Ha nincs parkolási díj, elesik a belváros
– Az indoklás szerint a járványveszély miatt szerették volna, ha a zsúfolt tömegközlekedés helyett az emberek inkább az egyéni utazást választják. Az óvó intézkedés azonban hatalmas káoszt okozott Szombathely belvárosában is. A munkahelyek, az üzletek szinte elérhetetlenné váltak, ahogy az ügyintézés is. Így az örömbe üröm is került, a sokszor megállni, nemhogy parkolni nem tudó emberek bosszankodnak. Erre jön még a nem kevés bevételkiesés. Nagyjából havonta 40 millió forint esett/esik ki így a város és a SZOVA kasszájából. Sokszor elmondtuk már, hogy a parkolási rendszer működtetése nem a pénzbeszedésről szól, sokkal inkább egy forgalomrendezési és -szervezési eszköz. Most beigazolódott, ha nincs parkolási díj, a belváros elesik. Esetenként sok kört kell megtenniük az autósoknak, a várakozókat nem szorítja az idő, emiatt jelentősen megnőtt a forgási sebesség.
– Hány fizető parkoló áll egyébként rendelkezésre a városban?
– A SZOVA Nzrt. sorompós magánparkolóit is beleszámítva mintegy 3500 fizetős hely van Szombathelyen. A Kőszegi utca 11–17. mögötti magánparkolónk már jól bejáratott, az idén elkészült belvárosi parkolótömböt még viszonylag kevesen használják. Ezekben valamivel olcsóbb, percalapú a díjfizetés, persze most itt is ingyenes. Érdekes, hogy ezt az új parkolónkat még most is, mikor pedig a többi tele van, kevesebben veszik igénybe.
– November elején egy nagyszabású köztisztasági program indult a városban, ennek kapcsán az is elhangzott, hogy az ingyenes parkolás miatt nem maradnak feladat nélkül a parkolóőrök.
– A parkolási csoportunknál 16-an dolgoznak: karbantartók, üzemeltetők és felügyelők. Ők mindannyian nagyon felelősségteljes és nehéz feladatot végeznek. Gondoljunk csak arra, hogy a nyári kánikulában és a téli fagyban is kint vannak. De munkájuk leginkább embert próbáló része a parkolás szabályosságának betartatása, ez pedig sokszor konfliktusokkal jár, hiszen az emberek nem veszik jó néven a büntetést. Olyat ugye még nem hallottunk, hogy „de szépen büntettél meg, Pista”. Ehhez a munkához szaktudás és komoly emberi tartás kell, ezért meg kell becsülnünk munkatársainkat. Ha most az ingyenes parkolás miatt elküldenénk a csoportot, nagy bajban lennénk az újrainduláskor. Éppen ezért nagyon felelősségteljes döntés volt a város és a SZOVA részéről, hogy a munkájuk ugyan átmenetileg megszűnt, de nem maradnak munka és természetesen munkabér nélkül ezek a kollégák. Most az eddigi tevékenységüktől teljesen eltérő feladatot végeznek, a köztisztasági részlegre kerültek, ahol részt vesznek a város takarításában. Társaságunk egyébként szerencsés e tekintetben, hiszen nagyon sokféle feladatkör tartozik hozzánk, így meg tudtuk oldani az átcsoportosítást.
– A jövőre is hatással lehet a mostani ingyenes parkolás?
– Nem kiszámítható, hogy mi fog történni. Nem tudjuk megmondani, hogy ez a kormányzati intézkedés meddig lesz fenntartva, és ami még fontosabb, hogy nem látjuk, ez a felhasználói szokásokat milyen mértékben befolyásolja. Mert nyilván az a helyzet, ha valaki éves vagy havi bérletet vesz, de egy éven belül többször előfordul, hogy menet közben ingyenessé tesznek egy szolgáltatást, az a bérletvásárlástól elriasztja az embereket. Még akkor is, ha természetesen a moratórium időszakával meghosszabbodik ennek érvényessége. A következő évi parkolásgazdálkodásnak nagyjából bekötött szemmel indulunk neki, mert nem tudhatjuk, meddig tart ez a vírushelyzet miatt meghozott intézkedés. Társaságunknak egyrészt a magánparkolók megnyitása okoz bevételkiesést, másrészt a SZOVA az önkormányzattól a közparkolók után arányosan kapja meg az üzemeltetési díjat, ami az idei helyzet miatt jövőre lényegesen kevesebb lesz.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.