Ítélet: börtönbüntetés és elfogatóparancs a Zanati úti halálos baleset ügyében
A tavaly februárban történt balesetről mi is írtunk. A tényállás szerint a vádlottak 2019. október 6-ára virradó éjjel együtt szórakoztak és italoztak több szombathelyi szórakozóhelyen, társaságukban tartózkodott a sértett is. A terheltek együtt indultak el éjszakai sötétségben, működő közvilágítás mellett egy Szombathely, Zanati úti szórakozóhelyről az I. r. vádlott tulajdonát képező és általa vezetett személygépkocsival, amelyben jobb oldalon elől ült a II. r. vádlott, a sértett pedig -aki nem csatolta be a biztonsági övét - hátul foglalt helyet.
Az I. r. vádlott vérében 2,82-2,51 ezrelék alkohol-koncentrációval, súlyos fokban ittasan vezette 56-58 km/h sebességgel a gépkocsit a Zanati úton a belváros irányába 2019. október 6-án 4 óra 25 perckor, amikor a Zanati út és a Sas utca kereszteződésétől 36,7 méterre, az enyhén jobbra ívelő kanyarban ittassága miatt lehaladt a menetiránya szerinti jobb oldali útpadkára, ahol villanyoszlopnak ütközött. A balesetben a sértett többszörös sérüléseket szenvedett el, amelyek következtében a kórházba szállítást követően meghalt. A sértett halála és a közlekedési baleset között közvetlen és egyenes ok-okozati összefüggés áll fenn. A sértett sérülései olyan súlyosak és az élettel össze nem egyeztethetők voltak, hogy életének megmentésére az idejekorán megkezdett gondos, szakszerű orvosi ellátás ellenére nem volt remény. Amennyiben a sértett a biztonsági övét használja, akkor nem szenvedett volna olyan súlyos sérüléseket, mint amilyeneket ténylegesen elszenvedett a baleset során. A balesetben a vádlottak súlyos sérüléseket szenvedtek. A személygépkocsi a közúti közlekedésre alkalmatlan állapotban volt a korróziók, a kerékcsapágyak és a silentblokkok állapota miatt. A gépjármű műszaki hiányosságai nincsenek okozati összefüggésben a baleset bekövetkezésével.
A baleset azért következett be, mert az I. r. vádlott úgy vezette a járművet, hogy a szervezetében szeszes ital fogyasztásából származó alkohol volt, és ittassága miatt nem tudta az út vonalvezetését követni. Továbbá jogszabályt sértett azzal, hogy olyan gépjárművel vett részt a közlekedésben, amelynek a műszaki és biztonsági jellemzői nem feleltek meg a jogszabályban meghatározott feltételeknek, valamint a gépjárművel 50 km/h sebességet meghaladó sebességgel közlekedett lakott területen.
A II. r. vádlottat a Szombathelyi Járási Ügyészség azzal vádolja, hogy a balesetet követően, enyhe fokban ittasan kiszállt a személygépkocsiból és anélkül, hogy a gépjárműben súlyosan sérülten, az első és a hátsó ülések között fekvő sértettnek, valamint a vezetőülésben súlyosan sérülten ülő I. r. vádlottnak segítséget nyújtott volna, illetve intézkedett volna a mentők értesítéséről, a baleset helyszínéről gyalogosan a vasútállomásra, majd onnan taxival az otthonába távozott.
Az ítélet nem jogerős mivel az I. r. vádlott és védője a kiszabott szabadságvesztés enyhítése érdekében fellebbezést jelentettek be.
Fotó: Tánczos Mihály/112press
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.