Trafibox és gyalogátkelő is lesz Zanaton
Nem lett útdíjmentes az M86-os Szombathely-Vát között
Az ügy előzménye az M86-os autóút fizetőssé tételéig nyúlik vissza. 2015 január 1-ét követően érezhetően újra megnőtt az átmenő forgalom Zanat főutcáján, a Külső-Zanati úton, ami egyre jobban zavarta a helyieket. 2019-ben készültek is városi tervek egy zebra létesítésére, Putz Attila, a körzet 2019-ben, az Éljen Szombathely! ernyőszervezet színeiben megválasztott, egyébként párton kívüli képviselője viszont elsőként nem a tüneteket szerette volna kezelni (egy gyalogátkelőhellyel), hanem a probléma forrását (az útdíjat) megszüntetni, azt remélve, hogy ettől magától is az M86-os ingyenes használata idején tapasztalt szintre mérséklődik a zanati forgalom.
Az M86-os Vátig tartó szakasza legyen ingyenes, hogy az erős helyi forgalom ne a régi főút mellett fekvő Zanatot és annak lakóit terhelje – ezt kérte a képviselő javaslatára a szombathelyi önkormányzat a szakminisztériumtól 2020 nyarán, azonban a kérést elutasította a tárca. Az ott élők személyes érzékelésével szemben azzal érvelve, hogy „a 86-os számú főút szóban forgó szakaszán nem tapasztalható nagyobb leterheltség a korábbiakhoz képest. Így a zanatiaknak az M86 gyorsforgalmi út szóban forgó szakaszának díjmentessé tétele nem jelentene segítséget”, írták válaszukban.
A 13 kilométeres szakasz ingyenessé tételével 2020 őszén dr. Hende Csaba, a Fidesz-KDNP országgyűlési képviselője sem értett egyet: Nem hiszem, hogy van olyan „buta” ember, aki ezzel szemben azt választaná, hogy évi 5000 forintot – havi 2 gombóc fagylalt árát – spórol, és sokkal lassabban, a falvakon keresztül, köztük Zanaton át, közlekedik, mondta akkor, arra célozva, hogy egy matrica vásárlásával éves szinten csak Szombathely és a sárvári leágazó között 72 órát lehet spórolni.
Az emberek azonban a jelek szerint szívesebben spórolnak pénzt, mint időt, ezért a forgalom nem csökkent Zanaton.
A város az elmúlt években többször is újra próbálkozott a minisztériumnál, egyszer még Balassa Péter jobbikos képviselő is nekifutott a ügynek, mindenesetre a tárca nem változtatta meg döntését, pedig egyáltalán nem precedens nélküli, hogy a városszéli gyorsforgalmik egy-egy rövid szakaszát az állam kivonja a fizetős utak köréből.
Időközben felmerült egy forgalomlassító járdasziget megépítése is, de ezt végül elvetették, mert túl drága lett volna.
2021-ben a Magyar Közút Zrt. két darab, 30-as sebességkorlátozó táblát helyezett ki a faluban, de abban dr. Gulyás Ferenc akkori szombathelyi rendőrkapitány is megerősített, emlékezett Putz Attila, hogy csak egy állandó sebességmérő tudna érdemben javítani a forgalmi helyzeten.
Trafibox-építés és sebesség
2022 őszén 250 helybéli aláírásával támogatta, hogy az önkormányzati képviselő kezdeményezze a rendőrségnél és a közútnál egy trafibox telepítését. Ez meg is történt és a 2023-as szombathelyi költségvetésből el is különítettek rá 6 millió forintot.
Idén szeptember 16-án dr. Hende Csaba kibicikizett Zanatra, ahol bejelentette, hogy a Napsugár utca csatlakozásánál új, közvilágítással ellátott gyalogátkelőhelyet alakítanak ki a szükséges járdakapcsolatokkal együtt. Ennek engedélyes tervdokumentációja 2019 óta rendelkezésre áll, mondta. A beruházáshoz szükséges 22 millió forintot Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter saját keretéből ajánlotta fel, azt az utat kezelő Magyar Közút Zrt. Vas Vármegyei Igazgatóságának utalják. Annak érdekében pedig, hogy javítsák a közlekedési morált a településrészen és a gyorshajtókat visszaszorítsák a főút mentén két trafiboxot is kihelyeznek. Ezek költsége bruttó 12 millió forint lesz.
A főutcára hirtelen így három trafiboxot is telepíthetnének, kész szerencse, hogy Szombathely a Hende-bejelentés után úgy döntött, lemond az általa kihelyezni tervezett sebességmérő dobozról, és így végül nem lesz Zanatból a trafiboxok Mekkája.
Az önkormányzat abban viszont továbbra is partner, jegyezte meg Putz Attila, hogy a zanatiak biztonsága érdekében a beruházás minél előbb megvalósulhasson, amire a közút szerint még ebben az évben van esély. Dr. Nemény András polgármesternek a közúttal folytatott levélváltásából kiderült, hogy a forrás már rendelkezésére áll az állami cégnek, az önkormányzat pedig abban tud segíteni, hogy a lehető leggyorsabban a kivitelező rendelkezésére bocsájtja a gyalogátkelő 2019-es engedélyes terveit, illetve felgyorsítja a közterületi engedélyek megadását, mivel mindkét leendő trafibox helyszín önkormányzati területen van, a falu elején a Szűz Mária a kisded Jézussal kőkeresztnél, illetve a templomkertnél.
Putz Attila kezében a 2019-es gyalogátkelő tervei. A város most abban tud segíteni, hogy minél gyorsabban a közút rendelkezésére bocsájtja. | Fotó: Facebook/Putz Attila
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.