Európa-bajnok oladi srác, piros kamionnal
– 2005-ben tűnt fel az autós versenyszimulátorban elért sikerekkel, majd a Renault Clio, a Seat León, a Suzuki Swift és a spanyol Seat León következett, innét váltott át 2011-ben versenykamionra.
– Már általános iskolás koromban szerettem autós játékokkal játszani számítógépen, de azok nem voltak igazán élethűek. Ami igazán komolynak bizonyult és meg is fogott, az Live for Speed volt, jó volt benne az iránytás, és nagyon hasonlított egy igazi autóra, érezni lehetett benne a kihívást és a nehézséget. Az a precizitás kellett hozzá, ami az igazi versenyzéshez is nélkülözhetetlen.
– Tudatosan készül arra, hogy autóversenyző lesz?
– Az elképzelés megvolt, de akkor még nem sok realitása látszott a történetnek, ezért is űztem a szimulátorozást, ez fért bele az akkori lehetőségekbe. Álomnak álom volt, azonban elérhetetlennek látszott. Közben a középiskolában a számítógépezés nagyon érdekelt, informatikusi pályára készültem, néhány évig dolgoztam is ezen a területen, mint rendszergazda. Ám az autózás sokkal inkább tűnt önmegvalósításnak, úgy gondolom, ha valaki megtalálja azt, amit szeret csinálni az életében, akkor azt meg kell ragadnia, és bele kell tennie magát teljesen.
– Mikor érezte azt, hogy valóra válhatnak az álmai?
– Nehéz megmondani, mert az elején azért minden bizonytalannak látszott. Minden szezonban arra koncentráltam, hogy a kapott lehetőséggel tudjak élni, elérjem a célt, akár a sajátomat, akár a csapatét. Aztán mindig megjött valahonnét a segítség, a kihívás. A kamionozás sem volt tervben, nem tudtam, hogy ez nekem való dolog lehet, ám éltem azzal, amit kínáltak, és igyekeztem jól menni a versenyeken. Amikor az első Európa-bajnoki cím meglett, akkor éreztem, hogy igen, ez az, ami tényleg megfogott, érdemes foglalkozni vele. Nagy ugrás volt a kocsikhoz képest, mások a méretek, furcsa az üléspozíció, a dízelmotort másképp kell használni, sok minden újra kellett tanulni, és meg kellett szokni. Ha viszont hozzászoksz a dimenziókhoz, akkor azért érződik, hogy nagyon versenyautós a kamion is, ugyanazok a vezetéstechnikai dolgok, ideális ívek, fékezések, kigyorsítások működnek, mint egy túraautónál. Meg kell szokni a rendszert, a tapadást, hogy mit, hol és hogyan lehet a kamionnal tenni, ezeket kell összerakni jól fejben.
– A harmadik Európa-bajnoki címét nyerte idén, melyik közülük a legkedvesebb?
– Mindegyiknek megvolt a maga varázsa, de az utolsó nagyon különleges. A Révész Racingben jó munkát végzett a csapat, a megalakulás óta számítva egy fél és teljes szezon után rögtön Európa-bajnoki címet nyerni egyéniben és csapatban, az történelmi győzelem. Kivételes munka, hogy ilyen rövid idő alatt technikai és emberi oldalon is ilyen teljesítmény tudtunk letenni az asztalra. Erre nagyon-nagyon büszke vagyok, és hálás is egyben, hogy rengeteget dolgozott a csapat a sikerért. A jövőben is együtt folytatjuk, fejlesztjük tovább a csapatot és az autót, szeretnénk hasonló eredményeket elérni
– Milyen érzésekkel tért vissza Szombathelyre?
– Már nem élek Szombathelyen, onnét nehezebb lenne megoldani a sok utazást. De ott születtem, az oladi lakótelepen nőttem fel, az oladi általános iskolába jártam, ott dolgozik most az édesanyám. A Savaria szakközépiskolát végeztem el, első 18 évemet a városban töltöttem, van még néhány gyerekkori barátom, jó érzés visszatérni ide.
A kamionversenyzésről dióhéjban
A versenykamionok nem az utcai teherjárművek átalakított változatai, hanem ezek az alváztól kezdve versenyzésre épülnek, 5300 kiló az előírt minimumsúlyuk, a motorok 1100–1200 lóerősek, 5500-6000 Newtonméter nyomatékkal. Kézi váltó van bennük, a vezetést segítő eszközök (ABS, kipörgésgátló stb.) használata tilos, a régi típusú vezetést igénylik a gépek. A gyárak elsősorban imázsépítésre használják a több versenyhétvégéből álló futamokat, mivel az utcai kamionos közösségben erős a kötődés a márkákhoz. A MAN például nagyon komolyan beleállt a történetbe: komoly versenymotort fejlesztettek, ami a mezőnyben egyik legjobb.
Az Európa-bajnokság különleges, a technikai szabályzat – a fentiekkel együtt – nagyon nyitott is, emiatt nincsen két egyforma kamion. Az engedélyezett módosításokkal lehet előnyre szert tenni, ehhez szükséges a pilóta és a csapat közös munkája, a csapattagok rakják össze a futóművet, a fékrendszert, a kormányzást, a hűtéseket, az elektronikát, a levegőrendszert és még sok minden mást, így komoly mérnöki munka van egy-egy autóban. Németországban, Csehországban és Angliában különösen népszerű a kamionversenyzés – az utóbbi országban nemzeti bajnokságot is rendeznek.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.