Hídcsata: itt kell élned, hogy elhidd
A városvezetés egyeztetést kezdeményez arról, hogy a Markusovszky utcai híd felújítására szánt kormányzati támogatást át lehessen csoportosítani, mert a beavatkozás egyre sürgetőbb, hangzott el a hétfői videóban. A Szent István király utcai híd közepe kilyukadt. Az utólag hozzáépített járda pedig annyira elhasználódott, hogy életveszélyes rajta az átkelés. Két hete hídvizsgálati jegyzőkönyv készült, amiből kiderül, hogy azonnali beavatkozásra van szükség – mondta Tóth Kálmán, a körzet képviselője.
– Jövő héten ezt a hidat egy nyomsávú közlekedésre kell átállítani, ami szörnyű lesz, de nincs más megoldás, mert a híd a kétirányú közlekedésre alkalmatlan, ezt ki kell mondanunk – fogalmazott a képviselő.
Múlt héten dr. Hende Csaba országgyűlési képviselő sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a város 1 milliárd 205 millió forint címzett támogatást kap felújításokra. Ebből 130 millió jut a Markusovszky utcai híd rekonstrukciójára. Dr. Nemény András polgármester kifogásolja, hogy nem történt egyeztetés a fejlesztésekről. Ugyanis a kijelölt hídnál három rosszabb állapotú is van a városban, legsürgetőbb pedig a szentkirályi híd felújítása lenne.
– Ha nincs egyeztetés a város és a minisztérium között, hiába kapunk jó célra pénzt, nem tudjuk a legfontosabb helyre fordítani. Nem a városvezetés dönti el, hanem a szakma. Azt szeretném kérni országgyűlési képviselő úrtól, legyen megfelelő sorrend a felújításoknál – tette hozzá.
A város 54 hídja közül majdnem mindegyik felújításra szorul, közülük 20-25-öt vizsgáltatnak át szakemberekkel.
A kormánypárt álláspontját Illés Károly frakcióvezető mondta el sajtótájékoztatón kedden, amelyre az önkormányzati hetilap nem kapott meghívót – de legközelebb majd igen. Addig is csak a megjelent tudósítások nyomán tudunk az elhangzottakról beszámolni. Ezek szerint Illés Károly arról beszélt, hogy a Markusovszky utcai híd felújítása is fontos, mivel a járvány alatt hatalmas terhelést kapott az átjáró, továbbá a kórház, az egészségügyi alapellátó miatt stratégiai jelentősége van. Ezen felül azt mondta, hogy a hídfelújítás kötelező városi feladat, aminek a városvezetés nem tud eleget tenni. Pedig forrás lenne rá, jelentette ki a frakcióvezető, akit emlékezete erősen cserben hagyott, mivel szerinte a városi hetilap idei 23 millió forintos plusztámogatása ennél jóval több – azonban a teljes publikus adatok szerint ennyi. A pénz pedig – az nem derült ki, hogy a valós vagy a virtuális összeg – elég lenne ennek a hídnak a rendbetételére.
Tóth Kálmán Facebook-posztban fűzött kommentárt a frakcióvezető tájékoztatásához.
„Őszintén szólva, kifejezetten örülök annak, hogy a Fidesz frakcióvezetője kilátogatott Szentkirályra, mert eddig nem nagyon láttuk errefelé, gondolom a GPS segített, hogy merre van a Szent István király utcai híd... Abból gondolom ezt, mert ha már korábban is kijött volna hozzánk, akkor tudta volna, hogy milyen állapotban van ez a szerencsétlen híd, és, ha dolgozott volna az előző ciklusban, akkor nem jutottunk volna idáig.
De tulajdonképpen városfejlesztésért is felelős alpolgármesterként (2014–2019) ki sem kellett volna jönnie. Mert ha csak az utolsó általuk vezetett ciklust nézzük, legalább 5 (öt) hídvizsgálati jegyzőkönyvvel kellett találkoznia, amelyek mindegyike tartalmazta, hogy a hidunk állapota rossz és egyre rosszabb. Én magam 2014 óta számos (számtalan) alkalommal mondtam, kértem, írtam, hogy foglalkozzunk ezzel, mert ha ezzel történik valami, akkor közlekedésileg szétszakad a városrész. Tudnám csúnya szavakkal is írni, de legyen annyi elég, hogy nagy ívben tettek ránk.
Számtalan alkalommal elmondtuk, hogy ha legalább terveket készíttetnek, már azzal sokat lendítenek ezeken az ügyeken. De nem. Erre most cinikusan benyögik, hogy bruttó 63 millió forintból, tervekkel, engedélyekkel, kivitelezéssel, tokkal-vonóval meg lehet csinálni ezt a hidat. Tényleg nem tudom, hogy sírjak vagy röhögjek…
Nekünk viszont most nem az a dolgunk, hogy másra hárítsuk a felelősséget. Ha azt mondja a szakmai vélemény, hogy ez a legrosszabb állapotú híd, akkor mi azt elhisszük. Ha a hídvizsgálati jegyzőkönyv elkészülte után rövid idővel beszakad az aszfalt a hídon, akkor először nem azt keressük, hogy ki miatt, hanem lehetővé tesszük, hogy továbbra is közlekedhető legyen a híd. Ha pedig végre kapunk valamennyi pénzt, akkor azt szeretnénk, ha oda csoportosíthatnánk ezt az összeget, ahol a legnagyobb szükség van rá.”
Frissítés: Tóth Kálmán posztolt a hídlezárás rendjéről
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.