Internetes vásárlási kisokos
Ha egy régóta áhított terméket valamelyik internetes áruház kínálatában a vártnál jóval olcsóbban látunk, vagy olyan holmit fedezünk fel, amire nincs is szükségünk, csak egyszerűen „annyira megéri”, hajlamosak vagyunk máris kosárba tenni, és kifizetni. Pedig, ha nem vagyunk elég körültekintőek, kellemetlen meglepetések érhetnek bennünket. Az alábbiakban összefoglaljuk, mi mindenre érdemes figyelni internetes vásárlás esetén.
– Ha terméket vagy szolgáltatást választunk, tartsuk szem előtt: nem biztos, hogy a kereső által kidobott első találat a legmegfelelőbb, még akkor sem, ha ez tűnik a legolcsóbbnak.
– Ha bizonytalanok vagyunk, sokat elárulhatnak a kereskedőről vagy a konkrét termékről a vásárlói visszajelzések. Nem elvesztegetett idő, ha ezekből is tájékozódunk.
– Egy webáruház köteles feltüntetni az oldalán a kereskedő nevét, székhelyét, telefonszámát és email-címét, ahogy annak a vállalkozásnak az elérhetőségét is, amelynek nevében eljár. Ha ezek hiányoznak, nagy valószínűséggel jogsértő céggel van dolgunk. Célszerű utánanéznünk, pontosan kitől is vásárolunk, ha gyűjtőoldalról választunk terméket. Megkönnyíti az információszerzést, hogy a súlyos jogsértést elkövető webáruházak adatbázisa megtalálható az interneten, a www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu oldalon.
– Számolnunk kell azzal, hogy nagyobb kockázatot vállalunk, ha az Európai Unión kívüli országból rendelünk, ilyenkor a magyar hatóság panasz esetén nem tud eljárni.
– Mielőtt rendelnénk, ellenőrizzük a szállítási feltételeket: nézzük meg, mennyi idő alatt vállalják a szállítást, és hol vehetjük át a terméket (házhoz viszik, átvételi pontra kell érte mennünk, vagy az üzletben kapjuk meg az árut).
– A terméket kifizethetjük előre bankkártyával, utalással, vagy utólag készpénzzel. Kevesen tudják, hogy bankkártyás fizetés esetén lehetőség van arra, hogy a bank visszavonja a korábban már jóváhagyott tranzakciót. Ezt akkor kérhetjük a saját bankunknál, ha pl. a vásárolt terméket vagy szolgáltatást nem kapjuk meg, vagy akkor, ha időközben fizetésképtelenné vált az eladó.
– A termék vagy a szolgáltatás megrendelése után a webáruháztól visszaigazoló levelet kell kapnunk, amely egyértelműen jelzi, hogy a vállalkozás elfogadta a megrendelést – ennek hiányában nem jön létre érvényes szerződés a vásárló és a webáruház között. Az emailnek tartalmaznia kell a vevő nevét, címét, a rendelés számát, a termék árát és az egyéb költségeket. Jó tudni, hogy a kereskedőnek a visszaigazolásban megjelölt áron kell adnia a terméket, még akkor is, ha abban például véletlenül lemarad egy ’0’ az összeg végéről.
– Ha futár kézbesíti az árut, a csomagolást és magát a terméket is célszerű megnézni, mielőtt aláírjuk az átvételt. Ha drága holmit vettünk, ajánlatos fotót vagy videót is készíteni a kicsomagolásról, hogy később bizonyítani lehessen, ha sérülten kaptuk a terméket.
– Internetes vásárláskor 2 héten belül indoklás nélkül is meggondolhatjuk magunkat. Ha nem tetszik a termék, az átvételtől számított 14 napon belül élhetünk az elállás jogával, azaz visszaküldhetjük a terméket. Ezt írásban is jelezni kell az eladónak, aki két héten belül köteles a pénzünket visszafizetni. Ez a termék és a kiszállítás díjára vonatkozik, a visszaküldés költségét elbuktuk. Fontos tudni, hogy az elállási jog nem korlátlan. Nem vonatkozik pl. koncert- vagy fesztiváljegyre, élelmiszerre, kibontott csomagolású CD-re, DVD-re, szoftverre vagy letöltött számítógépes programokra.
– Ha bármilyen panaszunk van, először mindig a kereskedőhöz forduljunk. Ha vele nem sikerül egyezségre jutnunk, akkor az alábbi fórumok segíthetnek:
- Fogyasztóvédelmi hatóság: http://jarasinfo.gov.hu
- Európai Fogyasztói Központ: http://www.fogyasztovedelem.kormany.hu - info@magyarefk.hu (külföldi webáruházak esetén – EU, Izland, Norvégia)
- Békéltető testület: http://www.bekeltet.hu
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.