Kopcsándi József: új bölcsőde, parkolás, közlekedés
– Városszerte jellemző, hogy túl kevés a parkoló. Mi a helyzet a körzetben?
– Sajnálatos módon a választási kampány vezető témája lett a volt városi strand beépítése. 2016-ban konszenzussal döntöttünk egy tervezetről, ami a lakókkal egyetértésben zöldövezetről szólt. Ám a pandémia arra kényszerítette a városvezetést, hogy értékesítse a területet, és a nyertes pályázat más elképzelést fogalmazott meg. Figyelembe vettük a kórházi dolgozók és a mentőszolgálat igényeit, magam is részt vettem a tárgyalásokon. Jelenleg ott tartunk, hogy van aláírt szerződés, a város visszavásárolja a vállalkozótól a területet, és lehetőség lenne megépíteni a parkolókat, de ehhez kormányzati forrás kell. Olyan kötelezettséget nem vállalhat a város, amihez nincs meg a fedezet. Várjuk az augusztus végét. Egyébként meggyőződésem, hogy a 120 parkoló nagy forgalmat fog generálni, és ezzel nem segítjük a belváros forgalommentesítését. Ugyanakkor tény, hogy a kórház körüli parkolási gondokat meg kell oldani, ezért kértük az intézmény főigazgatóját, vizsgálja meg a lehetőségeket. A népegészségügyi központ (volt ÁNTSZ) területén van egy 6000 m2-es terület, ahol épülhetne parkoló legalább a kórházi dolgozók részére. Előrelépés egyelőre nem történt.
– Az épülő Városligeti Bölcsőde körül hogyan oldják meg a szülők parkolását?
– A 460 milliós beruházási költség mellé 202 millió forintot szavazott meg a közgyűlés, amiből az Esterházy utcában 14 normál és egy mozgáskorlátozott szülői parkoló épül. Készen vannak a tervek, de a használati rend még nem végleges, valószínűleg időkorlát mellett lehet majd itt várakozni. A bölcsőde területén 10+1 parkoló áll majd a dolgozók rendelkezésére. Örülök, hogy itt épül meg a 48 férőhelyes bölcsőde, hiszen a körzetben csupán egy gyermekintézmény működött eddig. A kórházban dolgozó kisgyerekes anyukák így a közelükben tudhatják a kicsiket.
– Tervezik-e a kórház főbejáratával szemben gyalogátkelőhely létesítését?
– A kiviteli és engedélyezési terv megvan. A zebra kialakításának költsége 12 millió forint, ami egyelőre nem áll rendelkezésre. A gyalogátkelőhely létesítése nem csupán a csíkok felfestéséből áll, mint azt sokan hiszik, hiszen a járdát, járdaszegélyeket, a világítást, a táblarendszert is ki kell alakítani, valamint feltérképezni a közlekedési viszonyokat. Türelmet kérek a szombathelyiektől.
– Forgalmas utcák tartoznak a körzethez. Milyen problémák jellemzik az itteni közlekedést?
– Régóta szorgalmazom, hogy felül kell vizsgálni a körzet közlekedési helyzetét, ám ez akkora feladat, hogy még nem jutottunk a végére. Rossz állapotú utcákból nincs hiány – Akacs Mihály, Hargita utca –, a családi házas övezetekben az út mindkét oldalán autók parkolnak, sok lakó panaszkodik, hogy nem tud kihajtani a saját udvarából. Az utcák egyirányúsítására lenne szükség, ehhez tanulmányt kell elkészíteni. Nem vagyok meggyőződve arról, hogy a Sugár út – Markusovszky utcai kereszteződésbe tervezett körforgalom megoldást hoz, hiszen a Paragvári – István Lajos körút – Bartók Béla lámpás csomópontnál a délutáni csúcsban sokszor idáig áll a sor, a körforgalom nem teszi gördülékenyebbé a forgalmat. Sokan panaszkodnak a Bolyai iskola környéki parkolási viszonyok miatt, reggelente és délután óriási a forgalom, többen megállnak autóval a járdán, zöldterületen. A lakók azt kérték, hogy fekvőrendőrrel csillapítsuk a forgalmat, de a valódi probléma nem a sebesség. A városüzemeltetés megvizsgálja, hogy jelzőtáblával egyik oldalon korlátozható-e a megállás. Olyan megoldás nem születhet, ami mindenkinek tetszik...
–Városszerte több kilométer hosszan újulnak meg járdák. Hogy érinti ez a körzetet?
– Minden kérésem sajnos nem teljesül, hiszen minden körzetben szükség van a járdák megújítására. 22,4 millió forint értékben a Bolyai utca 2–8. előtti 170 méteres, a Hadnagy utcai bölcsődénél lévő 270 méteres és a Savaria iskola előtti 70 méteres járdaszakasz újul meg.
– A Szociális és Lakásbizottság, valamint a Városstratégiai Bizottság tagjaként milyen aktuális témákat emelne ki?
– Arra törekedtünk, hogy a szociális szféra a pandémia alatt is megkapja a szükséges támogatást. A bérlakások hiánya nagy probléma. Kétezernél több bérlakásunk van, ebből 16 adható bérbe, de csupán 2 összkomfortos. 175 igénylő rendelkezik pozitív bírálattal, de várakozniuk kell. A közösségi bérlakás rendszer jó megoldás, de az üteme lehetne gyorsabb, és a bevont lakásállomány lehetne nagyobb. Legalább 200 bérlakást kellene építeni, de ehhez is forrás kell. Ha Szombathely megkapná a 15 milliárd forintot, amit kért a kormánytól, erre is lehetne fordítani. A Városstratégiai Bizottság döntött arról nemrég, hogy az István Lajos körúti buszmegállónál, valamint a Szófia utca – Maros utca kereszteződésében is elindul a gyalogátkelőhely terveztetése.
kzs
Fotó: Nagy Jácint
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.