Hidrogén, a jövő üzemanyaga
A MIRAI japánul jövőt jelent. Az elnevezés utal a szemléletre: a távol-keleti ország folyamatosan keresi az új erőforrásokat, élen jár a hibrid- és az elektromos járműgyártásban, a legújabb irány pedig az egyik leggyakoribb elem, a hidrogén felhasználása a mobilitás terén. A hidrogén-technológia választ ad az emberiséget leginkább foglalkoztató kérdésekre, a klímaváltozásra és az energiaellátási bizonytalanságokra.
A MIRAI modell első látásra olyan, mint a többi autó, ám valójában nagyon más, hiszen hidrogén hajtja. A motortérbe egy tüzelőcellát építettek be, itt lép reakcióba a hidrogén az oxigénnel, és a keletkező energia elektromotoron keresztül, egy invertor közbeiktatásával biztosítja a hajtást. A hidrogéntartályokat az ülések alatt helyezték el, 6 és fél kg gáz fér el bennük, amivel kb. 650 km-t lehet megtenni. Mivel nincs szükség több 100 kg súlyú akkumulátorra, a jármű könnyű, menetdinamikája kiváló. Egy átlaglakás árába kerül. A technológia térnyerésének egyelőre a töltőhálózat hiánya szab határt.
– Amennyiben a hidrogén töltő-infrastruktúra kiépül, onnantól nem áll fenn a kockázat, amit az elektromosautó-tulajdonosok leginkább megfogalmaznak: a hatótáv kérdése és a töltés időszükséglete. A tüzelőcella egy jó alternatíva. Egyetlen mellékterméke van a technológiának, a tiszta víz. Ha létezik igazán környezettudatos technológia, akkor az a hidrogén – hangsúlyozta Cseri József, az Autófókusz Kft. ügyvezető igazgatója.
A hidrogénmeghajtás még gyerekcipőben jár, de teljesen biztonságos, és kétségtelenül ez a jövő: a jóslatok szerint 2030-ra már elterjedt üzemanyag lesz, és vezető szerepet tölt majd be a helyi és helyközi közlekedésben. Magyarországon egyelőre Budapesten üzemel egy töltőállomás, de az sem közforgalmú. A Szombathely 2030 program is foglalkozik a témával, és számol a hidrogénbuszokkal.
– 2030-ra a szakpolitikai vállalások alapján 14 darab hidrogén-töltőállomás létesítése az előirányzat országszerte. Nagyon örülnénk, ha ebből egy Szombathelyen létesülne. A Szombathely 2030 gazdaság- és városfejlesztési programban részleteztük, hogy előbb a turizmusban lehetne kipróbálni a H-meghajtást, és ha ott beválik, a teljes tömegközlekedésünkre ki lehet terjeszteni – fogalmazott Bokányi Adrienn tanácsnok.
A város a Pannon Gazdasági Hálózat Egyesülettel közösen egy INTERREG-programban más országok jó gyakorlatait igyekszik megismerni. Májusban Rotterdamban járt a szombathelyi delegáció, a héten pedig Skóciába utaztak tapasztalatszerzés céljából, ahol már üzemelnek hidrogénmeghajtású buszok és töltőállomások is.
kzs
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.