orvosolni - mondta.
"Mivel azonban a szabályozás módosításának szándékával a szabályozás eddigi kritikusai ma már láthatóan nem értenek egyet, és a kormány a veszélyhelyzetben a lehető legszélesebb körű, pártpolitikai határokra tekintet nélküli összefogásra törekszik, ezért eltekint ettől a módosítástól, és a polgármesterek jogosítványai a veszélyhelyzetben továbbra is az eddigiek szerint gyakorolhatóak" - közölte Gulyás Gergely.
A katasztrófavédelemről szóló törvény szerint veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének, a fővárosi, megyei közgyűlésnek feladat- és hatáskörét a polgármester, illetve a főpolgármester, a megyei közgyűlés elnöke gyakorolja. A kedden beterjesztett kormányzati törvénymódosítási javaslat azt írta volna elő, hogy ilyen esetben a polgármester, a főpolgármester, illetve a megyei közgyűlési elnök döntéséhez szükséges a megyei, fővárosi védelmi bizottság előzetes jóváhagyása. Gulyás Gergely mostani nyilatkozata szerint viszont ettől a módosítástól eltekintenek. (MTI)
Dr. Nemény András: Lehetetlen helyzetet teremtett volna a módosítás
Dr. Nemény András polgármester: "A Semjén Zsolt által benyújtott törvénymódosítás lehetetlen helyzet elé állította volna az önkormányzatokat és egyébként a védelmi bizottságokat is, hiszen minden szerződést ettől kezdve a védelmi bizottságnak kellett volna jóváhagynia, ami a megye összes polgármesterének összes döntését jelentette volna. Ebben a bizottságban olyan tagok vannak, akik ilyen képesítésekkel nem rendelkeznek, meg szakmai tudással, ráadásul mindenkinek saját feladata is van. Katonák, katasztrófavédők, kórházvezető, rendőrkapitány, ilyen tagjai vannak a védelmi bizottságnak. Ez biztos, hogy gátolta volna a működést, és azt jelentette volna, hogy pont veszélyhelyzetben nem tudtunk volna gyors döntéseket hozni. Örülök, hogy belátta a törvényalkotó, legalábbis, aki benyújtotta a törvényt, hogy ez lehetetlen helyzetet teremtett volna, és visszavonta. Ez a minimum."
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.