Ennyi lesz az egynapos autópálya matrica ára 2024-ben
Az egynapos autópálya matrica ára 2024-ben Magyarországon 5.150 forint lesz, és jövő március 1-től lehet majd megvásárolni. Erről a napokban adott tájékoztatást a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium.
Az unió tette kötelezővé
2022-ben az Európai Unió megszavazta a közlekedési és díjbeszedési rendszerek reformját. Az Eurovignetta-irányelv értelmében a méltányosság jegyében a tagországoknak 2024 márciusáig kötelező bevezetniük a rövid távú autópálya-matricákat, amelyek egy napra is megválthatóak lesznek, az EU által maximalizált áron. Ez lehetőséget nyújt az alkalmi úthasználóknak, hogy ne kelljen 10 napos matricát vásárolniuk, ha nem használják ki a teljes időtartamot.
Így számolták ki a 2024-es egynapos D1-es magyar matrica árát
Az Európai Unió rendelete szerint az egynapos autópálya-matrica nem kerülhet többe, mint az adott országban érvényes D1-es (személyautók) éves jogosultság árának maximum 9 százaléka.
Magyarországon 2023-ban az éves D1-es matrica ára 49.190 forint volt, ennek a 9%-a, 4427 forint. A jogszabály szerint az autópálya-matrica ára inflációkövető, a szakminisztérium közlése szerint pedig a jövő évi autópálya-matricák árának megállapításához az augusztusi inflációs adat számít irányadónak, ami 16,4 százalék volt.
Így jön ki a 5.150 forint, ami a szomszédos országokat nézve kimondottan magasnak számít.
Lázár János miniszter azzal érvelt a magas ár mellett, hogy jobban szeretnék, ha a választópolgárok inkább a tömegközlekedést preferálnák, ezért választották a közösségi szabályozáson belül a legmagasabb díjtételeket, amit az uniós szabályozás előírt.
- Tehát minél drágább az autópályamatrica, annál zöldebb lesz az ország, és annál kevesebben fogják használni a járműveket és annál kevesebben fognak az utakon közlekedni – idézte a Magyar Nemzet az építési és közlekedési minisztert, aki többek között felhívta a figyelmet az ország– és vármegyebérletekre.
Az egynapos autópálya matrica ára 2024-ben Magyrországon 5.150 forint lesz, és jövő március 1-től lehet majd megvásárolni. Fotó: e-autopalyamatrica.hu
És akkor nézzük, a környező országok díjszabásait:
Ausztriában az egynapos matrica ára 8.60 euró, azaz nagyjából 3.260 forint lesz, az éves díja pedig 2024-ben sem változik, 96.40 euró, tehát körülbelül 36.500 forint marad. Érdekesség, hogy a főként nyaralók által használt 10 napos matrica, amit Ausztriában 9.90 euróról 2024-ben 11.50 euróra (4.345 forint) emeltek, olcsóbb, mint amennyibe az egynapos magyar matrica fog kerülni.
Csehország is nyilvánosságra hozta már, mennyibe kerül majd az egynapos matrica: náluk 200 koronát, nagyjából 3.300 forintot kell majd fizetni érte.
Szlovákiában még nem közölték az árat, az uniós irányelv alapján azonban az egynapos engedély legfeljebb 5.40 euróba (2.050 forint) kerülhet majd.
Az egynapos matrica egyébként nem lesz sokkal olcsóbb Magyarországon, mint a 10 napos, amiért jövőre 6400 forintot kell fizetni.
Megyénkben csak az M86-os használatáért kell fizetni. Grafika: e-autopalyamatrica.hu
Vas vármegyében az M86-os autóút az egyetlen útszakasz, ami e-matrica díjköteles. A napokban a Zanatra telepítendő trafiboxok és a tervezett gyalogátkelőhely kapcsán írtunk arról, hogy sok, Szombathely-közeli faluban élő autós inkább nem veszi meg a megyei matricát, hanem továbbra is az ingyenes útszakaszokat preferálja, ez pedig megnöveli az átmenőforgalmat az M86-ossal párhuzamosan futó, (régi) 86-os főút által érintett településeken. A keleti városrész képviselője, Putz Attila kezdeményezésére a város szerette volna elérni a minisztériumnál, hogy az M86-os Szombathely-Vát közötti szakszát tegye ingyenessé, de a tárca elutasította a javaslatot.
A megyei matrica ára 2024-ben egyébként 6660 forint lesz.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.