
Hazai és nemzetközi közlekedési szakértők cserélnek tapasztalatot Szombathelyen
A károsanyag-kibocsátás és a zajártalom csökkentése, a közösségi közlekedés erősítése, a zöld mobilitási módok - mint a kerékpározás, rollerezés, gyaloglás - népszerűsítése első számú törekvés az európai nagyvárosokban. A fenntartható közlekedési szemlélet terjesztéséhez, erősítéséhez, az együttműködés előmozdításához járul hozzá az Interreg Europe pályázati programban megvalósuló MaaSolutions projekt, amit a Vas Vármegyei Önkormányzat és a görögországi Égei Egyetem munkatársai koordinálnak. Olasz, belga, német, román, szerb, lett és magyar partnerek részvételével kétnapos találkozó vette kezdetét kedden Szombathelyen.
Dr. Balázsy Péter vármegyei jegyző elmondta, hogy a pályázat célja a fenntartható városi közlekedés elősegítése a különböző mobilitási módozatok összekapcsolása, szolgáltatásként való kezelése. Továbbá az, hogy az előttünk álló kihívásokra a közlekedés fejlesztésén keresztül olyan válaszokat tudjanak adni, ami azt eredményezi, hogy kevesebb autó lesz a városokban, a közlekedés egyszerűbbé, átláthatóbbá, a különböző technológiák elterjedésével könnyebben kezelhetővé válik.
A nemzetközi tapasztalatcsere első napján a fenntartható városi közlekedés jó gyakorlataival ismerkedtek a résztvevők. Szó esett a Savaria Utas applikációról és a szombathelyi önkormányzat 2020-ban elkészült Fenntartható Városi Közlekedési Stratégiájáról is, amely a jövő fejlesztési irányait határozza meg.
Németh Ákos, Szombathely MJV zöldtanácsnoka kiemelte, céljuk, hogy csökkentsék az autós közlekedés számát, ami nem könnyű feladat, de próbálják a közösségi közlekedés fejlesztésével, a biciklizhető utak hálózatba szervezésével, és a mikromobilitást segítő eszközök, például a rollerek támogatásával.
A résztvevők Sopronba látogattak, ahol a GySEV mikromobilitási és zöld fejlesztéseit, törekvéseit ismerhették meg. A találkozó második napján pedig a MaaS üzleti modelljeit veszik majd sorra interaktív műhelymunka keretében. Az 1,3 millió euró értékű pályázati projekt megvalósítása 2028 júniusáig tart, a partnerek ez idő alatt hasznos ismeretekkel, ötletekkel gazdagodhatnak a fenntartható közlekedés terén.
Forrás: SZTV

A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.