Ezek lehetnek a legfontosabb változások a készülő új KRESZ-ben
Gyalogosok
Az új KRESZ egyik legfontosabb újítása, hogy egyértelműen meghatározza, kit tekintünk gyalogosnak. Ez a változtatás azért is lényeges, mert a korábbi szabályozásban bizonytalanságot okozott, hogy az autót vagy motorkerékpárt toló személy gyalogosnak vagy járművezetőnek minősül-e. Az új szabályozás egyértelművé teszi, hogy ők is gyalogosnak számítanak. Jelenleg a gyalogosnak csak akkor van elsőbbsége a zebrán, ha már lelépett a járdáról. Az új KRESZ szerint azonban az áthaladni szándékozó gyalogosnak is elsőbbsége lenne, amennyiben ez a szándék az autós számára egyértelműen látható. Ez azt jelenti, hogy a járművezetőnek akkor is meg kell állnia, ha a gyalogos csak a járdán közelít a zebrához, de láthatóan át akar kelni. Ezen kívül a széles, többsávos utakon is kötelező lesz megállni, ha a szomszédos sávban gyalogos van. Az új szabályozás tisztázza a gyalogos elsőbbség fogalmát is. Az elsőbbséggel rendelkező járművezetőt akár fékezésre és irányváltásra is kötelezhetik, de hirtelen manővereket nem várhatnak el tőlük. Ezzel szemben, ha a gyalogosnak van elsőbbsége, őt nem lehet irányváltoztatásra kényszeríteni. Egy másik fontos újítás, hogy új alapokra helyeznék azokat az eseteket, amikor a gyalogosok nem tudnak járdán vagy gyalogúton közlekedni, ezért az úttestre kényszerülnek. Az ilyen szituációk kezelésére bevezetnének egy új fogalmat, a „forgalmi zónát”, amely egy virtuális sáv lenne az út jobb szélén. Ez a zóna nemcsak a gyalogosokra, hanem a kerékpárosokra is vonatkozna, és eltérő szabályokat alkothatnának rá, mint az út többi részére.
Kerékpározás
A tervezett változtatás jelentős hangsúlyt fektet a kerékpárosok jogainak és kötelezettségeinek szabályozására. Az egyik legfontosabb cél, hogy a kerékpárosokat egyenrangú félként kezeljék az autósokkal. Ennek érdekében a bukósisak használatát fokozatosan kötelezővé tennék a 14 év alatti biciklizők számára. Az új szabályozás különbséget tenne a hagyományos és a különleges kerékpárok között is. A hagyományos kerékpárok esetében a jármű maximum 1000 watt teljesítményű motorral rendelkezhet, és legfeljebb 25 km/h sebességig segítheti a haladást. A különleges kerékpárokra – például bringóhintókra vagy teherbiciklikre – eltérő szabályok vonatkoznának. Új elemként jelenne meg a kerékpáros övezet fogalma, amely akár több út hálózatát is magában foglalhatja. Ebben az övezetben a kis teljesítményű motoros rollerek és gyalogosok is közlekedhetnének, míg más járműveknek – célforgalom kivételével – tilos lenne behajtaniuk, és a sebességkorlát is legfeljebb 30 km/h lenne. A kerékpárosok ezeken a területeken figyelmen kívül hagyhatnák a haladás és parkolás szabályait, ha ezzel nem akadályoznak másokat. A kerékpárosok sebességkorlátozásait is újragondolják. Három javaslat közül választhatnak: az A verzió szerint a járdán maximum 10 km/h-val, gyalogosokkal osztott úton maximum 20 km/h-val, máshol akár 50 km/h-val is lehetne haladni. A B javaslat szerint általánosan 50 km/h lenne a maximum, gyalogosok mellett pedig a gyalogosforgalomhoz igazodó sebesség. A C opció pedig több részletes sebességhatárt vezetne be a különböző úttípusokra. Továbbá tisztázni szeretnék a kerékpáros átkelők fogalmát, ahol a kerékpárosok elsőbbséget élveznének, és maximum 10 km/h sebességgel gurulhatnának át. A kerékpárosok számára lehetővé tennék a zebrán való áttekerést is, de elsőbbségük nem lenne, és csak sétatempóban haladhatnának. A kerékpárok kivilágítására vonatkozó szabályokat is módosítanák. Az új előírások szerint a világítás a biciklis ruházatán is elhelyezhető lenne, és nappal is kötelezővé tennék a kivilágítást, ha nem bicikliúton haladnak. Emellett a kerékpárosok számára lehetővé tennék a jobbról előzést, ha a járművek 20 km/h-nál lassabban haladnak vagy állnak a forgalomban.
Mikromobilitási eszközök
A változások a mikromobilitási eszközökre, így az elektromos rollerekre is kiterjednek. A szabályozás külön kategóriákba sorolja a kisebb és nagyobb teljesítményű rollereket. Az 1000 wattnál gyengébb, 35 kg-nál könnyebb rollerek a kerékpáros szabályokat követik majd, és 12 év felett használhatók lesznek olyan helyeken, ahol kerékpározni is lehet. A nagy teljesítményű rollerekre viszont a segédmotoros kerékpárok szabályai vonatkoznak majd, kötelező biztosítással és bukósisak használatával, valamint maximum 40 km/h sebességgel.
Fotó: illusztráció/Újbuda
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.