Grünwald Stefánia: jó páros a kultúra és a turizmus
– Bár pályafutásomat kulturális területen kezdtem, a turizmus elég hamar bekerült az életembe. Még a Kulturális Menedzser Irodában kezdtem el szervezni a turisztikai információs, később Tourinform Irodát, ami az országban ötödik-hatodikként meg is nyílt. Miután Pécsen turizmusszervezőként végeztem, folyamatosan képeztem magamat: kulturális, turisztikai, majd a pályázati, végül pedig stratégiai menedzseri végzettséget szereztem. A kultúra és a turizmus mindig összekapcsolódott eddigi munkám során, a két terület tökéletesen kiegészíti egymást, jó alap egy város marketingje és értékesítése során. Jó példa erre a Savaria Történelmi Karnevál, aminek kezdetek óta szervezője vagyok.
– Mivel lehet eladni Szombathelyt, mit lehet egy turistának kínálni?
– Szombathely egy jól élhető, kompakt város. Nemzetközileg híres attrakciónk ugyan nincs, de fekvése és adottságai miatt „kicsiben” minden rendelkezésre áll egy széles kínálati palettához. Gyakran mondják, hogy egynapos város a látogatóknak, azonban, ha mindent meg akarnánk nézni Szombathelyen, akkor azzal 2-3 napot el lehet tölteni. A jelző azért ragadt rajtunk, mert a turizmus teljesítményét jelenleg kizárólag vendégéjszakákban mérik, ami nem ad reális képet. Jóval több turista van jelen a városban, mint amennyi a vendégéjszakák számában megjelenik, például a büki, sárvári vendégek rendszeresen bejönnek a városba, de nem itt alszanak, ez látszik a Tourinform Iroda felméréseiből is.
– A Covid a turizmust és a nagyrendezvényeket vágta haza, hogyan lehetett ezt az időszakot átvészelni?
– A járvány első áldozata a turizmus volt a lezárások miatt, második körben jött a rendezvények tilalma, a korlátozások a leghosszabb ideig erre a területre vonatkoztak. Azzal együtt, hogy nem jöhettek turisták, rengeteget dolgoztunk ebben az időszakban. Megpróbáltunk előre menekülni. Sok hazai és nemzetközi pályázatot írtunk, pályázati forrásból újítottuk meg a Tourinform Irodát, ami európai színvonalú lett. Testvérvárosainkkal közösen a Covid utáni újraindulásra nyertünk támogatást, a Vásárcsarnokkal a helyi termékek népszerűsítését tudtuk elősegíteni. Tanácsadó irodaként a megyében közel 150 vállalkozásnak segítettünk szálláshely-fejlesztési pályázatuk elkészítésében.
– Közben egyértelművé vált, hogy új szemléletre és platformokra van szükség a turizmusban. A digitalizációval amúgy is változtak az utazási döntések, erre a járvány csak ráerősített, ezért a marketingtevékenységünket is ehhez kellett igazítani. Új termékeket fejlesztettünk, új célcsoportok irányába nyitottunk. Honlapokat, kisfilmeket, applikációkat készítettünk, Szombathely főbb attrakcióiról virtuális túrákat gyártottunk, ezáltal azok a számítógép elől bejárhatók. Újságírókat, utazási bloggereket, influencereket hívtunk, akik népszerűsítették a várost.
– Az már most látszik, hogy a járvány megváltoztatta az utazási szokásokat is: a turizmus az egyénileg szervezett utazások irányába megy el, a turisták maguk keresnek szállást, repülőjegyet, a programokból is azokat választják, amelyek egyénre szabottak, ahol lehetőség van az aktív részvételre. A kültéri tevékenységek iránt látványosan megnőtt a kereslet, a kerékpáros és a gyalogos turizmus nagyon felértékelődött. Erre mi is próbálunk ráerősíteni, osztrák-magyar kerékpár-turisztikai pályázatunknak épp jövő héten lesz a záró túrája, ahova közel 30 blogger, vlogger, kerékpáros szakember, szakújságíró érkezik.
– A Savaria Karnevál a város ikonikus rendezvénye, kettő elmaradt a járvány miatt.
– Terveink szerint a 21.-et idén megtartjuk augusztus 25. és 28. között, az előkészítő munkálatok már zajlanak. Vannak sztenderd elemei, amelyeken idén sem változtatunk, ilyenek például a hagyományőrző csapatok táborai a Történelmi Témaparkban, a felvonulás, a kirakodó vásár, a Borok utcája, a gyerekhelyszín. A kísérőrendezvényekben viszont alapos változások várhatók. A szervezés azonban nehezebb, mint a korábbi időszakban. Ha csak az anyagaikat nézzük, hiába áll nagyjából hasonló forrás rendelkezésre, mint három éve, jóval kevesebbet ér. A külföldi fellépőknél az euró magas árfolyama jelent gondot, a szolgáltatási árak 30-40 százalékkal nőttek, az élő munkaerő bérköltsége is magasabb. A fellépőket sem egyszerű megszerezni, most mindenki fesztivált akar szervezni, nagy a harc értük. A sok lezárás után viszont az emberekben óriási az igény, hogy végre eljussanak egy jó rendezvényre. Az elmúlt két évben az elmaradt Karnevál helyett egész nyáron át tartó programsorozatot hívtunk életre Érzed Szombathelyt! címmel, ami a helyieknek és a turistáknak szólt. A cél az volt, hogy mindenki megtapasztalja, a megyeszékhely élő, pezsgő város, ahol minden hétvégén valamilyen kulturális esemény várja a látogatókat. A sorozat idén is megmarad: május 20-án indul, és egészen szeptember végéig tartanak a programok.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.